• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Speakers Vectra A sedan

Stender

Post veel
Vandaag heeft mijn broertje nieuwe speakers gekocht voor in zijn Vectra A sedan.

Voorin komen deze speakers:

Alpine composetjes met aparte tweeters en een filter. De input van dit filter is uiteraard gewoon het signaal van de radio, maar standaard heeft een Vectra al een filter. Waar zit deze? Ik neem aan dat deze eruit moet, zodat we het nieuwe filter kunnen plaatsen.

Plaatje is te groot, heb een linkje van gemaakt....

Kijk even als op de tweeter een kleine condensator zit, als dat het geval is is dat "het filter" en hoef je niet verder te zoeken.

Klopt, op de tweeter zit een condensatortje en als het goed is, zit er op de 16,5 speaker een weerstandje. Dat zijn de filters in principe....

Okee da's mooi, scheelt weer zoeken. Hoe zijn de speakers aangesloten, in lijn? Anders moet ik de splitsing opzoeken om het Alpine filter te monteren.

Dus ik moet bij de pedalen e.d. gaan zoeken

Zodra ik tijd heb zal ik daar gaan kijken. Hoedenplank speakers werken inmiddels.

Nee, in je deur. Er gaan twee draden, via je deurstekker naar binnen ( de + en de -) en in je deur gaat hij gesplitst naar de twee speakers...

Ja bij de Calibra neem ik aan? De Vectra heeft de tweeter in het dashboard zitten, in tegenstelling tot de Calibra.

Ik ga morgen misschien even kijken als het droog blijft.

(zit ff op het account van mijn broertje)

Afijn nu alles aangesloten op de draden naar de deurspeaker maar het geluid valt zeer tegen. Hoog en laag zijn goed, midden niet. Geluid klinkt heel leeg, zeker t.o.v. originele speakers...

probeer eens de + en - op 1 van de speakers (van de 2 of 3-weg systeem) om te draaien. Sommige speakerfabrikanten doen dit om via tegenwerkende fases een beter filterscheiding te geven maar kan ook nadelig zijn.

origineel gepost door Roelof

probeer eens de + en - op 1 van de speakers (van de 2 of 3-weg systeem) om te draaien. Sommige speakerfabrikanten doen dit om via tegenwerkende fases een beter filterscheiding te geven maar kan ook nadelig zijn.

Geprobeerd, maar helpt amper. Ook voor het filter niet. Geluid is, vergeleken met origineel, heel kaal, mager en leeg.

Ah, daar zeg je zowat!!! Tuurlijk, domdomdom van mij..... Mijn excuses!!!!

origineel gepost door Peter.

Ja bij de Calibra neem ik aan? De Vectra heeft de tweeter in het dashboard zitten, in tegenstelling tot de Calibra.

Ik ga morgen misschien even kijken als het droog blijft.

(zit ff op het account van mijn broertje)

Terug
Naar boven