• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Startproblemen & Lege Accu

Hallo allemaal,

Ik heb een Opel Astra-G -CC uit 2002. Sinds een jaar (maar de laatste tijd erger) heb ik regelmatig last van startproblemen en een lege accu. Heb sinds 2018 een nieuwe accu.

Ik heb geprobeerd beknopt te omschrijven wat er dit jaar speelt:

Januari: Niet starten, lege accu (na meerdere keren dit probleem). Garage 2 weken nagekeken maar geen lekstroom kunnen meten.

Maart: Ging even goed, na nieuw onderzoek en nameten kwam men uit bij cd-wisselaar die ingeschakeld was. Ik heb geen radio dus ik gebruik de wisselaar ook nooit.

April/mei: Daarna heb ik iedere week wel een stukje gereden (gebruik geen auto voor het werk).
9 dagen stilstand, auto start voor een rit naar de wasstraat. De 5-7 minuten minuten in de wasstraat per ongeluk de lichten laten branden, toen moest de wegenwacht helpen met starten. Meteen een uurtje gereden ermee om de accu te laden. 5 dagen laten weer helemaal leeg.

25 mei: APK & Beurt. Brandstoffilter bleek lek, iets wat dan ook zou bijdragen aan het langdurige starten.
5 dagen hierna rit van 115 km gemaakt, starten ging vlot.
2 dagen hierna: rit van 115 km terug, geen problemen.
5 dagen hierna (afgelopen zaterdag): Accu helemaal leeg, niet starten dus.

Hij staat nu weer bij de garage voor verdere controle. Ik was benieuwd of anderen dit bekend voor komt en nog tips of ideeën hebben.

Bedankt alvast!

Michiel

Is de accu zelf al getest? Die kan dan wel van 2018 zijn, maar wil niet zeggen dat ie nog naar behoren werkt. Had nl. in november 2019 een nieuwe accu gekocht, maar die was dus in mei 2020 helemaal kapot en kreeg gratis een nieuwe :happy02:

Ook hier een geval van: accu hield stroom niet meer vast. En dan houdt het gewoon op.

Multimeter op de accu zetten na een paar dagen stilstand, komt die rond de 9 volt uit dan is die wel aan het overlijden.

Laadt de dynamo wel voldoende op? Multimeter op de accu zetten en kijken hoeveel stroom de auto levert bij stationair draaien, dat zou rond de 14 volt moeten zijn.

En er zitten volgens mij ook lampjes in de kofferbak, die kan naast het dashboardkastlampje ook blijven branden.

Bedankt voor de tips!

Ik heb hem inmiddels weer terug van de garage omdat ze afgelopen week weer geen lekken hebben gemeten of iets. Hij schijnt wel compleet nagemeten te zijn, ook de dynamo. Wil het zeker eens zelf nameten voor alle zekerheid.

Kofferbaklicht gaat in ieder geval uit als ik de klep sluit. In mijn dashboardkastje zie ik geen lampje.

Het lampje gevonden, dankje! Die brandt dus inderdaad niet. Misschien een domme vraag (voordat ik ga schroeven), maar iemand wees me erop.. als het lampje kapot is kan hij toch ook niet meer verbruiken?

update.. schroeven was zo gedaan natuurlijk. Gloeidraadje van de lamp is niet stuk en heb hem doorgemeten.

En misschien een zekering? Weet iemand misschien welke zekering voor het handschoenkastlampje is? Ik heb helaas geen boekje en kan tot nu toe op google geen online handleiding vinden.

Bedankt voor jullie hulp tot nu toe!

Oké, bedankt, koffie!

En je eerdere vraag, het was eerst dat het lang duurde voor hij startte. Maar sinds het vervangen van het brandstoffilter is dat weg. Het is nu dat hij ineens na een aantal dagen helemaal leeggetrokken is. Zelfs na 2 ritten van ieder 115 km.

Daarnet gemeten na 5 dagen stilstand. Muktimeter gaf 12 volt aan. Daarna geprobeert te starten, weer niet dus. Helemaal niks. En meteen is de accu 9,2 volt.

Update: 5 minuten later startte hij wel en gaf de multimeter 14,1 volt aan. Ik snap het niet...

Oké, maar op de accu staat 12v aangegeven. Zou hij dan niet onder de 12 moeten zitten als hij (zo goed als) leeg is? Want hij stond 5 dagen stil nu en gaf 12v aan.

Terug
Naar boven