• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

spit of kantelsystheem

deziggy

Post weinig
heb flink wat laswerk in het vooruitzicht aan de bodem van mijn komende restauratieproject maar aangezien boven mijn hoofd lassen, slijpen en opkuisen niet echt mijn favoriete bezigheden zijn had ik gedacht om een spit of kantelsystheem te fabriceren.

heeft er hier iemand ervaring met die konstructies en zodoende tips zodat ik het warm water zelf niet moet uitvinden ?

grtz ziggy

denk niet dat ze zo te koop zullen zijn, soms wel....

Je moet rekening houden met de hoogte van de auto als je hem volledig wil kunnen ronddraaien in de kantelbok, ook moeten de 2 uiteinden verbonden zijn met een stang aan de onderkant. Waar je het van maakt boeit niet, koker/buis allemaal goed, wel redelijke dikte nemen. Ook rekening houden dat de assen aan de 2 uiteinden wel recht tegenover elkaar staan, anders ga je de auto niet rond kunnen draaien.

we hebben pas nog voor een E kadett een spit gemaakt, foto's zijn hier te vinden;

misschien heb je er wat aan, onze spit is niks aan berekend, alles zo'n beetje op het timmermansoog gemaakt, en staalgebruik waarschijnlijk zwaar overgedemensioneerd. Werkt verder perfect, draait goed en is zeer stabiel.

ziet er al interessant uit, wie heeft nog ervaring en liefst foto's eventueel ook van een kantelsystheem ?

grtz ziggy

Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar deze heb ik voor mijn C kadett gemaakt:

RestauratieKadett001.jpg

RestauratieKadett006-1.jpg

RestauratieKadett039.jpg

RestauratieKadett158.jpg

RestauratieKadett180.jpg

RestauratieKadett191.jpg

RestauratieKadett189.jpg

RestauratieKadett197.jpg

RestauratieKadett242.jpg

Zwenkwieltjes eronder, en je kunt `m overal heen rijden. Werkt echt perfect

ja dat is erg handig... en heeft heel weinig ruimte nodig...

alleen zou er niet te veel aan sleuren denk ik???

of is dat geen probleem

@Bart Hoedemaker wrote:denk niet dat ze zo te koop zullen zijn, soms wel....

Je moet rekening houden met de hoogte van de auto als je hem volledig wil kunnen ronddraaien in de kantelbok, ook moeten de 2 uiteinden verbonden zijn met een stang aan de onderkant. Waar je het van maakt boeit niet, koker/buis allemaal goed, wel redelijke dikte nemen. Ook rekening houden dat de assen aan de 2 uiteinden wel recht tegenover elkaar staan, anders ga je de auto niet rond kunnen draaien.

je kan ze ook gewoon kopen hoor , maar meestal wel enorm duur voor hetgeen dat het is ...

http://link.marktplaats.nl/583050428

Deze worden min of meer seriematig gemaakt. Enige toevoeging zou zijn 2 langs-balkjes zodat de voorste en de achterste ALTIJD op dezelfde afstand van mekaar staan. Dit is noodzakelijk als je een onregelmatige garagevloer hebt ( of de betontegels bij mij achter ) en / of je niet met z'n tweeën bent om het geheel te verplaatsen.

Hier een foto van mijn project ruimte, met precies zo'n spit als in de advertentie.Ja sorry d'r hangt ff geen opel in ..

spit.jpg

Vinden van het zwaarte punt is ff piemelen maar op ene gegeven moment draai je 'm met één hand rond.

Constructie van het spit is door deze persoon door de 'jaren' heen steeds versimpeld, tot de constructie die 'ie nu heeft.

En.. Het ding is echt heel goed demontabel; al het opstaande schroef je d'r echt zo af. Je neemt dat ding mee zonder problemen achterin een station wagon; zelfs het zeiltje kan dan nog dicht.

Enige wat je nodig hebt zijn 2 langs balkjes zodat de voor en de achterkant niet hun eigen leven gaan leiden; en ik wil er nog eens wat forsere wieltjes opzetten, maar da's omdat ik een ongelijke betontegelvloer heb; ja ik heb nou geen grote mooie loods om in de knutselen..

De vraagprijs daar heb ik ook eventjes een nachtje over moeten slapen; maar bij mij dreigde 'het bouwen van het spit' eigenlijk al een groter project te worden dan het fixen van de auto zelf.. :( Was zelf allemaal moeilijke dingen aan het verzinnen; mijn lasapparaatje had moeite met 3 mm staal, echt weinig tijd, pas na achten als het 's avonds donker wordt etc etc etc. Het voelde bij mij GOED toen ik de zaag in mijn eigen spit project heb gezet en dit heb aangeschaft..

grt.

ondertussen voor mij niet meer van toepassing, kocht ondertussen ééntje met een kerngezonde body, degene die ik aanvankelijk wilde oplassen word nu een onderdelendonor.

maar ben er zeker van dat véle anderen nog iets gaan hebben aan de reacties op dit topic.

mijn dank aan allen die een reactie gaven !

Terug
Naar boven