• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

spanrol en geleiderol

Het probleem is opgelost.

We hebben een extra ringentje achter de looprol gedaan waardoor deze dus 1,6 mm verder naar buiten komt,

waardoor de riem dus precies op de rol ligt nu. Voor het mooie zou er een 2e ringentje achter moeten, maar dan word het draad van de bout die het blok in gaat, 3,2 mm korter, en ik vond dat het draad dan niet ver genoeg het blok in ging en een risico was.

Dus vandaar maar 1 ringentje.

:thumb

@wim-v6 wrote:de riem van de topicstarter zal wel goed lopen, die is op de foto ontspannen...

Willem

Klopt, maar ik heb hem na de foto natuurlijk gespannen en vastgezet :)

@Mr. Bone wrote:@ Wim: Ik heb de rollen vergeleken op het oog, maar als er bv maar een mm of 3 verschil tussen zit, zie je dat niet zo 123.

Ik zou voor het mooie de oude geleiderol een keer terug moeten zetten of een nieuwe om het echt te kunnen vergelijken.

@ Vinci: Uiteraard heb ik een nieuwe bout gebruikt. Maar die oude zou wel heel krom moeten zijn wil datgeen gebeuren wat jij bedoel. In jou verhaal zou de rol scheef op het blok gemonteerd zitten, en dan is het natuurlijk logisch dat die de riem naar buiten drukt. Maar dat is hier helaas niet het geval. Daarom geef ik een net gemonteerde rol ook altijd even een slinger met de hand, als hij er dan om wat voor reden dan ook scheef opzit, zie je dit vrijwel meteen.

Ik heb al aardig wat riemen gedaan van een XE, maar dit heb ik op de foto na van de topicstarter, niet eerder gezien. Als Maartuh wijs is checkt die ook FF zijn riem, want als bij hem nu nog steeds zo zit als op de foto hierboven, gaat die riem op zeker splijten met alle gevolgen ................................

Hij was ontspannen, maar nu hij gespannen is ligt hij gewoon goed op de rol. Precies op de rand zonder overlap

Heb hem nu weer even los ivm vervangen van nokkenas keerring, maar wanneer ik hem vastzet ga ik er wel op letten!

Tnx voor de bezorgdheid, voor hetzelfde geld was het bij mij ook met overlap natuurlijk, dan had ik het naar aanleiding van je post nog ff nagekeken :)

@ sw16v: idd, die busjes is het probleem niet. Ik denk ook dat het in de productie van de rollen zit. Ik weet wel dat als je het niet

oplost, je echt na verloop van tijd een probleem hebt omdat die riem gaat splijten op het punt waar die de rol overlapt, en wat er dan gebeurt weten we allemaal

Terug
Naar boven