• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Roetfilter verstopt veroorzaakt door chiptuning?

Hallo, ik ben nieuw hier op dit forum, als poster dan, ik lees al anderhalf jaar gezellig mee, dat dan weer wel!

Sinds mei vorig jaar ben ik in het bezit van een Zafira 1.9 cdti 120 pk automaat. Omdat ik eigenlijk op zoek was naar een 150 pk uitvoering, maar gewoon tegen een hele mooie 120 pk aanliep, heb ik de Zafira laten chiptunen bij ATM Chiptuning in Zaandam.

Vermogen zou naar ong. 145 pk gaan en het koppel naar 320 nm (dacht ik). De Zafira kon na het tunen niet worden getest omdat het een automaat was. Maar ik merkte wel duidelijk dat er meer 'porrie' in zat.

Wat me al snel en nog steeds tegenviel was het verbruik. Zelfs bij lange snelwegritten, waar ik constant rij en meestal snelheden van 110-130 km/u, kwam ik niet hoger als een verbruik van 1 op 13. Bij stadsritten gemiddeld 1 op 10 hoogstens. Ik dacht dat door chiptunen het verbruik zelfs zuiniger zou moeten worden, maar die van mij ging alleen maar meer zuipen. Dit is dan ook een tussenvraag: is dit verbruik normaal?

Maar goed, vorige week ging bij mij op een dag het motorindicatielampje branden (op dashboard de auto met die sleutel erin). M'n vermogen viel merkbaar terug. Nadat ik de wagen aan de kant had gezet en opnieuw had gestart reed de wagen weer als vanouds. Toen ik 's-middags weer naar huis reed gebeurde hetzelfde.

Dit was mij al eens twee keer eerder gebeurd, de eerste keer toen ik de wagen ongeveer twee manden had en de tweede keer afgelopen winter. Maar daarna reed de wagen als vanouds en zonder problemen. Maar nu twee keer op één dag? Tijd om eens langs de Opel (Opel Van der Kooij te Naaldwijk) te rijden om de fout te laten uitlezen.

De diagnose:

roetfilter voor 96% verstopt.

Regenereren na 1155 km

De oplossing die de garage bood was het statisch reinigen van het roetfilter, hiertoe zou de auto aan de laptop worden gehangen en ongeveer 3 kwartier de motor laten draaien op verhoogd toerental, ik dacht iets van 3000 toeren dat ze zeiden.

Nu had ik tot op dat moment nog nooit van regenereren gehoord of van problemen met een verstopt roetfilter. Dus ben ik eens gaan googlen en kwam er toen achter dat dit statisch reinigen eigenlijk maar en tijdelijk oplossing is en ook een beetje een lapmiddel. Beter zou het zijn het roetfilter professioneel te laten reinigen.

Vandaag terug naar de garage. Even met de chef werkplaats erover gehad, maar die zei ook dat het belangrijk was om de onderliggende oorzaak van het verstoppen van het roetfilter te achterhalen. Dit zei hij omdat uit de diagnose ook naar voren kwam dat de motor zelf veel te laat het automatisch regenereren is begonnen, namelijk pas na 1155 km terwijl dit volgens hem ongeveer om de 500 km moet gebeuren. Hij vond het dus nodig om eerst te zoeken naar een oorzaak.

Even ter illustratie. Mijn Zafira kocht ik met 125000 km en nu staat hij op 148000. Ik rij ongeveer 40% van de km's snelweg en de rest korte stadsritten.

Het kan zijn dat het roetfilter door de korte stadsitten verstopt is geraakt, maar hij vond dit niet waarschijnlijk. Ook het feit dat na de storing en opnieuw starten van de motor de wagen weer reed als vanouds.

Omdat ik even geen zin had om veel geld uit te geven om te laten onderzoeken waar het evt. aan zou liggen, een garantie dat ze het zouden vinden konden de garage niet geven, en ze zouden eerder 2 uur dan 1 uur bezig zijn, à 78 euro ex p/u, daar had ik even geen trek in.

De Opel garage (in casu de chef werkplaats) vertelde me dat het statisch regenereren altijd voldoende resultaat geeft en hij had nog nooit een roetfilter bij een Opel moeten vervangen.

Besloten om alleen het statisch regenereren te laten uitvoeren à 60 euro ex btw en de software te laten updaten.

Graag zou ik reacties ontvangen op mijn verhaal, maar ook zit ik mezelf af te vragen zou het chiptunen oorzaak kunnen zijn van het snel verstopt raken van het roetfilter? Doordat er wel pk en koppel worden toegevoegd, maar de verbranding slechter is geworden, gelet op mijn hoge verbruik?

Pffff het is een heel verhaal geworden, maar ik ben benieuwd naar de reacties.

Met vriendelijke groet ZaffieMan001

Terug
Naar boven