• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Slecht (zeg maar bijna niet) kunnen schakelen met de kou!

Ik heb een probleem. Nu met de vorst merk ik dat mijn versnellingspook bijna vast staat. Met zer veel moeite krijg ik hem in z'n versnellingen. De pook springt dus uiteraard ook niet naar z'n neutraal stand wanneer ik van de 2 naar 3 wil schakelen. Eenmaal warm gereden, na een half uurtje, schakelt de auto weer als vanouds. Ik rij al bijna 38 jaar auto en heb al vele auto's gehad, maar dit is iets wat ik voor het eerst meemaak. Ik ben met deze auto drie jaar geleden ook op wintersport geweest, maar toen had ik het probleem helemaal niet.
Afgelopen zomer zijn wel het vliegwiel en de koppeling vervangen, maar dat kan er volgens mij toch niets mee te maken hebben?

Dus, wat is het probleem en hoe kan ik dit (laten) oplossen?

Betreft een Zafira 1.6 cdti uit 2013.

Mvg Jan

Bekend probleem, Zafira`s schakelen altijd al vrij zwaar door de kabeloverbrenging.
Smeren van kabels en overbrenging bij de pook en op de bak helpt al heel wat.

Maar de hoofdoorzaak is de versnellingsbak olie, die is door de kou veel dikker dan warm.
De olie verversen helpt vaak al enorm, en soms zit er te weinig olie in de bak. Vaak schakelt de bak ook fijner met iets meer olie dan voorgeschreven (niet overdrijven maar ongeveer 200ml meer).

Er zou eventueel ook een transmissie olie in kunnen die koud vloeibaarder is, dat scheelt al enorm.

Terug
Naar boven