• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Rijden op waterstof *update + foto*

Echt super gaaf project!

Waar spuit je het gas in?

Edit: Heb is even lopen neuzen en gaat na het luchtfilter via de luchtinlaat erin.

Heb wel een paar vraagjes

Hoe doe je dit in de winter?

Roest de uitlaat niet eerder door?

Remt de auto minder op de motor?

En hoe pakt de ECU dit op?

als het goed is zit er soort zout oplossing in het water.. dus dat wil dus zeggen dt het hier in nederland niet bevriest...

Leuk dat iedereen denkt het bevriest niet, dat doet het wel. Je moet alcohol kopen in de winter!! Er zit een handleiding bij de set die je informeert wat je in de winter moet doen.

Ja CO waarde gaat inderdaad naar beneden. In augustus moet mijn auto weer te keuren. Dus dan zie ik ook resultaten hiervan.

Auto remt niet minder op de motor, je moet het zo zien dat door de power van de waterstof de auto verder komt met hetzelfde. Dus je bespaart. Ik heb zelfs het verbruik bij mij reeds gezien op 8,2 ipv 8,4 : 100L.

De ECU moet je een reset geven, afhankelijk van het type auto dat je hebt dien je ervoor te zorgen dat je een extender plaatst in je uitlaat zodat simpel gezegd de CO sensor uit de lucht wordt gehouden en geen valse waarden gaat opgegeven. Je kunt er ook voor kiezen om een OBD sensor te plaatsen in de auto.

Over dat gesproken dat heet EFIE. Als je dan toch lekker bezig bent hiermee. Kun je ook voor de fun een bluetooth dongle plaatsen met een verlengkabel. Dan kun je op de smartphone of tablet zelf de boost en de waarden uitlezen van je auto. Dit setje kost bij een ebay iets van de 30 euro. Verlengkabel of splitter ook iets van 14 euro.

@Tijgetje

super mooi project. ik wist niet eens dat het kon. ben benieuwd naar je nieuwe bevinden. misschien rijd je binnenkort wel 1/15.

aan de andere kant lees ik dat mensen soms zat zijn om 2 keer of meer in de week bij het tankstation te staan. Kan ik me goed voorstellen maar aan de andere kant koop je geen OPC om zuinig mee te rijden. Zijn zaken waar je rekening mee houd bij de aankoop aangezien een auto vaak een koop is voor de langere termijn. Alles is gewoon ff wat duurder dan de standaard zafira.

mijn zaffie rijd met 120km op de cc 8.4ltr op 100km. vind ik heel netjes voor een bijna 1500kg wegende auto en 245PK. bij 80km rijd ik 5.5ltr op 100km. das dus toch bijna 1 op 20.

ken er maar weinig die dit halen met dezelfde specs.

ps dit geen aanval op menigeen maar gewoon mijn onbescheiden mening. wil geen discussie hier uitlokken op dit mooie topic.

Ik ben sceptisch, je hebt namelijk stroom nodig om het te laten werken dus je raakt ook power kwijt aan je dynamo.

Ik had er al eerder van gehoord, adam curry was er destijds mee bezig toen hij op arrow rock radio deed.

@Maartuh wrote:Ik ben sceptisch, je hebt namelijk stroom nodig om het te laten werken dus je raakt ook power kwijt aan je dynamo.

Ik had er al eerder van gehoord, adam curry was er destijds mee bezig toen hij op arrow rock radio deed.

ja maar de hoeveelheid ampere die je gebruikt is evenveel als dat je lampen doen, dus je haalt er zoiezo winst uit

Jij wil zeggen dat je er dus meer energie uit zal krijgen als dat je erin stopt?

Je moet er energie instoppen voor de electrolyse, daardoor wordt van eht water waterstof gemaakt, dat verbrand je en daar krijg je energie uit die dus meer zou moeten zijn als de energie die je er in hebt gestopt.

Gefeliciteerd, je hebt het energieprobleem van de wereld opgelost. Of klopt het niet en zou het scheiden van waterstof en zuurstof uit water meer energie kosten als dat het opleverd?

het is allang bewezen dat je hiermee bespaart

je haalt er zoiezo meer uit dan je erin stopt.

ik zat laatst nog een filmpje te kijken van een gozer die een suzuki volledig op water laat lopen, hij krijgt em er alleen niet op gestart omdat die dan niet voldoende compressie heeft.

Heb je een bron dan dat het bewezen is dan?

en hoezo "zoiezo" dat je er meer uit krijgt als dat je erin stopt?

http://www.kennislink.nl/publicaties/waterstof-als-energiedrager-1" onclick="window.open(this.href);return false;

quote:

Om waterstof te verkrijgen, moeten we het vrijmaken uit chemische verbindingen. Onttrekken we waterstof aan water, dan vergt dat aan energie 2,4·105 J mol-1 of 2,5 eV per molekuul. Dezelfde energie komt bij verbranding natuurlijk weer vrij.

ja maar hoeveel stroom denk je dat er voor nodig is?

je hoeft er heus geen windmolen aan te hangen :jerry

hoe minder stroom hoe minder waterstof opbrengst...

het maakt niet uit als je input altijd meer is als dat het opleverd aan energie heb je er dus niets aan.

maar dat is dus niet het geval, de TS zei al dat die van 11L op 100km naar 8.3L op 100km is gegaan

Ja TS kan ook zeggen dat hij kan vliegen, dan bestaat zwaartekracht ook nog steeds.

Er zijn zoveel dingen waar mensen heilig in geloven, zo'n vortex ding in je inlaat, "singh grooves", en electrische bladblazers die stroom krijgen van je accu en in je inlaat blazen etc.

Leg maar uit hoe de wet van behoud van energie hier ineens niet op zou gaan dan?

tja zon vortex ding is gewoon BS, en dat snapt iedereen wel.

maar ik wil der van de winter mee gaan beginnen als me auto gestalt is en ik een kleinere pekelbak heb, en dan kan ik cijvers enzo geven. nu is het voor mij meer gis werk.

@Maartuh

Natuurlijk blijven alle natuurkundige wetten gewoon van toepassing. Het is ook waar dat de auto meer benzine gebruikt naarmate je auto een grotere stroom behoefte heeft. Alleen is hier meer gaande dan enkel de basiswetten. Net als een normale energie centrale wekt de auto meer stroom op dan hij gebruikt en is de stijging in het verbruik niet rechtevenredig met de stroombehoefte.

In (basis) theorie kan het niet uit, maar met alle variabelen wel.

je vergeet ook, ook al verbruikt het iets meer... het kost een drol.. benzine kost 1,80 op de nelwegen.. wt kost water??? ;)

dus welke wetenschap ook, uiteindelijk gaat het erom wat er onder het streepje staat waat je moet betalen :)

@Heks wrote:@Maartuh

Natuurlijk blijven alle natuurkundige wetten gewoon van toepassing. Het is ook waar dat de auto meer benzine gebruikt naarmate je auto een grotere stroom behoefte heeft. Alleen is hier meer gaande dan enkel de basiswetten. Net als een normale energie centrale wekt de auto meer stroom op dan hij gebruikt en is de stijging in het verbruik niet rechtevenredig met de stroombehoefte.

In (basis) theorie kan het niet uit, maar met alle variabelen wel.

Het is geen energie centrale, je gebruikt stroom om van water -> waterstof en zuurstof te maken, dat kost energie

dan verbrand je de waterstof mee waardoor je energie krijgt voor je motor en je dynamo om het omzetten in gang te houden.

Ten eerste levert het niet meer energie op als dat je erin stopt

ten 2de heb je overal verliezen aan warmte etc in het proces. Dus je wint er niks mee.

Als jij zegt dat je meer energie opwekt als dat je verbruikt om waterstof te maken dan zou je dus thuis een opstelling kunnen maken die steeds harder gaat want je krijgt steeds meer energie dus steeds mee waterstof. Een soort kettingreatcie dus.

Nou probeer het maar, dat gaat niet lukken.

Gelukkig maar anders zou je een kettingreactie hebben die steeds harder gaat zoals in een kerncentrale. (wat dus wel meer energie opleverd als dat erin gaat enw aardoor het zo gevaarlijk is)

@usbstick wrote:je vergeet ook, ook al verbruikt het iets meer... het kost een drol.. benzine kost 1,80 op de nelwegen.. wt kost water??? ;)

dus welke wetenschap ook, uiteindelijk gaat het erom wat er onder het streepje staat waat je moet betalen :)

je verbruikt evenveel benzine, zelfs een minieme hoeveelheid meer maar dat zal je waarsch niet merken.

ondertussen betaal je wel de maker van dit soort onzin en stop je er kostbare vrije tijd in die je met wat nadenken ergens anders aan kunt besteden

@Maartuh

Dude neem een chill pill echt...

De auto genereert meer stroom dan hij gebruikt. Dat is altijd zo... Dus er is rendement te behalen door bijv een installatie als deze. Ipv het verloren laten gaan van deze energie kan het ook nuttig gebruikt worden.

Een hybrid heeft ook met het remmen nog systemen om energie op te wekken, maar het idee bij een hybrid is hetzelfde. Ipv energie verloren te laten gaan, wordt deze opgeslagen om later gebruikt te worden. Een dergelijk systeem wordt in deze ook gehanteerd.

Het klopt dat het meer energie kost om waterstof te maken, dan wat je eruit gaat halen. Maar als deze energie anders niet gebruikt wordt en nu wel, heb je dus winst.

Maak een testopstelling en ga het proberen, anders gezegd knal het in uw auto en gij zult zien. U neemt te weinig variabelen mee.

Terug
Naar boven