Hallo allemaal,
Ik heb een probleempje met mijn Vectra op LPG.
Het gaat hier om een Vectra 1.8 16V met een Z18XE motor erin.
Er zit een Nacam/Koltec EGI LPG systeem in....
Auto heb ik nog niet zo lang en het verleden van de auto is onbekend.
Het probleem deed zich helaas pas na de aankoop voor, dus kon dit niet verhalen op het garage bedrijf.
Het begon allemaal 3 dagen na aankoop van de auto. De auto schakelde in ene keer terug naar benzine tijdens het rijden, terwijl ik dat niet wilde.
Ik dacht oh, storing'kje, geen probleem..... afspraak gemaakt bij de lokale gasboer en LPG systeem laten uitlezen.
Geen problemen te vinden, alleen dat de drukzender op het verdeelhuis niet goed was.
Deze direct laten vervangen (katjing!!!) en alles leek goed.
Tot een dag of 2 erna..... tik, en weer terug op benzine.....
Hierna maar gelijk van alles beginnen te controleren en vervangen....
Wat is er onderhand aan gedaan???
- Dikkere slangen naar de verdamper toe
- Verdeelhuis compleet gereinigd
- Verdeelhuis vervangen voor een werkende uit een andere auto
- Gasdrukken gecontroleerd -> Prima!! 1400Mbar en 1100Mbar
- Gasklep gereinigd en carterventilatiegaatje opgeboord naar 2mm (zat dicht)
Helaas allemaal zonder verschil. Nog steeds terugschakelen.
Een poos gereden zonder terugschakelen, en nu weer in ene keer om de 5 á 10 km..... Werdt er knetter van....
En in ene keer het MML lampje.....Het MML lampje gaat niet iedere keer branden wanneer hij terugschakeld, maar soms....
Uitgelezen en ja hoor, P0170 en P0134....
Het viel me nu wel op, dat het terugschakelen meestal gebeurde tijdens deellast.... niet bij vollast, of stationair.
Nu verdenk ik de lambdasonde, dus heb de lambdasonde doorgemeten..... tijdens stationair schommelt het mooi, van rijk naar arm, geen problemen dus...
Maar... ik las een bericht van Wim-v6, waar de waardes stonden van de voorverwarming. Deze zou 9 Ohm moeten zijn, maar die van mij blijkt maar 5,6 Ohm te zijn.
Kan het hier om een immitatie lambdasonde gaan (lijkt al een redelijk nieuwe aan de bekabeling en de sonde zelf te zien), en dat deze in deellast (wanneer de uitlaat temperatuur te laag aan het worden is), niet snel genoeg de voorverwarming aanzet, om zo de lambdawaarde te kunnen blijven snuffelen??? Ik heb zo 1-2-3 het geld niet om een nieuwe orginele lambdasonde aan te schaffen, dus vraag hier om ervaring en deskundigheid.
En als dit bovenstaande stukje, volledig nergens op slaat.......
Kent iemand dit probleem en weet hier iemand de oplossing voor????
Ik heb een probleempje met mijn Vectra op LPG.
Het gaat hier om een Vectra 1.8 16V met een Z18XE motor erin.
Er zit een Nacam/Koltec EGI LPG systeem in....
Auto heb ik nog niet zo lang en het verleden van de auto is onbekend.
Het probleem deed zich helaas pas na de aankoop voor, dus kon dit niet verhalen op het garage bedrijf.
Het begon allemaal 3 dagen na aankoop van de auto. De auto schakelde in ene keer terug naar benzine tijdens het rijden, terwijl ik dat niet wilde.
Ik dacht oh, storing'kje, geen probleem..... afspraak gemaakt bij de lokale gasboer en LPG systeem laten uitlezen.
Geen problemen te vinden, alleen dat de drukzender op het verdeelhuis niet goed was.
Deze direct laten vervangen (katjing!!!) en alles leek goed.
Tot een dag of 2 erna..... tik, en weer terug op benzine.....
Hierna maar gelijk van alles beginnen te controleren en vervangen....
Wat is er onderhand aan gedaan???
- Dikkere slangen naar de verdamper toe
- Verdeelhuis compleet gereinigd
- Verdeelhuis vervangen voor een werkende uit een andere auto
- Gasdrukken gecontroleerd -> Prima!! 1400Mbar en 1100Mbar
- Gasklep gereinigd en carterventilatiegaatje opgeboord naar 2mm (zat dicht)
Helaas allemaal zonder verschil. Nog steeds terugschakelen.
Een poos gereden zonder terugschakelen, en nu weer in ene keer om de 5 á 10 km..... Werdt er knetter van....
En in ene keer het MML lampje.....Het MML lampje gaat niet iedere keer branden wanneer hij terugschakeld, maar soms....
Uitgelezen en ja hoor, P0170 en P0134....
Het viel me nu wel op, dat het terugschakelen meestal gebeurde tijdens deellast.... niet bij vollast, of stationair.
Nu verdenk ik de lambdasonde, dus heb de lambdasonde doorgemeten..... tijdens stationair schommelt het mooi, van rijk naar arm, geen problemen dus...
Maar... ik las een bericht van Wim-v6, waar de waardes stonden van de voorverwarming. Deze zou 9 Ohm moeten zijn, maar die van mij blijkt maar 5,6 Ohm te zijn.
Kan het hier om een immitatie lambdasonde gaan (lijkt al een redelijk nieuwe aan de bekabeling en de sonde zelf te zien), en dat deze in deellast (wanneer de uitlaat temperatuur te laag aan het worden is), niet snel genoeg de voorverwarming aanzet, om zo de lambdawaarde te kunnen blijven snuffelen??? Ik heb zo 1-2-3 het geld niet om een nieuwe orginele lambdasonde aan te schaffen, dus vraag hier om ervaring en deskundigheid.
En als dit bovenstaande stukje, volledig nergens op slaat.......
Kent iemand dit probleem en weet hier iemand de oplossing voor????