• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Side Pipes

Raymon830

Post weinig
Aangezien ik ook bezig ben mijn uitlaat lijn te veranderen en opties zit af te wegen.

Zag ik vandaag iets op een corsa a hier in de omgeving die had aan elke zijde van ze wagen voor ze achter wielen side pipes maar is dit toegestaan voor de apk?

Kon er op de rdw site niks over vinden

side pipe mag

maar mag alleen aan de bestuurderskant van de auto en pas na het achterste zijportier onder de wagen vandaan komen

(corect me if i'm wrong)

side pipe mag

maar mag alleen aan de bestuurderskant van de auto en pas na het achterste zijportier onder de wagen vandaan komen

(corect me if i'm wrong)

ja van de bestuurders kant heb ik vaker gehoord maar lees op diverse merken forums dat het max 2 centimeter mag uit steken zonder scherpen delen denk is wel gaaf door me side skirts heen.

Is tenminste ook nog origineel niet iedereen heeft dat

ja van de bestuurders kant heb ik vaker gehoord maar lees op diverse merken forums dat het max 2 centimeter mag uit steken zonder scherpen delen denk is wel gaaf door me side skirts heen.

Is tenminste ook nog origineel niet iedereen heeft dat

Voor zover ik weet moet een uitlaat gasdicht zijn, en eindigen aan de zij- of achterkant van de auto, mits dit achter de voorwielen is!!

Voor zover ik weet moet een uitlaat gasdicht zijn, en eindigen aan de zij- of achterkant van de auto, mits dit achter de voorwielen is!!

[rquote=1911861&tid=146230&author=Raymon830]ok dan zou het mooi zijn

maar iemand die wat weet over de apk eis ervan?[/rquote]

heb het even opgezocht.

staat letterlijk:

Personenauto’s met een verbrandingsmotor moeten

zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de

gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de

afwateringsgaatjes.

Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd

Nu het volgende.

Let op, hier hoeft nu niet naar gekeken te worden.

Personenauto’s moeten blijven behoren tot een

goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het

Besluit typekeuring motorrijtuigen

luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393).

Personenauto’s mogen in de nabijheid van de

uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger

geluidsniveau produceren dan de waarde die voor

het voertuig is vermeld in het kentekenregister,

vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in

Aanvullende permanente eisen,

artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.

[rquote=1911861&tid=146230&author=Raymon830]ok dan zou het mooi zijn

maar iemand die wat weet over de apk eis ervan?[/rquote]

heb het even opgezocht.

staat letterlijk:

Personenauto’s met een verbrandingsmotor moeten

zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de

gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de

afwateringsgaatjes.

Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd

Nu het volgende.

Let op, hier hoeft nu niet naar gekeken te worden.

Personenauto’s moeten blijven behoren tot een

goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het

Besluit typekeuring motorrijtuigen

luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393).

Personenauto’s mogen in de nabijheid van de

uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger

geluidsniveau produceren dan de waarde die voor

het voertuig is vermeld in het kentekenregister,

vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in

Aanvullende permanente eisen,

artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.

[rquote=1911835&tid=146230&author=yo!rick]side pipe mag

(corect me if i'm wrong)[/rquote]

dit zijn de APK eisen voor zo ver ik weet.. en indd mag hij geen scherpe randen hebben en niet te ver uitsteken

[rquote=1911835&tid=146230&author=yo!rick]side pipe mag

dit zijn de APK eisen voor zo ver ik weet.. en indd mag hij geen scherpe randen hebben en niet te ver uitsteken

[rquote=1911867&tid=146230&author=yo!rick][rquote=1911835&tid=146230&author=yo!rick]side pipe mag

dit zijn de APK eisen voor zo ver ik weet.. en indd mag hij geen scherpe randen hebben en niet te ver uitsteken [/rquote]

Nee wordt niet over gesproken. zie mijn reactie.

[rquote=1911867&tid=146230&author=yo!rick][rquote=1911835&tid=146230&author=yo!rick]side pipe mag

dit zijn de APK eisen voor zo ver ik weet.. en indd mag hij geen scherpe randen hebben en niet te ver uitsteken [/rquote]

Nee wordt niet over gesproken. zie mijn reactie.

weet je zeker dat dat apk eisen zijn... bij apk word namelijk nooit gekeken naar het aantal Db's dat een auto maakt ( was tot 3 jaar geleden monteur en dat maakte nooit uit en later heb ik ook nooit gezeur gehad over me sport uitlaat(alleen door de politie dan))

weet je zeker dat dat apk eisen zijn... bij apk word namelijk nooit gekeken naar het aantal Db's dat een auto maakt ( was tot 3 jaar geleden monteur en dat maakte nooit uit en later heb ik ook nooit gezeur gehad over me sport uitlaat(alleen door de politie dan))

[rquote=1911920&tid=146230&author=yo!rick]weet je zeker dat dat apk eisen zijn... bij apk word namelijk nooit gekeken naar het aantal Db's dat een auto maakt ( was tot 3 jaar geleden monteur en dat maakte nooit uit en later heb ik ook nooit gezeur gehad over me sport uitlaat(alleen door de politie dan))[/rquote]

lezen kan best lastig zijn. ;)

"Nu het volgende.

Let op, hier hoeft nu niet naar gekeken te worden. "

[rquote=1911920&tid=146230&author=yo!rick]weet je zeker dat dat apk eisen zijn... bij apk word namelijk nooit gekeken naar het aantal Db's dat een auto maakt ( was tot 3 jaar geleden monteur en dat maakte nooit uit en later heb ik ook nooit gezeur gehad over me sport uitlaat(alleen door de politie dan))[/rquote]

lezen kan best lastig zijn. ;)

"Nu het volgende.

Let op, hier hoeft nu niet naar gekeken te worden. "

[rquote=1911858&tid=146230&author=Raymon830]ja van de bestuurders kant heb ik vaker gehoord maar lees op diverse merken forums dat het max 2 centimeter mag uit steken zonder scherpen delen denk is wel gaaf door me side skirts heen.

Is tenminste ook nog origineel niet iedereen heeft dat[/rquote]

Dat geld voor alle uitsteeksels aan je auto.

Er mogen geen scherpe uitstekende delen zijn. Daardoor is b.v. een kartelig randje van een verroeste wielkast rand APK afkeur.

Geen structureel probleem, maar het kartelrandje werkt als een vleesmes.

Randjes van een uitlaatpijp worden ook gezien als "scherp", dus mag het niet uitsteken.

Terug
Naar boven