@giuliettaevo wrote:@wim-v6 wrote:Had een K16 op mijn vorige Truck (MB Atego 1217L), 13jaar en 365.000km en Stil Going strong.. (draaide een Druk van 1,7bar overdruk)
aan het merk Turbo zal het niet liggen, maar eerder aan de Constructie van opel...
Denk als je er een beetje netjes mee omgaat zo'n Turbo echt lang mee kan hoor..
Willem
Is niet echt te vergelijken.... Diesel draait met veel lagere uitlaatgastemperaturen. En bij een vrachtwagen is er meestal niet sprake van veel kleine korte ritjes.
Goed onderhoud en er netjes mee omgaan ( niet volgas knallen op de autobahn en dan er ineens bij het tankstation eraf gaan en de motor uitzetten om een balletje te gaan halen bv

), daar worden ze best oud mee.

Ik heb laatst een Saab gesloopt met een dikke 4 ton op de teller en daar zat nog netjes de originele turbo op, was nog nooit iets mee gedaan. :agent Dit was dan ook een extreem goed onderhouden auto van de 2e eigenaar die hem altijd netjes warm reed en liet afkoelen voor hij uitstapte.

En op een LPT hoeft zo'n turbo maar iets van 0,5 bar te draaien. :angel
ik vind alleen maar stadswerk niet echt kortere ritjes..
Nadraaien van een minuut is er nooit bijgeweest, en nog niet hoor..
komt meestal aan, zet m neer en uit doe motor..
Wel rustig warm rijden, als moest ik wel regelmatig Vrijwel direct de Snelweg op met 170 pk en een aanhanger (bijde geladen, en heuvelop), dus met een olietemperatuur van vaak minder dan 20graden (volgens BC) direct op 1,7 bar hangen...... continu tot ik 8km verder een keer de 80 had bereikt, dus op zijn kloten kreeg ie wel
Willem