origineel gepost door GidoR
wilde juist lagere band erop leggen dus

moet ik nog ff uitzoeken hoe en wat
Jah, I know
Dan krijg je positieve afwijking.
De wielen krijgen een iets lagere rol-omtrek, dus 1 rotatie is minder meters. Je KM teller werkt op het toerental van de aandrijf as, en rekent dus x meter per omwenteling.
Als je wielen kleiner zijn draaien je wielen dus harder rondjes om de beoogde snelheid te halen en denkt de KM teller dat je harder gaat dan je daadwerkelijk gaat.
Als je voor platter rubber gaat, is het dus aan te raden om iets grotere velgen te kopen zodat je dat effect tegengaat.
origineel gepost door michiel026
ik heb een nog apartere kilomterteller afwijking

onder de 60 klopt die en dan vanaf 60 tot en met 130/140 wijkt die 10 a 15 kilomter af en boven de 140 gaat die meer dan 20 kilometer af wijken
En welke kant op is de afwijking dan? Hoger op de teller dan je echt gaat of andersom?
In het eerste geval zouden je wielen dus magisch moeten krimpen als ze harder draaien, bij andersom groeien ze magisch.
Ik denk eerder dat er iets niet klopt aan je teller... Magisch groeiende of krimpende wielen zijn nogal vreemd.
Groeien zou opzich kunnen, als je velgen van pisbakkenstaal zijn en je banden van condoomrubber. Dat wil wel rekken bij hogere snelheden, zeg maar. Middelpunt vliegende kracht...