• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Rijden op E85 Ethanol 85% 15 % euro95

@KRSA2000 wrote:Ben benieuwd wanneer de "boehoe, mijn OPC is kapot komt" topic komt...

Sent from my SM-P900 using Tapatalk

die komt er niet hoor. Zo'n ding heb je voor 3 K dus wat kan je gebeuren.

En daar komt bij dat Ethanol juist beter voor je motor is.

Learn the facts before you answer....

Ik krijg hier het gevoel dat ik naar een tel-sel reclame zit te kijken xD

Zo veel beter, super wauw! Nooit beter gepresteerd!

Nou, ik blijf lekker E95 tanken. Daar zit ook wel wat ethanol in natuurlijk, maar daarvan weet ik tenminste zeker dat mijn oude opeltje lekker blijft rijden, daar is ie immers ook voor gemaakt.

ethanol op zich blijft 'corrosive' MAAR in de commercieel verkrijgbare brandstof aan de pomp worden er (verplicht door de huidige regelgeving) additieven toegevoegd waardoor dit effect tegenwoordig bijna kan worden verwaarloost. Dus ja daarom is het voor voertuigen vanaf midden jaren negentig redelijk veilig om te worden voorzien van een E10 mix. Het grootste risico blijven de ouderen voertuigen met oude brandstofsystemen. Zoals je dan ook weet trekt ethanol water aan. Het mixed ook goed met water. Het is dan ook niet een direct gevolg met de huidige te verkrijgen ethanol maar meer het neveleffect die de schade zou kunnen veroorzaken.

Ook is het zo dat in de voorgaande jaren, jaren 70 / 80, rubbers - plastic delen etc resistent zijn gemaakt voor benzine, niet voor alcohol.

Waar je wel gelijk in hebt, maar dat heb ik ook al een aantal keren gezegd dat de moderne voertuigen hier al op zijn aangepast zodat de rubbers, pakkingen, plastic / kunstofdelen resistent zijn gemaakt voor zowel benzine als alcohol.

Maar er zijn heel veel fabrikanten te vinden die het ten zeerste afraden om op oudere benzine motoren een ethanol mix te gebruiken.

Dus voertuigen die langer stil staan en weinig worden gebruikt (oldtimers bijv.) is het ten zeerste aan te raden om met regelmaat de brandstoftank leeg te maken en te voorzien van frisse ethanol mix.

Er zijn uitspraken her en der te vinden dat 90% van het huidige wagenpark in nederland veilig en zonder problemen zou kunnen rijden op e10.

Een hogere mix is dus ook alleen aan te raden voor voertuigen welke vallen onder de categorie FFV

Wij hebben veel vruchtenbomen en laten hiervan bij een erkende stokerij drank maken.

Dat wordt dan een palinka van iets van 52%. Dit hebben we voor de grap eens in een potje met een nieuw stukje benzineslang gedaan.

Al binnen een maand begon het zwart te worden.

Als je deze drank ook iets te lang in een plastic vat of flesje laat, proeft het al naar plastic en je ziet de kleur veranderen.

In frankrijk kan je trouwens even van de snelweg af ook perfect en vaak spotgoedkoop normale 95 en 98 tanken.

Wat ik dus ook altijd doe..

dat is ook belangrijk om het bij een erkende stoker te laten distilleren.

Afhankelijk van de voedingsbodem zie ook een onderstaande opmerking van een thuis stoker :

"bij de vergisting van pectine-rijke substraten kan methanol ontstaan, dit is ten gevolge van de hydrolyse van de methylesters die overvloedig aanwezig zijn in pectine.

Wanneer kristalsuiker als voedingsbodem wordt gebruikt zal dit risico uit te sluiten zijn"

:ass

Terug
Naar boven