• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Rijden op waterstof *update + foto*

dat is juist de kunst om met zo min mogelijk energie zoveel mogelijk waterstof te maken..en alles is mogelijk..en als ze het 100 jar geleden al konden dan moet het met de huidige techniek zeker kunnen..

dus lekker in natuurkunde en wetenschap e.d. blijven geloven dan blijf je lekker stil staan in de maatschapij :D

niet geschoten is altijd mis ;)

@Heks wrote:@Maartuh

Dude neem een chill pill echt...

De auto genereert meer stroom dan hij gebruikt. Dat is altijd zo... Dus er is rendement te behalen door bijv een installatie als deze. Ipv het verloren laten gaan van deze energie kan het ook nuttig gebruikt worden.

Een hybrid heeft ook met het remmen nog systemen om energie op te wekken, maar het idee bij een hybrid is hetzelfde. Ipv energie verloren te laten gaan, wordt deze opgeslagen om later gebruikt te worden. Een dergelijk systeem wordt in deze ook gehanteerd.

Het klopt dat het meer energie kost om waterstof te maken, dan wat je eruit gaat halen. Maar als deze energie anders niet gebruikt wordt en nu wel, heb je dus winst.

Maak een testopstelling en ga het proberen, anders gezegd knal het in uw auto en gij zult zien. U neemt te weinig variabelen mee.

Een "chill pill"? nee dank je... Kijk het maakt mij echt niet uit, al geeft iemand al zijn geld uit aan biostabiel meuk en dit soort dingen, maar als er hier een discussie is en mensen posten onzin dan ga ik daar gewoon op in. Misschien dat er iemand voor behouden wordt om zijn geld uit te geven aan onzin.

Een auto genereerd helemaal niet meer stroom dan er gebruikt wordt. Als je de basis van electrotechniek weet dan weet je dan er nooit meer stroom "gemaakt wordt" dan dat er gevraagd wordt.

Als je op je fiets een hoop dingen aansluit op je dynamo dan zal hij zwaarder trappen als dat er maar 1 lampje aan hangt.

Mij best als je in onzin wil geloven maar het zou je sieren als je gewoon wat onderzoek zelf zou doen of je een beetje in zou lezen in alles.

Je kan klakkeloos dingen geloven maar dan kun je je geld net zo goed door de plee spoelen

Mij hoef je ook niet te geloven trouwens, maar zoek het na en trek je eigen conclusies.

@usbstick wrote:dat is juist de kunst om met zo min mogelijk energie zoveel mogelijk waterstof te maken..en alles is mogelijk..en als ze het 100 jar geleden al konden dan moet het met de huidige techniek zeker kunnen..

dus lekker in natuurkunde en wetenschap e.d. blijven geloven dan blijf je lekker stil staan in de maatschapij :D

niet geschoten is altijd mis ;)

als je niet schiet hou je je kogel bij om op iets te schieten wat wel bestaat...

je maakt geen waterstof, je scheid water in waterstof en zuurstof. Dat kun je bestz o zuigig mogelijk gaan proberen maar in het ALLER aller ALLErbeste geval heb je 100% opbrengst.

Maar dan nog heb je dus dezelfde energie die je erin stopt er uitgehaald en geen winst...

en dan is een rendement van 100% nog onmogelijk ook.

Heeft die Adam Kurrie een aantal jaar geleden ook niet geprobeert hier een slaatje uit te slaan?? Dat was toen hij Arrow Classic Rock met zijn slap geleuter van de FM heeft gehaald. Welk weldenkend mens gelooft er nou in met aluminiumfolie gevoerde petjes om te voorkomen dat je gebrainwashed wordt door radiogolven :shock:

Hij had het toen ook al over rijden op water, kun je nagaan wat zijn IQ is.

Wat betreft dit systeem: het houdt je van de straat, tenminste totdat je het klaar hebt. Wat een flauwekul dat je dynamo "toch al meer stroom maakt als dat je nodig hebt". Als dat zo was kun je die meteen aansluiten op een paar elektromotorenmotoren in je naven: gratis energie!!

Als je dus luistert bij je dynamo dan hoor je niet dat iemand in de auto het licht aanzet?? Nee, natuurlijk niet want je lampen doen het op het overschot aan stroom dat je dynamo altijd levert!! Mensen, denk eens ff na!

@HOT ROD wrote:Heeft die Adam Kurrie een aantal jaar geleden ook niet geprobeert hier een slaatje uit te slaan?? Dat was toen hij Arrow Classic Rock met zijn slap geleuter van de FM heeft gehaald. Welk weldenkend mens gelooft er nou in met aluminiumfolie gevoerde petjes om te voorkomen dat je gebrainwashed wordt door radiogolven :shock:

Hij had het toen ook al over rijden op water, kun je nagaan wat zijn IQ is.

Wat betreft dit systeem: het houdt je van de straat, tenminste totdat je het klaar hebt. Wat een flauwekul dat je dynamo "toch al meer stroom maakt als dat je nodig hebt". Als dat zo was kun je die meteen aansluiten op een paar elektromotorenmotoren in je naven: gratis energie!!

Als je dus luistert bij je dynamo dan hoor je niet dat iemand in de auto het licht aanzet?? Nee, natuurlijk niet want je lampen doen het op het overschot aan stroom dat je dynamo altijd levert!! Mensen, denk eens ff na!

Nou hoe wil je jou accu op laden dan.

De dynamo levert dus wel meer stroom dan dat je nodig hebt voor je apparatuur, verlichting enz.

Tot dat de accu volledig opgeladen is.

Anders sta je om de paar dagen je accu te vervangen.

Verder klopt je verhaal als je nog een verbruiker er op zet dan moet idd de dynamo harder werken.

Heren de beste bespaar tip, zet de airco uit.

Beste Arjontje, lees eens wat je schrijft: @arjontje wrote:Nou hoe wil je jou accu op laden dan.

De dynamo levert dus wel meer stroom dan dat je nodig hebt voor je apparatuur, verlichting enz.

Tot dat de accu volledig opgeladen is.

Je dynamo levert altijd dat wat er gevraagd wordt plus wat verlies.

De dynamo levert dus stroom wat je nodig hebt voor je apparatuur, verlichting en accu enz.

Totdat de accu volledig opgeladen is en dan levert hij wat je nodig hebt voor je apparatuur, verlichting enz.

Als je automotor 200PK kan leveren, en je rijd 100km/h (waar bijvoorbeeld 30PK voor nodig is) dan levert je motor toch ook geen 200PK maar gewoon net zoveel als nodig is om 100km/h te rijden (30PK dus)? Zou hij meer leveren dan zou je steeds harder gaan rijden.

Zo moet je dat met de dynamo ook zien.

Hopelijk snap je het zo. :thumb

wat een negativiteit allemaal mannen.

Ding verbruikt maar 12A op zijn optimale sterkte. Ik rij nu al honderd kilometer meer dan dat ik eerst reed, conclusie het werkt.

Zie ook even de site van de leverancier. Ik maak hier geen reclame, als mensen het willen zien. Dan zijn ze welkom hoor.

Maar voorlopig ff niet vrouw is net bevallen en ik wil nu even genieten van onze kleine man!

@Maartuh wrote:

Een auto genereerd helemaal niet meer stroom dan er gebruikt wordt. Als je de basis van electrotechniek weet dan weet je dan er nooit meer stroom "gemaakt wordt" dan dat er gevraagd wordt.

Als je op je fiets een hoop dingen aansluit op je dynamo dan zal hij zwaarder trappen als dat er maar 1 lampje aan hangt.

Geen natuurkundige hier, maar wel nieuwsgierig en meedenkend.

Als ik me niet vergis heeft elke elektrisch systeem in een auto een spanningsregelaar. De spanningsregelaar zorgt ervoor dat aan de uitgang een constante spanning is, onafhankelijk van de voedingsspanning en de belasting. Ik neem aan dat een systeem met spanningsregelaar alleen zijn werk goed kan doen als de voedingsspanning hoog genoeg is. Er zit dus een 'overcapaciteit' in, toch?

Nee, er is gewoon sprake van een misverstand, zoals wel vaker voorkomt.Bij auto's en vrachtwagens heeft men het gewoon lijk over een 12V en 24V elektrisch systeem. Men heeft het dus over de toegepaste accu. In de luchtvaart spreekt men over een 28VDC boordnet maar de accu is net als bij een vrachtwagen 24V !!

Echter als je met draaiende motor het boordnet meet zal dat altijd 28V zijn. Hetzelfde bij een vrachtwagen (28V) en een personenauto (14V).

Je kunt pas van overcapaciteit spreken als er meer opgewekt wordt dan gebruikt. Dit is ook altijd het geval maar dit wordt dan in warmte omgezet en heet dan verlies.

Niets negatiefs aan dus, gewoon techniek.

@tijgetje57 wrote:wat een negativiteit allemaal mannen.

Ding verbruikt maar 12A op zijn optimale sterkte. Ik rij nu al honderd kilometer meer dan dat ik eerst reed, conclusie het werkt.

Zie ook even de site van de leverancier. Ik maak hier geen reclame, als mensen het willen zien. Dan zijn ze welkom hoor.

Maar voorlopig ff niet vrouw is net bevallen en ik wil nu even genieten van onze kleine man!

Gefeliciteerd met de kleine man. :thumb

Is veel mooier dan wat dan ook.

Vrouwtje natuurlijk ook de groeten :thumb

@HOT ROD wrote:Nee, er is gewoon sprake van een misverstand, zoals wel vaker voorkomt.Bij auto's en vrachtwagens heeft men het gewoon lijk over een 12V en 24V elektrisch systeem. Men heeft het dus over de toegepaste accu. In de luchtvaart spreekt men over een 28VDC boordnet maar de accu is net als bij een vrachtwagen 24V !!

Echter als je met draaiende motor het boordnet meet zal dat altijd 28V zijn. Hetzelfde bij een vrachtwagen (28V) en een personenauto (14V).

Je kunt pas van overcapaciteit spreken als er meer opgewekt wordt dan gebruikt. Dit is ook altijd het geval maar dit wordt dan in warmte omgezet en heet dan verlies.

Niets negatiefs aan dus, gewoon techniek.

99% juist, maar er is wel degelijk sprake van overcapaciteit en die wordt niet in warmte omgezet, maar vertaalt zich in een lichter draaiende dynamo. Hoe zwaarder hij electrisch wordt belast hoe zwaarder hij draait. Dus de spanningsregelaar houdt de spanning binnen de perken, dat is bij een auto dynamo geregeld met een veldspoel die een stroomkring vormt met de uitgang, de stroom die door de veldspoel loopt bepaalt de stroom die naar de accu gaat. Door de typische belasting van een loodaccu vertaalt zich dat naar een bepaalde vaste maximum spanning. Haal de accu er maar eens af (NIET ECHT DOEN!!) terwijl de dynamo draait en de spanning zal flink stijgen ineens! Maar de overcapaciteit zit hem dus simpel in de bron en dat is de mechanische kracht van de motor. En de dimensionering van de onderdelen van de dynamo bepalen uiteindelijk wat het maximale vermogen dan weer is.

Ik vind het rot om de zeepbel door te prikken, maar heb van mijn schooltijd nog een aardige kennis van natuurkunde overgehouden en het hier ter sprake gekomen systeem op waterstofgas is een scam, oplichting. Het ziet er alleen maar heel leuk uit en er wordt wel degelijk waterstofgas geproduceerd en mee verbrand, besparen doet het alleen totaal niet, want zoals gezegd is de perpetuum mobile nog niet uitgevonden ;) en kost het altijd net ietsje meer energie om het gas op te wekken dan dat het oplevert met verbranden. Alle stapjes geven namelijk ook nog iets verlies, dus je mag je handen dicht knijpen als je meer dan 95% van de geinvesteerde energie weer terug krijgt.

http://damnedhammer.hubpages.com/hub/The-HHO-scam" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou toch ook te mooi zijn om waar te zijn, net als de perpetuum mobile het fietswiel dat met een electromotor wordt aangedreven die gevoed wordt door een dynamo die je tegen de band houdt. Leuk, maar helaas, het werkt niet...

ik ben het totaal mee eens met bovenstaande,, alleen zit bij mij klem in mijn gedachten dat je altijd al een hoeveelheid energie verbruikt in benzine, die zorgt dat de moter draait en de dynamo spanning levert. je levert dus zoieso een externe brandstof.

hoe meer spanning er word gevraagd, hoe zwaarder de dynamo draait wat resulteert in een hoger benzine verbruik..

maar als dit dan een hoeveelheid waterstof oplevert waardoor het benzine verbruik meer word verminderd dan word gevraagd door het waterstof systeem is het ( imho ) niet zo dat je een systeem hebt waarmee je meer energie produceert als verbruikt ( 8e wereldwonder idee ) maar dat het verlies ( als je zo t benzineverbruik noemt.. ) van de brandstof word verminderd..

dus je hebt zoieso verlies in energie ( uitlaat, warmte, etc etc ) alleen die word alleen ietwat verminderd..

misschien dat ik totaal naast zit hoor.. alleen zit me dwars.. misschien heb ik het opgeschreven als een kind van 5.. alleen probeer ik t te snappten :P

Nee, je zit in de juiste lijn van gedachten, ik heb het geluk gehad dat ik een gigantisch bevlogen natuurkunde docent had die heel erg goed was in het uitleggen van energie omzettingen. Sterker nog, iemand in de klas schoot een keer met een lepel een rochel tegen het bord 'voor de grap' en dat pakte hij gewoon aan om de hele energie omzetting er van uit de schrijven! :jerry

Het geheel levert echt enkel verlies, en niet minder verlies. Elke stap naar die waterstof toe heeft namelijk minder dan 100% rendement, dus van de benzine tot de waterstof is een en al verlies. Dus zonder die hele installatie er op en de benzine gewoon het blok zelf in duwen levert altijd nog een hoger rendement op.

Erg wetenschappelijk:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar kort gezegd zou je een heel eenvoudige energie kringloop kunnen maken van een electrolyse tankje, op de waterstof een motor laten draaien die een dynamo aandrijft en die electriciteit weer op het electrolysetankje aansluiten. Als de grote winst verhalen zouden kloppen dan zou het blijven draaien tot het water op is.

Helaas is dat niet zo, want in de hele kring wordt in alle stappen alleen maar verlies gemaakt omdat het rendement nooit 100% is. Sterker nog, het rendement van vele van de stappen is maar 50% en stop je dus twee keer zo veel energie in als je overhoudt.

De hele handel omtrend deze sets is eigenlijk dus gewone pure oplichting en bestaat enkel bij de gratie van de enorme benzinetank die al de nodige energie die verloren gaat met liefde levert.

Als het wel wat op zou leveren, dan is hij de eerste die een werkend perpetuum mobile heeft gemaakt.

Toch zijn er wel knappe koppen/technici bezig met het ontwikkelen van auto's die volledig op waterstof kunnen lopen. Heb daar laatst al eens iets over gelezen.

Ben er toch wel erg nieuwsgierig naar. Zou mooi zijn om te kunnen stoppen met die hybride auto's waar je na een paar jaar alle accu's van kan weg donderen en wat alsnog geen redenement oplevert.

Terug
Naar boven