ff nog mijn 5 cent in het 'zakje' doen :angel
De actuator is een elektromagnetisch zelflerende unit welke de wervelkleppen via de derde kop aan de onderkant van het inlaatspruitstuk aanstuurt. De actuator krijgt zijn signaal van de ECU. Om de actuator te vervangen dien je het inlaatspruitstuk te demonteren, hij zit namelijk aan de onderkant van het inlaatspruitstuk. In de meeste, zo niet alle gevallen is niet de actuator de boosdoener maar de dikke olie sludge welke wia 'flowby' vanuit je carter ontluchting via je intekoeler en via je gasklephuis in het inlaatspruitstuk terecht komt alwaar ze de wervelkleppen vast koeken. Dit is verre van ideaal want je motor krijgt niet meer voldoende lucht. Achterop het inlaatspruitstuk zit ook een T druk sensor, als je die los haalt zal je zien dat ook deze kompleet vol met dikke olie smurrie wat niet bevoordelijk is voor de metingen die de ecu doet.
Nu zegt de dealer dat de actuator het niet meer doet omdat het stangetje niet in beweging komt. In mijn optiek krijgt de actuator het stangetje niet meer in beweging om dat de kleppen vastgekoekt zitten. Omdat de actuator zelflerend is gaat hij verder ook niet meer bewegen want zijn maximale uitslag is begrensd door de vastgekoekte wervelkleppen.
Wat je nu kunt doen is het volgende:
1. Bekijk de werking van het stangetje bij lopende motor door een maat gas te laten geven en gas los te laten. Dan zou het stangetje moeten bewegen.
2. Beweegt het stangetje niet, probeer dan met de hand het stangetje horizontaal te bewegen. Als je er makkelijk beweging in krijgt is de actuator daadwerkelijk stuk. Krijg je er geen beweging in dan zitten ze vastgekoekt en zal de actuator ze ook niet in beweging krijgen.
De suggestie om 'onder' je inlaatbuis vanaf de interkoeler te kijken is niet juist. je moet 'm losdraaien bij het gasklephuis en dan kan je de aangekoekte smurrie zien. zie volgende foto van mijn gasklephuis. Daarnaast de wervelklep delete actie en aanverwante zaken ter illustratie.
Overigens zie ik bij jou wervelkleppen al de beginselen van dikke smurrie aan de buiten kant zitten. Probeer eens ee wervelklep nokje (zwart rondje waar stangetje door heen gaat) omhoog te trekken. Daar zit waarschijnlijk al speling op :hmmz En niks vacuum verwijderen maar echt de vlinder in het gaskklephuis hebben we het over.
En als Kaz in je signum heeft gereden en zegt dat je turbo een defect heeft zal ie niet bedoelen dat ie fluit maar dat ie een defect heeft. Die man heeft daar een oor voor :jerry :wors :wors :wors Ik ben ooit bij ze terecht gekomen voor onderstel zaken en Kaz gaf toen aan dat mijn turbo niet goed was. Ik vertelde 'm dat ie 40.000 KM daarvoor vervangen was door de vod voor een nieuwe en dat dit mij sterk leek. Na de proef op de som kwam mijn turbo er zo uit:
Groet jraaf