• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Stationair toerental en airco???

stiggel

Post weleens wat
Vandaag heb ik de airco weer lekker laten loeien, echter het viel me op dat mijn motor stationair een beetje onregelmatig loopt als ik mijn airco aan heb. Het verbruik schommelt tussen de 0,9 en 1,5 l/h. Mijn toerenteller staat wel mooi stil alleen voel ik heel licht een onregelmatige trilling door de auto bij stationair draaien. Is bovenstaand normaal of heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? Verder heb ik geen foutmeldingen e.d.

Het betreft een 1.9 CDTi (120 pk) uit 2006 met 240.000 km.

O ja: Met koude motor en airco aan moet ik soms iets meer toeren maken tijdens optrekken in de eerste versnelling, anders heeft de motor neiging af te slaan. Ik heb het idee dat de airco vermogen van de motor wegneemt, waardoor het toerental iets zakt bij gelijke hoeveelheid gasgeven.

Als er dus iemand suggesties heeft, hoor ik het graag ...

STiGGEL

Die airco trekt zeker behoorlijk wat vermogen weg van de motor. En hoe harder de airco moet werken, des te meer de motor er op reageert.

Die airco trekt zeker behoorlijk wat vermogen weg van de motor. En hoe harder de airco moet werken, des te meer de motor er op reageert.

@stiggel wrote:

Airco uitlaten tot je motor een beetje op temperatuur is.

Is ook beter voor je motor en je brandstof verbruik.

@stiggel wrote:

Is ook beter voor je motor en je brandstof verbruik.

Bedankt voor de tip. Zal ik zeker doen.

Echter vandaag viel me wel op dat de motor, ook warm, onregelmatig loopt.

Ik zou graag weten of dit normaal is of dat ik e.e.a. moet laten nakijken. Ik twijfel namelijk een beetje om ff langs de garage te gaan.

STiGGEL

Is ook beter voor je motor en je brandstof verbruik.[/quote]

Bedankt voor de tip. Zal ik zeker doen.

Echter vandaag viel me wel op dat de motor, ook warm, onregelmatig loopt.

Ik zou graag weten of dit normaal is of dat ik e.e.a. moet laten nakijken. Ik twijfel namelijk een beetje om ff langs de garage te gaan.

STiGGEL

Is ook beter voor je motor en je brandstof verbruik.[/quote]

met of zonder airco hoort motor gelijk te lopen (met airco loopt ie met wat meer toeren tot ie niet op temperatuur komt)

met of zonder airco hoort motor gelijk te lopen (met airco loopt ie met wat meer toeren tot ie niet op temperatuur komt)

Terug
Naar boven