• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Show hier je import Monza A1 / A2!!

Originally posted by charlois187

want hoe rot het ook klinkt een Monza (GSE of niet) is niet echt opgewassen kwa snelheid met een moderne sportwagen.

Niet? Een maand terug moest een Porsche Speedster het toch afleggen aan het stoplicht naast m'n (motorisch originele) GSE. OK, het was een Speedster en geen 911, maar toch, het was een moderne Porsche....:D

Nou zitten er andere velgen op en verder is ie zo,n beetje uiterlijk hetzelfde gebleven.

Lopen als een speer ivm een 30E en 1 op 9/10 is te halen bij normaal gebruik als je niet te veel speelt met het pedaal op een mix van 50% binnendoor en 50% autobaan.

Deze is sneller als een 30E met handbak na de 80km/h.

Eerste meters verliest ie het maar als je eenmaal op gang bent is ie sneller de 400m zou ie wel eens in de buurt kunnen komen van 30E met handbak,deze motor de C30NE heeft ongeveer een kleine 15pkmeer als een standaard 30E en loopt op de iets goekopere euro 95 en is nog zuiniger als een 30E met handbak.

De A1 presteert niks tegenover deze kwa acceleratie en al zeker niet met de top,enkel in verbruik is ie dorstiger,maar die loopt op LPG dus dat maakt niks uit.

Dit komt door het gasmengstuk dat enorm afremt,de motor krijgt maar 1/3de lucht van wat ie maximaal kan krijgen heb ik ooit berekend en door de 3-gang automaat die meer vermogen vreet en geen overdrive heeft en door de slechtere CW waarde zal de top lager zijn.

Als ik de 4-gang erin heb zitten en het LPG mengstuk weghaal moet ie net zo goed lopen als de originele C30NE,misschien nog iets beter in de hoge toeren,maar daar kom ik ter zijne tijd wel achter,voor nu is het goed voor dagelijks gebruik.

origineel gepost door DevilraY

want hoe rot het ook klinkt een Monza (GSE of niet) is niet echt opgewassen kwa snelheid met een moderne sportwagen.

Niet? Een maand terug moest een Porsche Speedster het toch afleggen aan het stoplicht naast m'n (motorisch originele) GSE. OK, het was een Speedster en geen 911, maar toch, het was een moderne Porsche....:D

Een porsche boxter bedoel je neem ik aan?

acceleratie 0 - 100 in 6,9 seconden dat is de langzaamste die ik kon vinden....Hoe tof ik ook een GSE vind....dat moet ie afleggen.

Of de Porsche rijder liep te slapen of jij hebt toch stiekem motorisch iets aangepast:afro

Een porsche boxter bedoel je neem ik aan?

acceleratie 0 - 100 in 6,9 seconden dat is de langzaamste die ik kon vinden....Hoe tof ik ook een GSE vind....dat moet ie afleggen.

Of de Porsche rijder liep te slapen of jij hebt toch stiekem motorisch iets aangepast:afro

Nou ja, Michael Schumacher zat inderdaad niet achter het stuur en als de man enigszins had kunnen schakelen dan had ik idd een taaie er aan gehad, maar zo zie je maar dat je met een GSE nog aardig mee kan. Ook met moderne sportwagens.

Volgende stap is overigens een C30NE kop op de zescilinder en dan wordt hij idd een stuk sneller. Maar op dit moment is het een gewone 30E met net een ton op de teller.

Neem je een standaard 204pk 24V dan zit je met 240/265 getrag handbak rond de 7,5sec aan de 100 en de top is meer als 235 echte km/h.

Dus dan kun je toch goed mee ver in het verkeer.

Het is jammer dat de galerij van het OHF niet werkt nu anders kon je toch echt een paar snelle Monza,s bekijken.

Een bekende van me heeft een Monza A2 met 4.0 24V van Irmscher die heeft 200KW,wat denk je wat dat ding vooruit wil...

In the land Down under hebben ze dezelfde chassies zo,n beetje als hier (de neus teminste wel 100% gelijk bij de eerste bouwjaren Holden Commodore) en daar hebben de standaard V8,s gebouwd de 5.0L en de 4.2L nu zijn die eerste V8,s daar ook maar slome tamme dingen maar de latere blokken hebben 185KW standaard en zijn makkelijk naar de 230-240KW te krijgen aldus een bekende van me daar,en die blokken passen er ook zo in een Senator A chassie,het is dan nog niet veel per liter maar al het dubbele van de 30E.

Een fatsoenlijke cilinderkop op de 30E brengt al een hoop meer voordelen:

harde klepzittingen

geen/amper nokkenasproblemen zoals de 30E,s

meer vermogen

Met de serie blokken is er weinig lol te beleven op de autobaan (misschien 20/25jaar terug wel) maar nu niet meer maar met een fatsoenlijke C30NE of 24V kun je echt wel mee over met de hedendaagse verkeer en zonder problemen de 200km/h aantikken.

Voor mij enkel nog een 177pk-204pk motor in een Monza lichter wil ik niet meer.

Ik had laatst toch de 210 km/h (op de klok) aangetikt met mijn monza met origineel blok en 3 gang automaat. AL moet ik er wel bij zeggen dat boven de 200 toch wel even duurt.

Viel mij niet tegen voor een oud blok.

Maar de c30ne komt ondanks bovenstaande toch in. De extra pk's met de geharde klepzittingen zie ik wel zitten.

210 op de klok bij een A1 is 190/200km/h in werkelijkheid de A1 haalt de 210 echte kms niet,is laatst op het OHF een topic over geweest de A2 met betere stroomlijning haalt dit net met een 30E en 3-gang automaat.

De 4-gangen halen dit easy.

Mijn broer zijn 24V loopt rond de 235/240 echte km per uur volgens GPRS en dat met een 3.7 achteras en met een motor rond de 205/210pk en een 270nm koppel met een getrag 265.

235km is ie aan geweest en misschien dat de 240km ook nog haalbaar zou zijn,meer niet,volgens de digiteller die klopt zit je dan aan de 255/260km/h.

Zojuist heb ik Marktplaats even afgestuind. Niet zonder resultaat!

Monza A1 1979 (staat in Vriezenveen)

OpelMonzaA11979voor3000-teVriezenve.jpg

OpelMonzaA11979voor3000-teVrieze-1.jpg

Kenteken 29-TN-VN

Voertuigsoort personenauto

Merk OPEL

Handelsbenaming MONZA 3.OE AUTOMATIC

Brandstof LPG (Liquified Petrol Gas)

Vervaldatum APK 19-12-2009

Datum eerste toelating 22-05-1979

Datum aanvang laatste tenaamstelling 21-11-2008

Datum eerste afgifte Nederland 27-11-2006

Nóg een Monza A1, dit keer uit 1980 (staat in Beverwijk)

OpelMonzaA11980teabteBeverwijk.jpg

OpelMonzaA11980teabteBeverwijk-1.jpg

Kenteken 82-TX-FZ

Merk OPEL

Handelsbenaming MONZA 3.0 H AUTOMATIC

Vervaldatum APK 29-05-2009

Datum eerste toelating 04-01-1980

Datum aanvang laatste tenaamstelling 31-05-2008

Datum eerste afgifte Nederland 16-02-2007

Monza A2 1984 (staat in Oirschot)

OpelMonzaA21984voor5000-teOirschot.jpg

Kenteken RX-LP-18

Merk OPEL

Handelsbenaming MONZA 3.0 E

Brandstof Benzine

Vervaldatum APK 30-01-2010

Datum eerste toelating 06-01-1984

Datum aanvang laatste tenaamstelling 27-04-1999

Datum eerste afgifte Nederland 15-07-1997

Monza A2 1985 (staat in Ens)

OpelMonzaA2-JJ-XZ-14-1985teabteEns.jpg

Kenteken JJ-XZ-14

Merk OPEL

Handelsbenaming MONZA 2.5 E

Brandstof Benzine

Vervaldatum APK 21-09-2007

Datum eerste toelating 10-04-1985

Datum aanvang laatste tenaamstelling 17-06-1996

Datum eerste afgifte Nederland 14-09-1994

Volgens mij zijn dit allemaal Monza's die we nog niet hadden. Is dit wel het geval dan hoor ik dit graag!! :angel

Gr Wesley

origineel gepost door MonzaRon

ja, die laatste rooie of bruine, zoals op het kenteken vermeld.

deze staat hier 1.20m omhoog :D:D

heb je er ene bij ron??

maar verder mooie plaatjes hoor..

mis alleen de senators :angel

Oeps.. Sorry!! :angel

Ik mis ook de Senators wel! Heb er zat op mijn pc staan (A1 en A2 dan), dus we zouden deze in kaart kunnen brengen als er interesse voor is...

Dan alleen wel in een apart topic, anders gaat het een beetje een zooitje worden denk ik... :hmmz

Gr Wesley

Ik vind het prima hoor. Dan zet ik wel alles in 1 topic, dus import en origineel samen. Wel lijkt het me dan leuk om net zoals hier bij de Monza's wat RDW gegevens er neer te zetten, zodat je kan zien welke origineel Nederlands zijn en welke geïmporteerd. Op mijn pc heb ik sowieso staan:

Senator A1 orig.NL: 11

Senator A2 orig.NL: 19

Senator A1 import: 16

Senator A2 import: 2

Ook heb ik nog tal van fotoboeken thuis liggen waar nog e.e.a. aan foto's in staat (ook Monza A2 bedenk ik me nu). Deze zal ik dan als ik weer eens bij mn ouders thuis ben scannen en op de site gooien! :angel

Hopelijk heb ik het weekend wat meer tijd, dan zal ik die Senators wel eens uploaden en een Senator A1/A2-topic aan gaan maken. :thumbup

Gr Wesley

Heb ff gekeken:

Kenteken 87-JKD-5

Er staat ook nog een mooie Monza A1 op zie ik nu...

Ik laat hem zo ff zien! :thumbup

Gr Wesley

OpelMonzaA11980voor3000-teRotterdam.jpg

Kenteken 87-ZH-DT

Merk OPEL

Handelsbenaming MONZA 3.0 E AUTOMATIC

Brandstof Benzine

Vervaldatum APK 19-11-2009

Datum eerste toelating 18-09-1980

Datum aanvang laatste tenaamstelling 30-01-2008

Datum eerste afgifte Nederland 30-01-2008

Gr Wesley

Ik heb er weer één gevonden:

OpelMonzaA1-48-TV-HS.jpg

Kenteken 48-TV-HS

Merk OPEL

Handelsbenaming MONZA 2.5E

Vervaldatum APK 17-03-2010

Datum eerste toelating 03-02-1982

Datum aanvang laatste tenaamstelling 13-05-2009

Datum eerste afgifte Nederland 01-02-2007

Gr Wesley

Wow! Dat doe je goed man!! Ziet er echt super uit!! :thumbup

Je hebt er gelijk een ander grilletje in gedaan zie ik..

OpelMonzaA21984voor5000-teOirschot.jpg

Gr Wesley

Weer twee voor de verzameling: :wors

OpelMonzaA11980voor3250-teWijchen.jpg

Kenteken 52-TG-SN

Merk OPEL

Handelsbenaming MONZA 3.0 E

Brandstof Benzine

Vervaldatum APK 10-09-2009

Datum eerste toelating 15-04-1980

Datum aanvang laatste tenaamstelling 06-09-2007