• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Show hier je import Monza A1 / A2!!

Hier heb ik er nog een paar:

Deze bestaat helaas niet meer:

OpelMonzaA21983voor1250-teOisterwij.jpg

Deze gelukkig nog wel:

OpelMonzaA21984750-.jpg

Kenteken: LH-DF-29

Voertuigsoort personenauto

Merk OPEL

Handelsbenaming MONZA 3.0 E

Brandstof Benzine

Vervaldatum APK 21-06-2009

Datum eerste toelating 29-11-1984

Datum aanvang laatste tenaamstelling 21-05-2004

Datum eerste afgifte Nederland 12-09-1996

Ook deze tuft nog lekker rond:

OpelMonzaA21984voor2700-teBingelrad.jpg

Kenteken: GH-XS-42

Merk OPEL

Handelsbenaming MONZA 2.5 E

Brandstof Benzine

Vervaldatum APK 19-07-2009

Datum eerste toelating 12-01-1984

Datum aanvang laatste tenaamstelling 18-01-2006

Datum eerste afgifte Nederland 05-04-1993

Onderstaande rijdt gelukkig ook nog rond:

OpelMonzaA21984voor7500-teDeurne.jpg

Kenteken: PG-RF-47

Merk OPEL

Handelsbenaming MONZA GSE

Brandstof Benzine

Vervaldatum APK 26-05-2010

Datum eerste toelating 02-01-1984

Datum aanvang laatste tenaamstelling 30-05-2009

Datum eerste afgifte Nederland 19-07-1996

Onderstaande Monza daar is een 4.0 Lotus-Omega blok ingelegd (zo te zien niet op kenteken), verder is de APK al een tijdje verlopen... :swear

OpelMonzaA2met40LOmega-Lotusblok.jpg

Kenteken: ND-ZJ-06

Merk OPEL

Handelsbenaming MONZA 3.0 E AUTOMATIC

Brandstof Benzine

Vervaldatum APK 29-01-2009 :thumbdown

Datum eerste toelating 14-05-1982

Datum aanvang laatste tenaamstelling 23-12-2008

Datum eerste afgifte Nederland 02-11-1995

Dit waren tot nu toen mijn import A2's...

Gr Wesley

Ook nog twee import Monza's gevonden op mijn pc..

2020LZ-GH-74.jpg

Kenteken: LZ-GH-74

Merk OPEL

Handelsbenaming MONZA 2.5E

Brandstof Benzine

Vervaldatum APK 23-04-2010

Datum eerste toelating 01-03-1984

Datum aanvang laatste tenaamstelling 30-06-2007

Datum eerste afgifte Nederland 14-09-1995

Nog een:

202007-ZK-RR.jpg

Kenteken: 07-ZK-RR

Merk OPEL

Handelsbenaming MONZA 3.0 E AUTOMATIC

Brandstof LPG (Liquified Petrol Gas)

Vervaldatum APK 28-02-2010

Datum eerste toelating 01-03-1983

Datum aanvang laatste tenaamstelling 12-07-2008

Datum eerste afgifte Nederland 05-03-2008

Gr Wesley king:

Zie hier een foto van mijn Opel Monza 2.5 E.

Deze is geimporteerd uit Duitsland in 2007.

Sinds ik deze in mijn bezit heb is er al erg veel aan veranderd/verbeterd....zie hieronder.

Wat heb ik tot nu toe laten doen eigenlijk aan mijn Monza.

Compleet nieuwe uitlaat gemonteerd.

Nieuwe draagarmen voor.

Nieuwe stuurkogels (allemaal)

Nieuwe fuseekogels

Nieuwe pitmanarmen (zat een beetje speling op)

Nieuwe Mattenset

Nieuwe ankerplaten

Nieuwe Voorruit (helaas niet met de antenne erin verwerkt)

Nieuwe raamrubbers

Nieuwe schijfremmen + blokken

Nieuwe Remlijdingen

Nieuwe Benzine tank

Nieuwe pakkingen bij de motor (kleppendeksel + spruitstuk)

Nieuwe binnenschermen (links en rechts)

nieuwe dorpels (links en rechts

ook zijn de beide deuren afgeslepen en nieuwe stukken ingelast...ook meteen maar met Dinitrol behandeld de hele boel....de roest zal ook niet meer terugkomen nu :P

Mijn wagen is nu dan ook 110% roestvrij!!!

Nieuwe bezineleiding….deze is een week geleden gesprongen tijdens het rijden naar mijn werk…..ik liet een hele streep benzine achter me op de A15!! Ik reed 5 op 1 ongeveer!hahahaha.

zie hieronder een foto van mijn trots.....
615244451_5_y6Cw.jpeg

422196257_5_P3mN.jpeg

615244452_6_f49-.jpeg

Geen dank Ron,

Ik ben er ook heeel erg blij mee....volgens mij heb ik een aantal maanden geleden nog een deur gekocht bij jou.(een blauwe deur)

Kan dat kloppen?

Ik heb de deur trouwens niet gebruikt want de deuren die erin zaten waren nog zeer bruikbaar...maar je kan nooit te weinig onderdelen hebben zal ik maar zeggen.

Ikzelf woon in Rotterdam en had 2 en een half uur in de wagen gezeten.

Ik heb nog vele nieuwe foto's van mijn wagen, die zal ik tzt ook nog wel plaatsen.

PS....die van jou ziet er ook nog geweldig uit....mooie kleur trouwens:P:wors

Groetjes,

Mario

super zeg....zoals jij je wagen bent nagegaan heb ik dat ook gedaan.

Tot mijn verbazing was er bij mij ook weinig tot geen roest....ook niet op de onzichtbare plekken.

Alleen de binnenschermen waren redelijk rot...maar daar zitten nu nieuwe in....dus ook dat probleem verholpen.

Wat ik ook vergeten ben te vertellen is dat de originele KM Stand pas 72500 is (ik heb hem gekocht bij 63000 km)...De wagen heeft van 1994 tot 2006 stilgestaan in Hamburg (verwarmde garage) dit alles is ook aantoonbaar....dus eigenlijk is het blok net ingereden!!hahaha.....

toen ik hem kocht ben ik meteen begonnen met het verbeteren van de wagen.

Ook heeft mijn vaste garage ernaar gekeken (hij was ook meegegaan toen ik deze monza ging bekijken)

en hij vind de wagen echt in uitmuntende staat.

Ook in Dronten (M&M) bij de meeting heb ik vele positieve reacties gekregen (toen waren de deuren nog niet eens behandeld en was ook nog niet alle roest weggehaald).

Eigenlijk rijd ik dagelijks met mijn Monza, aangezien hij van stilstaan ook niet beter word.

Enne ik heb hem nu anderhalf jaar en hij heeft me nog nooit laten staan.

kortom ik vind het superwagens!En wil deze zo lang als het kan houden.

groeten,

Mario

Mooi dat er toch nog zoveel echte liefhebbers van de monza zijn.

@charlois, mooie auto en bijna nieuw. Bij mij staat ook e.e.a. op de planning m.b.t. spuiten en carrosserie. Zodra ik tijd heb wil ik eraan beginnen. Waarschijnlijk komende winter. Komt er tevens een 4 bak automaat in en een c30ne blok.

Kan ik komende zomer nog lekker genieten en cruisen.

Beste Ckad..

Gelukkig maar toch....dan blijven we deze mooie verschijning tenminste op de Nederlandse wegen zien.

Is dat jou wagen op de foto?

Errug mooie kleur moet ik zeggen.

Een 4 bak automaat is inderdaad wel fijner ja.....scheelt een hoop benzine en motorgeluid.

Zelf heb ik nog de originele 3 bak automaat eronder liggen...welke overigens errug soepeltjes schakeld.

Ga je zelf de carrosserie aanpakken?, en wat moet eraan gebeuren?

groeten,

Mario (charlois187)

4-gang automaat is een must 3-gang is klote,lekken vaak schakelen lang niet zo mooi als een 4-gang,en de 3de gang is op 1 op1 wat veels te veel toeren maakt voor een 25E/30E.

Als ik een tijd in mijn A2 heb gereden met 4-gang dan is het echt klote om weer naar een 3-gang te moeten:geen fatsoenlijke kickdown oneindig veel toeren en minder acceleratie,en een gezuip zonder einde.

Ik heb hier de hele handel liggen bak en toebehoren om in mijn Monza A1 met C30NE met jetronic te leggen (wat maar een lelijk verneukt ding is) maar wat technisch wel in goede staat is en op LPG loopt.

Als ik 2 dagen de tijd heb dan gaat ie erin.

Verder heb ik nog een zwarte GSE die in super staat is met bijna alle opties zoals:

leer-airco-electrisch open dak-bc-elecrische ramen-Ronal 7x15 i400 velgen in kleur van auto-Wiechers veerpootbrug-mattig grill-koplamp wissers-digidaschbord-C30NE 177pk-4gang automaat met winterstand (uit Senator B)-Senator B 24V eindemper-Mattig booskijkers-electrische spiegels-ABS-electrische motorverwarming-CV alles werkt 100% ook de ABS en A/C.

Die GSE is compleet gespoten en gelast en der komt nog een hoogte verstelbaar stuur in en grotere velgen vind 15 persoonlijk te klein 17 of 18 is mooi.

origineel gepost door charlois187

Beste Ckad..

Gelukkig maar toch....dan blijven we deze mooie verschijning tenminste op de Nederlandse wegen zien.

Is dat jou wagen op de foto?

Errug mooie kleur moet ik zeggen.

Een 4 bak automaat is inderdaad wel fijner ja.....scheelt een hoop benzine en motorgeluid.

Zelf heb ik nog de originele 3 bak automaat eronder liggen...welke overigens errug soepeltjes schakeld.

Ga je zelf de carrosserie aanpakken?, en wat moet eraan gebeuren?

groeten,

Mario (charlois187)

Op de foto is mijn auto ja. Overigens ook de zwarte monza waar origineel ned. monza topic mee begint. Inmiddels wel e.e.a. gewijzigd.

De carroserie moet echt strak worden gemaakt (bij zwart zie je elke oneffenheid) . M.b.t. tot laswerkzaamheden valt het wel mee. rechter binnenscherm klein plekje. Maar wellicht komt er nog e.e.a. tevoorschijn als ik eraan begin. Na het spuiten kan ik de auto dan in het mike sanders vet dompelen tegen de roest. (Voor het spuiten is dit een slecht idee i.v.m. de droogcabine waardoor het vet te vloeibaar wordt)

Ja op zwart zie je inderdaad de kleinste oneffenheden....

Maar ik vind het toch wel een hele mooie kleur voor een Monza.

Zelf was ik op zoek naar een goudkleurige aangezien ik de combinatie met goud/en een beige/bruin interieur

persoonlijk erg mooi en luxe eruit vind zien.

De binnnenschermen zijn wel erg belangrijk bij zowel de monza's als senators.....

Bij mijn vader is +/- 15 jaar geleden bij zijn Opel Senator het blok onder de motorkap vandaan

gevallen omdat de binnenschermen verzakte...was echt bizar...ikzelf was toendertijd een jaartje of 15

en had zoiets nooit verwacht!

Dus persoonlijk vind ik dat het belangrijkste om aan jou wagen als eerste aan te pakken....ook voor je veigligheid natuurlijk.

Maar al met al een super mooie Monza.....wees er zuinig op (maar dat zal je ongetwijfeld wel doen)

Mvgr,

Charlois 187

origineel gepost door GSE

4-gang automaat is een must 3-gang is klote,lekken vaak schakelen lang niet zo mooi als een 4-gang,en de 3de gang is op 1 op1 wat veels te veel toeren maakt voor een 25E/30E.

Als ik een tijd in mijn A2 heb gereden met 4-gang dan is het echt klote om weer naar een 3-gang te moeten:geen fatsoenlijke kickdown oneindig veel toeren en minder acceleratie,en een gezuip zonder einde.

Ik heb hier de hele handel liggen bak en toebehoren om in mijn Monza A1 met C30NE met jetronic te leggen (wat maar een lelijk verneukt ding is) maar wat technisch wel in goede staat is en op LPG loopt.

Als ik 2 dagen de tijd heb dan gaat ie erin.

Verder heb ik nog een zwarte GSE die in super staat is met bijna alle opties zoals:

leer-airco-electrisch open dak-bc-elecrische ramen-Ronal 7x15 i400 velgen in kleur van auto-Wiechers veerpootbrug-mattig grill-koplamp wissers-digidaschbord-C30NE 177pk-4gang automaat met winterstand (uit Senator B)-Senator B 24V eindemper-Mattig booskijkers-electrische spiegels-ABS-electrische motorverwarming-CV alles werkt 100% ook de ABS en A/C.

Die GSE is compleet gespoten en gelast en der komt nog een hoogte verstelbaar stuur in en grotere velgen vind 15 persoonlijk te klein 17 of 18 is mooi.

Beste GSE,

Ik ben het niet helemaal met je eens moet ik zeggen....ik heb een 3-gang automaat, en lekt geen druppeltje en ook voel je de overgangen van de versnellingen praktisch niet.

Als ik een echt snelle wagen zou willen zou ik wel een nieuwe astra OPC kopen of zoiets...Ik vind dat je een Monza moet laten glijden IPV het gas intrappen tot de grond....want hoe rot het ook klinkt een Monza (GSE of niet) is niet echt opgewassen kwa snelheid met een moderne sportwagen.

Ik ben wel benieuwd naar jou zwarte GSE aangezien het me wel aantrekt hoe jij jou wagen omschrijft...Lijkt me wel mooi moet ik zeggen (ook al hou ik persoonlijk ook van "Stock" Monza's)

Nou laat ik ff voorop stellen dat een Monza in mijn ogen wel een snelle auto is op het oog dan zeker een A2 GSE ziet er snel uit met wat fatsoenlijke velgen,een A1 oogt wat oudbollig maar heeft wel de sportieve lijnen.

Als motorisering gaat een 30E met handbak nog wel een beetje maar is ook geen aanrader,maar een 2500 met automaat is gewoon traag en had Opel ook nooit mogen verkopen na mijn idee in zo,n sportief ogende auto hadden ze gewoon net als in Australie een V8 in moeten leggen.

Mijn eigen A1 loopt redelijk goed (ivm een 30E stukke beter) ik heb de kop van een Omega A/Senator B 3 liter met 177pk genomen en die iets laten vlakken en er nu op gezet en het oud injectie systeem met grote lucht inlaat gepakt en heb nu na schatting 180 (max 185pk),alleen die smerige 3-gang automaat is klote,veel toeren weinig snelheid en die bak opzich trekt te veel vermogen weg,een 4-gang loopt en schakelt na mijn idee veel lichter,rij maar eens in een 4-gang dan merk je het verschil gelijk,en heb je na 5 minuten zoiets van die 3-gang hoef ik niet meer.

Ook kun je als een 4-gang automaat hebt ook goed een 3.7 achteras nemen wat de acceleratie ten goede komt en met de redelijk lange 4de gang zul je nog met een stuk minder toeren als een 3-gang bv de max snelheid met minder toeren halen.

Mijn A2 GSE loopt echt stukke beter als de A1 de top en acceleratie zijn stukke beter door de 4-gang automaat,170km/h met 3300 toeren,120km/h met zo,n 2300/2400 toeren.

Als ik bv bij 100 de kickdown gebruik dan ga ik van de 4de gang terug naar de 2de,met als gevolg een veel snellere acceratie als van de 3 naar de 2 zoals de 3-gang.

Met 190km/h schakel ik nog van de 3 naar de 4de gang als ik de kickdown helemaal onder hou.

Mijn broer heeft een 24V met handbak en dat ding loopt gewoon als een speer ruim 200pk en een handbak dat wil gewoon vooruit als je in zo,n auto zit voel je dat er nog wat loos is boven de 170km/h en dan hebben die 30E met 3-gang aut allang de adem op en een 30E met handbak doet dan ook niet meer veel.

Je kunt denken wat je wilt maar een 2500 zal best mooi lopen als lijn 6 blok en zal voor je gevoel wel redelijk lopen,maar als je wat andere blokken hebt gehad dan heb je het wel gezien met de 30E en al heel zeker met de 2500E.

Ivm de latere 3 liters uit de Senator B zijn deze niet veel schadelijker in het verbruik maar presteren stukken meer en lopen net zo mooi als de 2500.

Precies zo met de 3-gang automaat,das ook zo,n antiek ding wat veel vermogen kost en veel toeren maakt.

Een 4-gang aut of een 5-gang handbak zijn sneller en draaien minder toeren.....Dan is de keus toch simpel als je het voor het kiezen hebt.

Dat die van jou niet lekt is een zeldzaamheid bijna allemaal lekken die bakken.

Als je een GSE neemt met een 24V en mooie 17/18inch velgen en een mattig grill en je verlaagt deze wat,dan heb je toch echt een sportieve auto die ook wat presteert en nog "goed" met 1 op 10 op benzine dagelijks te rijden is en ook nog best betrouwbaar is kwa stukken.

Maar als je een A1 hebt een 140/150pk motor en je hebt daar een 3-gang automaat aan hangen die veel vermogen vreet dan heb je niet echt iets wat rekords neer zet.

Trouwens de 30E is ook geen aanbeveel motor na mijn idee:

te hoog verbuik,vaak problemen met oliedruk en nokkenassen en wel meer van die dingen en ze hebben maar een 165pk ipv de 180 die Opel aangeeft.

Hoi GSE,

Ik snap je helemaal laat ik dat voorop stellen.

Het enige waar wij in verschillen is dat ik de Monza A1 toch iets mooier vind dan de A2...door de chrome bumpers ziet hij er toch klassieker uit....dit is gewoon een kwestie van smaak.

Voor mij doet snelheid er totaal niet toe, enkel het pure van vroeger doet mij wat en of mijn Monza nou snel of langzaam is doet er voor mij niet zo toe.

Hij laat mij nooit in de steek en ik vind hem snel genoeg.

Al zal een 4 bak ongetwijfeld beter lopen dan een 3 bak, maar 1 ding is zeker mijn Monza is 28 jaar oud en de versnellingsbak (ook al is het een 3 bak) werkt nog perfect, dus betrouwbaar is het zeker.

Ik persoonlijk vind dat een Monza echt origineel moet blijven en dat er geen "poes pas" op geschroeft moet worden.

Maar dat is ieder voor zich natuurlijk....we houden allebei van het model enkel op een andere manier denk ik.

Groeten,

Charlois187

origineel gepost door MonzaRon

bedankt, Mario, nogmaals welkom....hey mijn zoon heet ook Mario,

en heeft ook een Coupé, :hmmz, alleen geen Opel maar een Hyundai :P :mad:

thanks Ron,

We vinden elkaar denk ik wel vaker op dit Forum.

gold Monza's rule:thumbup!!

Persoonlijk krijgt de A2 de voorkeur bij mij:

Mooier gevormt interieur met die leuke GSE stoelen,de gladde motorkap en mooiere koplampen en de na mijn idee sportievere bumpers.

Vooral de GSE zien er goed uit na mijn idee zonder al dat chroom en daarvoor in de plaats zwarte lijsten.

Ook de serie sideskirts zien er goed uit.

Bij een A2 daar hoef je niet veel aan te doen als wat grote velgen/banden onder te gooien,fastoenlijke uitlaat en wat verlagen en een C30NE of een 24V erin.

Als mensen een Monza compleet origineel willen houden begrijp ik dat best maar een fatsoenlijk blok/bak of wat extra dingen zoals een mattig grill of Irmscher uitlaat of Ronal 400 velgen of 17/18inch velgen of wat mattig veren vind ik persoonlijk meer opwaarderen dan waarde vermindering.

En een Monza is om te rijden als ik nu bv naar mijn A1 kijk daar heb ik bij de vooras het 1 en ander aan vertimmert zoals:

17inch velgen met 225 banden

BMW E36 Hartge verlagingsveren

stugge Sachs Supersport schokdempers

dikkere stabistang

330mm x28mm remmen van een Holden Commodore

HRC rembekrachtiger uit een B-Omega

Als ik bekijk hoe dat ding remt en op de weg ligt daar kan geen seriespul tegenop zoals die slappe serie dempers en die zachte hoge veren en die kleine onder bemeten remmen.

Ook de motor heb ik het 1 en ander aan veranderd zoals:

90AH dynamo van Sennie B 30I CD

30% meer volume oliepomp met Omega diesel deksel

A/C radiateur met beter koelvermogen

C30NE 177pk cilinderkop met grote geharde klepzittingen

Nu zijn dat ook weer dingen die niet standaard zijn,maar de levensduur en het vermogen niet negatief beinvloeden sterker nog ze verbeteren de levensduur alleen maar.

De a2 's zijn zeker wat moderner en hebben een betere stroomlijn. Een Mooie originele A2 GSE zou ik dan ook best op mijn oprit willen hebben. Maar de A1 is gewoon de oer monza. Persoonlijk toch mijn voorkeur wegens chroom en mooiere voorkant (koplampen grill e.d.)

Maar gelukkig..... smaken verschillen.

Pesroonlijk gaat mijn voorkeur ook naar de Monza A, omdat ik hem ouder vind lijken, en ik vind de koplampen zéér mooi omdat die er zo diep inliggen. Ook de chroom rondom vind ik echt prachtig. A2 vind ook zéér mooi, maar ik vind die qua interieur niet zo mijn smaak. Het Dashboard van de A vind ik echt geweldig mooi.

Hier staat de A2 zo,n beetje beschreven,het is een originele GSE alleen had ik geen GSE sierlijsten set meer wat 100% mooi en compleet was en maar nog wel gewone sierlijsten voor rond de deuren en achterscherm en de rest,ook heb ik gewone A2 bumpers gemonteerd,persoonlijk ziet dat chroom best netjes uit bij de Monza al had ik de zaak liever compleet gehouden.

Verder zitten er nu Manta 400 (7x15) velgen onder die in de auto kleur gespoten zijn,een Senator B 24V einddemper onder en Mattig booskijkers op de koplampen heb ik de AC gemaakt,de planning is de kats eronderuit en een hoogte verstelbaar stuur derin.

Ik rij niet gek veel met die Monza,ben er te netjes op en staat meer binnen als buiten,de A1 gaat overal mee heen,binnenwegen coniferen velden enz,die ziet er dan ook niet mooi uit maar is technisch 100% loopt en rijd 200%.

Terug
Naar boven