• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Spoorverbreders

je zult langere wielbouten moeten zetten en tja je lagers kunnen daardoor iets meer slijten (theoretisch dan)

maar wat is de ET-waarde van je velgen, want 2 cm is VEEL!!!

origineel gepost door sw_reijnders

je zult langere wielbouten moeten zetten en tja je lagers kunnen daardoor iets meer slijten (theoretisch dan)

maar wat is de ET-waarde van je velgen, want 2 cm is VEEL!!!

ET35

et35 is normaal gesproken al het absolute minimum voor een Vectra-B

Standaard voor een B is ET49.

hoe lager je ET waarde, hoe verder de wielen naar buiten staan.

lol ET 35 en dan ook nog 2 cm naar buiten?

vervang je je schokbrekers ook dan? voor gewoon een stalen pijp

dat gaat nie lukke nie bartje

ik heb er nu ET 35 onder en als ik hem maximaal naar beneden gooi/druk dan kan ik niet meer rijden (dan heb ik een nagel dikte tussen mijn velg en mijn wielkast rand zitten)

DSCN0014.jpg

Hallo,

Dat met de wielbouten, is niet altijd het geval, ligt er aan wat je koopt ;)

Ik had zelf de spoorverbreders van H&R onder mijn Vectra C, ook 2 cm per kant.

Spoorverbreders.jpg

Deze spoorverbreders, zet je op je naaf vast met de bijgeleverde bouten, dan zet je het wiel weer vast met je eigen bouten.

Groetjes, Joche

klopt joche maar in dit geval ... zal het gewoon nooit passen ET 35 + 2 cm extra naar buiten is gewoon TE veel :P

origineel gepost door sjouke

klopt joche maar in dit geval ... zal het gewoon nooit passen ET 35 + 2 cm extra naar buiten is gewoon TE veel :P

Hallo,

Ja dat weet ik :thumbup maar het ging mij even om de bevestiging.

Bij de Vectra C, heb je overigens nog voldoende ruimte over, ook bij de Originele 18 Inch die er bij mij onder zaten.

Groetjes, Joche

gooi 15 zakken cement in je kofferbak.

en kijk hoeveel millimeter je nog over hebt tussen je wielkasten en je band.

Dan weet je het.

origineel gepost door Bartjex88

Kan ik met ET35 nog niet ietsje breder gaan?

echt geloof me maar (er zijn meerderen die dit kunnen bevestigen)

ET35 is het MAX wat je eronder kunt gooien ... in vele gevallen past het al niet (hangt nog van de velg af ook)

kom je anders ook naar de meern? dan kun je het zien op mijn wagen

215-40-R17 maar dat maakt eigenlijk al weinig meer uit Bas ... 2cm spoorverbreders vang je niet op met een andere bandenmaat :P :hmmz tenzij je er smart bandjes omheen trekt

maar ja dan sta je elke week bij je bande boer om nieuwe :jerry

Helemaal met Sjouke eens! Bovendien mag je maximaal 2% afwijken van de originele spoorbreedte en daar zit je al aan met ET35, op 1 mm na dan.

Hou er verder rekening mee dat wanneer je 2 cm dikke spoorverbreders gebruikt je ET-waarde nog maar 15 is. En dat gaat echt heel erg griezelig sturen. Als je er al mee rijden kan omdat, inderdaad, je banden klem komen te zitten tegen de wielkastranden.

Ik heb zelf een V6, deze heeft een bredere as achter als de 1.6 t/m 1.8-16V / 1.7 / 2.0Di DTi.

Ik kom met ET40 en 215-45-17 en gerolde randjes net weg.

Velgen zijn 7.5J breed.

Willem

215-40-R17 maar dat maakt eigenlijk al weinig meer uit Bas ... 2cm spoorverbreders vang je niet op met een andere bandenmaat :P :hmmz tenzij je er smart bandjes omheen trekt

hij vraag vervolgens wat hij dan nog wel kan doen sjouk . . . van die 2 cm is hij al wel overtuigd :P

en als je 205 banden hebt, is dat alweer een cm smaller als die van jou ;).

dus zeg dat dat 5 mm links van de velg uit steekt en 5 mm rechts, dan kan hij toch al 5 mm spacers zetten :P

maar ja . . . zet er dan niks op of ga voor bredere banden/velgen

ET 35 past wel ja :) ook wel met die banden maat van mij ... alleen dat is dan het maximale wat hij kan doen :)

hij vraag vervolgens wat hij dan nog wel kan doen sjouk . . . van die 2 cm is hij al wel overtuigd :P

en als je 205 banden hebt, is dat alweer een cm smaller als die van jou ;).

dus zeg dat dat 5 mm links van de velg uit steekt en 5 mm rechts, dan kan hij toch al 5 mm spacers zetten :P

maar ja . . . zet er dan niks op of ga voor bredere banden/velgen

M.a.w. als je dan ET35 hebt en banden van 215 breed, dan zul je met de 2 cm spoorverbreders nog net 175 bandjes kunnen hebben. Dat gaat er dan erg raar uitzien, ben ik bang.

Terug
Naar boven