• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

saab bak in calibra

JohnSmith

Post weinig
hallo, ik rijd al een tijdje met een cali c20ne, alleen begint het blok de moed een beetje op te geven.

hoge carterdruk en na koppakking vervangen nog steeds koelwater gebruiken.

ik heb een kennis in de saab onderdelen, dus zat ik te denken aan een saab 2.3 met of zonder turbo.

nu weet ik dat de saab 9-3 op het vectra B platform staat, maar nu is mijn vraag of blok en bak nog een beetje in een calibra te hangen zijn.

mocht iemand nog tips hebben voor zo'n bouwproject hoor ik het graag

Groeten John

origineel gepost door JohnSmith

ik heb een kennis in de saab onderdelen, dus zat ik te denken aan een saab 2.3 met of zonder turbo.

nu weet ik dat de saab 9-3 op het vectra B platform staat, maar nu is mijn vraag of blok en bak nog een beetje in een calibra te hangen zijn.

Die gedachte is mij ook wel eens voorbij gegaan als zou toch haast moeten kunnen (niet dat ik denk aan over bouwen).

staat nog wel een 9000 op MP, zijn de zelfde turbo blokken voor zover ik weet,

werkt alleen de traction control niet van, het hoogste bod is tot nu 150 euro.

is alleen een automaat, maar die blokken passen ook voor de opel bakken, dus dat moet om te bouwen zijn met je huidige bak.

ben nog ff op internet aan het puzzelen geweest, en daar zag ik dat het saab 9000 blok iets voorover ligt.

nu weet ik niet of de bak ook iets meegekanteld is, of dat de kom iets anders is zodat het blok wat voorover gekanteld is.

als dat laatste het geval is past een saab 9000 blok +bak niet zomaar.

maar de turboblokken uit de 9000 zijn volgens mij het zelfde als de 9-3 dus dat zou moeten passen voor een opel bak.

ja op de opel bakken past het ook gewoon, de 2 liter turbo van saab is een opel blok, en de 2.3 is daar op ontwikkeld zodat hij ook voor dezelfde versnellingsbakken past, dus ik schroef hem ook gewoon aan m'n eigen bak.

De 2.0 Saab motoren (tot 2004) zijn zowiezo gewoon saab motoren (met distri ketting), ook de turbo motoren.

Willem

ok, mijn fout, zijn het na 2004 dan de opel turbo motoren ofzo?

ik heb ook bericht gehad van een kennis van me in de saab wereld en die wees mij er op dat de 2.3 motoren van voor '94 breder zijn aan de distributiekant.

de motoren vanaf '94 liggen ook in de 9-3 (vectra-B platform dus) dus die zouden wel moeten passen, die van voor '94 weet ik dus niet zeker.

zitten dus nog wel wat variaties in de saab motoren dus ff goed puzzelen voor je aan zo'n project begind:hmmz

De klepdeksels van de oude Lengtemotor saab 16v,s is in princiepe gelijk aan dat van de latere dwars geplaatste saabs 900 en 9-3, echte saabmotoren allemaal, en volgens mij NA 2004 ook nog.

er zijn een paar uitzonderingen en dat zijn de V6en, die komen van de OPEL stal.

de diesels komen van OPEL en FIAT.

echter staan de Laatste (dwars geplaatste motor) Saab900 (t/m 1998) en de 1e 9-3 (gelijk aan de laatste 900) op een Vectra-A of Calibra onderstel.

Willem

ah ok, zo leer je elke dag weer bij :P

maar als de laatste 900 en de eerste 9-3 op vec a platform staat moet het helemaal goed komen.

zijn de latere 9-3's dan op het vectra b platform gekomen, weant daar heefd een collega van me het over.

d8 toch gehoord te hebben dat de 2 liters ook van opel zijn, misschien na 2004.

ah ok, zo leer je elke dag weer bij :P

maar als de laatste 900 en de eerste 9-3 op vec a platform staat moet het helemaal goed komen.

zijn de latere 9-3's dan op het vectra b platform gekomen, weant daar heefd een collega van me het over.

d8 toch gehoord te hebben dat de 2 liters ook van opel zijn, misschien na 2004.

alle turbo blokken zijn van saab zelf.

opel heeft hier niks mee te maken.

De diesels zijn van opel, fiat, renault. En de 6 cil benzine zijn van opel

saab 900 van 1993 tot 1998 staat op het vectra a platform

saab 9-3 van 1998 tot 2003 staat op het vectra a platform

saab 9-3 van 2003 tot heden staat op het vectra c platform

saab 9000 van 1985 tot 1998 staat op een fiat platform

saab 9-5 van 1997 tot 2010 staat op het vectra b platform

saab 9-5 van 2010 tot heden staat op het insignia platform.

Gewoon een 9000 2.3 aero of 2.0 aero motor overnemen..

Heb op migweb.co.uk een astra gsi gezien met ne saab turbo motor en bak..

Zal ne foto posten als k hem vind.

ja, maar dan moet je ze wel van na 94 hebben, de motoren zijn na 94 kleiner grworden aan de distributiezijde.

de ouden passen niet in de 9-3, en dat zijn net de saabs op opel vectra platform

Wij hebben een 900 (vectra-A onderstel) motor in een 9-3 (vecta-A ondrstel) gelepeld.

Deze motoren worden uit bijde auto's in opels gelepeld, metname de 2.0 turbo (B204L motor dacht ik uit mijn hoofd).

de distrikant van een vanaf '98 9-3 is groter als de vanaf '94 900 dit ivm de balansassen die er vanaf de eerste 9-3 (1998) in zijn gekomen.

Willem

ja, maar dan moet je ze wel van na 94 hebben, de motoren zijn na 94 kleiner grworden aan de distributiezijde.

de ouden passen niet in de 9-3, en dat zijn net de saabs op opel vectra platform

K kan u wel helpen aan saab motoren..

Bij interesse ofzo kunde pm'en..

Wim-v6@ de balansassen zijn te verwijderen..

Zijn ook ne stuk gezonder en veiliger voor de motor als de balansassen verwijdert zijn..

Terug
Naar boven