• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Start wel, maar valt bij stationair uit

Klopper

Post weleens wat
Dag medeweggebruikers,

Het is weer zover... M'n auto'tje vond het wel weer gezegend, net een paar weken na een reparatie aan de motor...

Heb een keer flink geaccelereerd naar de 80km/h en vervolgens terug laten zakken naar de 55-60 km/h, na ongeveer 200m begon het MM-lampje te branden en begon hij in te houden, en 10s later dacht de auto; bekijk het maar, zet me maar aan de kant...

Eenmaal aan de kant heb ik geprobeerd de auto te starten, lukt niet direct. Gaspedaal pulserend ingetrapt en ondertussen proberen te starten; werkt... MAAAR... Hij loopt niet stationair, en zodra ik het gaspedaal losser laat en terug zakt naar de 600 a 1000 RPM, begint het MM-lampje weer te branden... Laat ik het gaspedaal helemaal los, valt de auto uit...

Een kennis van mij heeft gezegd dat het misschien aan de carberateur ligt, en dat de klep niet ver genoeg open wordt getrokken / blijft staan... Maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben natuurlijk...

Kan iemand dit bevestigen, en zijn er misschien andere punten waar ik naar moet kijken?

Je hebt geen carburateur. De tijd dat die nog in een Opel te vinden waren liggen ver achter ons. Denk aan de 70's en de vroege 80's.

Tenzij je zelf een ombouw hebt gedaan naar carbs natuurlijk, zoals Fearless heeft gedaan met z'n C20XE met Yamaha R1 carbs. (mooi gezicht en nog mooier geluid ;) )

Anyway, er zit wel een klep in het systeem en die heet gasklep, maar is eerder een luchtregelaar.

Als je MM lampje erbij gaat branden denk ik eerder aan een sensor die ergens niet lekker is.

Laat de auto eens uitlezen of gebruik de paperclipmethode.

Je hebt geen carburateur. De tijd dat die nog in een Opel te vinden waren liggen ver achter ons. Denk aan de 70's en de vroege 80's.

Tenzij je zelf een ombouw hebt gedaan naar carbs natuurlijk, zoals Fearless heeft gedaan met z'n C20XE met Yamaha R1 carbs. (mooi gezicht en nog mooier geluid ;) )

Anyway, er zit wel een klep in het systeem en die heet gasklep, maar is eerder een luchtregelaar.

Als je MM lampje erbij gaat branden denk ik eerder aan een sensor die ergens niet lekker is.

Laat de auto eens uitlezen of gebruik de paperclipmethode.

Ik dacht dat de laatste keer de nokkenas-sensor slecht contact maakte. Heb de monteur gebeld, en die denkt dat da niet logisch is (misschien omdat hij 'm de vorige keer goed vast heeft gezet, weet niet).

Ik dacht dat de laatste keer de nokkenas-sensor slecht contact maakte. Heb de monteur gebeld, en die denkt dat da niet logisch is (misschien omdat hij 'm de vorige keer goed vast heeft gezet, weet niet).

Even een kleine update...

Bij een koude start blijft hij wel stationair rond de 1200 rpm draaien, zonder MM-lampje... Heb er zo de 8 km mee naar huis kunnen rijden, maar net voordat ik thuis was, begon het lampje weer en viel hij niet veel later uit. Auto begon ook te schokken, en bij iedere schok tikte het toerental 200 a 300 naar beneden.

Zal zo even paperclip-methode gebruiken.

Even een kleine update...

Bij een koude start blijft hij wel stationair rond de 1200 rpm draaien, zonder MM-lampje... Heb er zo de 8 km mee naar huis kunnen rijden, maar net voordat ik thuis was, begon het lampje weer en viel hij niet veel later uit. Auto begon ook te schokken, en bij iedere schok tikte het toerental 200 a 300 naar beneden.

Zal zo even paperclip-methode gebruiken.

Heb hem uitgelezen, maar is een rare code... Getallen die ik krijg zijn 1-4-10-5... Normaal moet er toch ook code 12 zijn vanwege de motor of iets dergelijks... Het getal 10 heb ik meerdere keren gecontroleerd...

EDIT: Ah, 10 is dus een 0 :P

P1405 - EGR valve position sensor - malfunction. Cause :Wiring, EGR valve position sensor.

Blijkbaar doet de EGR niet zo lief meer dus ;)

Heb hem uitgelezen, maar is een rare code... Getallen die ik krijg zijn 1-4-10-5... Normaal moet er toch ook code 12 zijn vanwege de motor of iets dergelijks... Het getal 10 heb ik meerdere keren gecontroleerd...

P1405 - EGR valve position sensor - malfunction. Cause :Wiring, EGR valve position sensor.

Blijkbaar doet de EGR niet zo lief meer dus ;)

Ik wil zo even een EGR-kleppie gaan halen op de sloop. Moet ik hiervoor ook meteen een nieuwe pakking kopen? Of is dit een beetje afhankelijk van de staat?

Ik wil zo even een EGR-kleppie gaan halen op de sloop. Moet ik hiervoor ook meteen een nieuwe pakking kopen? Of is dit een beetje afhankelijk van de staat?

Ze hebben die EGR-klep wel op een behoorlijk irritante plaats weggewerkt...

Naja, die monteur kan m'n achterbumper kussen, want blijkbaar heeftie weer eens geen tijd...

Auto staat nu bij de garage en er wordt een compleet nieuwe EGR in gezet.

Ze hebben die EGR-klep wel op een behoorlijk irritante plaats weggewerkt...

Naja, die monteur kan m'n achterbumper kussen, want blijkbaar heeftie weer eens geen tijd...

Auto staat nu bij de garage en er wordt een compleet nieuwe EGR in gezet.

origineel gepost door Klopper

Hee hoor, is geen rare Code, Welkom in de wereld die Tech-II heet.

Deze gebruikt 4 cijfer codes.

en inderdaad p1405 EGR-klep.

Deze zal wel vast zitten van de vervuiling.

Reinigen, Gasklep gelijk schoonmaken.

Willem

Terug
Naar boven