• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

sludge

8kleppertje heeft met 15kilometer niet genoeg om schoon te blijven, dan komt net de olie een beetje op goede temperatuur.

Je kan inderdasd even de buis naar beneden controleren. Als ie vol zit doorprikken.

Als je dst gedaan hebt wel even op kort termijn de olie en filter verversen

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Bij andere merken hetzelfde geval gehad, bv met een Ford fiesta 1.3 gietijzeren blokje, niks aan de hand maar met kortere stukjes altijd sludge.

Pas olie, filter, waterpomp, thermostaat, distributie riem en koelvloeistof vervangen. Motor komt nu goed op temperatuur! Sludge is tot nu toe weg gebleven dus dat heeft zeker geholpen! Ook op die korte woon-werk ritjes komt hij nu ruim boven de 90 graden en is de kachel lekker snel warm.

Maar 1 probleem is nog altijd gebleven: hij schokt en houd in bij accelereren.

Dacht altijd dat dit een valse lucht kwestie was maar na het vervangen van een vacuumslangetje en inlaatapruitstukpakking nog altijd geen bevredigend resultaat.

Zou dit de koelvloeistof temperatuur sensor kunnen zijn? Want naar mijn idee loopt hij gewoon te arm....

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Ik denk met je temperatuur dat je moet kijken bij je termostaat... Die gaat bij een vaste temperatuur open.... Kun je kijken als je je termostaat in een pannetje kokend water doet met een termometer.. Kijken op welke temperatuur die open gaat... Tenzij iemand hier iemand een ander idee heeft

Thermostaat is net als koelvloeistof en waterpomp pas vervangen. De oude thermostaat ging te laat of niet open inderdaad.

Een corsatje zit denk ik tussen de 90 en 100 graden voor de koeling gaat werken... Als ik de temperatuurmeter nog goed herrinner... Die van me vectra zit tussen de 80 en 90 graden

Bedankt voor de reacties. Het gaat me nu niet om die temperatuur. Het gaat me om dat schokken en inhouden. Zie mijn verhaaltje hierboven.

Je zou je brandstoffilter kunnen vervangen.. Wil ook wel eens helpen als die een tijdje meegegaan is.. Het schokken zou je de je onsteking of brandstoftoevoer na kunnen lopen...

Brandstoffilter is net een half jaar oud, bougies en bougiekabels zijn ook zeer recent vervangen. Ik raak een beetje uit mn opties ; (

@corsalou wrote:Brandstoffilter is net een half jaar oud, bougies en bougiekabels zijn ook zeer recent vervangen. Ik raak een beetje uit mn opties ; (

jij niet alleen.. ik ook namelijk :hmmz

Imitatie lambdasondes zijn over het algemeen allemaal rotzooi, niet alleen op de X16XE motoren maar op alle motoren, deze sensoren(evenals de meeste anderen) gewoon origineel halen.

Interessant topic op AMT inderdaad Bart! Misschien moet ik inderdaad ook eens richting lambda/EGR gaan zoeken. Ook heb ik nog een 2e brandstofpomp liggen. Kan allicht de huidige brandstofpomp eens wisselen.

@corsalou wrote:Interessant topic op AMT inderdaad Bart! Misschien moet ik inderdaad ook eens richting lambda/EGR gaan zoeken. Ook heb ik nog een 2e brandstofpomp liggen. Kan allicht de huidige brandstofpomp eens wisselen.

ik denk niet dat het aan je brandstof pomp zal liggen aangezien die je motor nog van voldoende benzine voorziet...

als je benzine pomp vastloopt of kapot gaat zal je motor niet starten of tijdens het rijden uitvallen

Ik kan op de sloop een andere DIS module halen en wisselen inderdaad.. op den duur moet je dingen uit gaan stellen natuurlijk. Om te kijken wat het NIET is

@corsalou wrote:

Maar 1 probleem is nog altijd gebleven: hij schokt en houd in bij accelereren.

Dit kan natuurlijk ook gewoon met iets anders te maken hebben.. Een sensor die de geest begint te geven?? Misschien de moeite waard om hem even uit te lezen voordat je dingen gaat vervangen...

Zojuist bij de dealer geweest. Het blijkt de klopsensor te zijn of de bedrading van de klopsensor of een fout in de ecu. Vanmiddag eens kijken hoe ik dit op ga lossen

@wim-v6 wrote:Zoals altijd is hier niks aan de hand, maar word wel gelijk gediscuseerd over die koppakking.

Combootje bij ons van de week, rijd veel korte ritten.

Dit is een eigenschap van deze motoren.

6a00c1f3a8ebb470fcf1a3a68fa81725.jpg

cc835ed027d09316b505669b884d6274.jpg

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Zooo dan Wim, dat is een hoop sludge :shock:

Ik vind het wel vreemd. Ik heb hetzelfde blokje in de Corsa liggen. Ook met plastic kleppen deksel. Elke dag rij ik maar 15km heen naar school en weer 15km terug.

Ik heb bijna geen sludge?

Moet wel zeggen dat ik 1x in de maand een rit van 50km maak, 10min later weer terug en weer 50km. Terugweg geef ik het blok goed op z'n fl*kker. Af en toe de begrenzner en op de autobaan in z'n 4 een heel stuk tegen de 6000rpm aan.

Resultaat bijna geen sludge :D 230.000km op de klok, verbruikt geen druppel olie.

0qtiNS1.jpg

@basss27 wrote:Zooo dan Wim, dat is een hoop sludge :shock:

Ik vind het wel vreemd. Ik heb hetzelfde blokje in de Corsa liggen. Ook met plastic kleppen deksel. Elke dag rij ik maar 15km heen naar school en weer 15km terug.

Ik heb bijna geen sludge?

Moet wel zeggen dat ik 1x in de maand een rit van 50km maak, 10min later weer terug en weer 50km. Terugweg geef ik het blok goed op z'n fl*kker. Af en toe de begrenzner en op de autobaan in z'n 4 een heel stuk tegen de 6000rpm aan.

Resultaat bijna geen sludge :D 230.000km op de klok, verbruikt geen druppel olie.

0qtiNS1.jpg

goed bezig.. ik heb overgens ook nooit sludge gehad... ik heb 2 corsas (c14nz en x16xe) en nu een vectra (x25xe) en zolang er benzine in me tank zit blijf ik rijden... en rijdt er veel mee in de stad en op de snelweg... en wanneer deze warm is rijdt ik wel redelijk sportief...

Terug
Naar boven