origineel gepost door arjontje
origineel gepost door yzf1kr
Smallere banden geven in regen en sneeuw meer grip omdat ze het water/sneeuw makkelijker afvoeren.
Daarnaast hebben ze bij de juiste bandenspanning meer gewicht per cm² contact oppervlak.
In geval van droog weer hebben brede en smalle banden de zelfde grip (mits ze de zelfde rubber samenstelling hebben).
Brede banden hebben alleen het voordeel dat ze meer warmte kunnen afvoeren.
Iets waar de normale gebruiker zelden of nooit problemen mee zal hebben.
De keuze voor brede banden is dus puur esthetisch, en heeft weinig met grip te maken.
Hier ben ik het niet mee eens.
Brede banden hebben droog wel degelijk meer grip.
Heel simpel druk eens 1 vinger naar voren op een gladde onder grond. Doe dit daarna eens met 2 vingers
Gevolg meer grip.
Die test waar je het over hebt zal ik wel eens willen lezen.
Ander is het on nodig dat Rwd auto's met bredere banden achter worden afgeleverd.
Het grote misverstand komt doordat mensen denken dat met een bredere band, het contact opppervlak met de weg ook groter wordt.
Dat is niet zo, de vorm veranderd alleen:
Uiteindelijk heb je dus net zo veel grip.
Maar de hoeveelheid grip wordt ook beinvloed door rubbersamenstelling en profiel. Mensen die bredere banden nemen, nemen vaak een sportievere versie met een zachtere rubbersamenstelling en ander profiel. Dat is wat de grip verhoogd, niet de breedte van de band zelf.
Met RDW wagens neem ik aan dat je die pickups bedoeld, met die zware licht installatie in de bak, en waarmee ze regelmatig door zachte bermen moeten?