• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

steekas vervangen

Sorry om even dit topic te hacken, maar 'k heb namelijk ook een hele poos geleden es m'n steekassen eruit gehaald.

Maar toen heb ik die niet gemerkt links of rechts, binnenkort moeten ze er terug in. Maar mag je ze verwisselen?

Aangezien ik 50 procent kans heb dat ze gaan mis zitten. Maar als ik dit topic lees vermoed ik van wel.

Greetz

Ben ik ook wel benieuwd naar.. zelf heb ik er onmiddelijk met een zilverstift L en R opgezet.

Misschien probleem om ze om te draaien ivm met tordering?

Ben ik ook wel benieuwd naar.. zelf heb ik er onmiddelijk met een zilverstift L en R opgezet.

Misschien probleem om ze om te draaien ivm met tordering?

Het maakt niks uit welke steekas je waar in stopt, het zijn rollagers en deze kun je voor en achteruit laten rollen. Ze zijn beide even lang.

Over de shimms, deze horen bij de as (in het huis dus) de pakkingen zijn niet van heel groot belang, daar de olie al tegengehouden word bij de O-Ring die om het lager zit.

Het maakt niks uit welke steekas je waar in stopt, het zijn rollagers en deze kun je voor en achteruit laten rollen. Ze zijn beide even lang.

Over de shimms, deze horen bij de as (in het huis dus) de pakkingen zijn niet van heel groot belang, daar de olie al tegengehouden word bij de O-Ring die om het lager zit.

Okay en als je de shimms ondertussen verloren zijn gegaan of je niet meer weet waar ze horen te zitten (welke zijde).

'k zou een 75% sper willen laten plaatsen en de rollagers enz. vernieuwen, maken die shimms dan nog iets uit?

Of zijn die echt eigen ad as? Of kunnen die vervallen bij het plaatsen van nwe rollagers?

@kale gek: Sorry voor het hacken van je topic...

Greetz

Okay en als je de shimms ondertussen verloren zijn gegaan of je niet meer weet waar ze horen te zitten (welke zijde).

'k zou een 75% sper willen laten plaatsen en de rollagers enz. vernieuwen, maken die shimms dan nog iets uit?

Of zijn die echt eigen ad as? Of kunnen die vervallen bij het plaatsen van nwe rollagers?

Greetz

[rquote=1829862&tid=139245&author=red_maniac]Okay en als je de shimms ondertussen verloren zijn gegaan of je niet meer weet waar ze horen te zitten (welke zijde).

Greetz[/rquote]

Als je een sper gaat LATEN plaatsen zou degene die dat gaat doen wel verstand van zaken hebben :thumbup

[rquote=1829862&tid=139245&author=red_maniac]Okay en als je de shimms ondertussen verloren zijn gegaan of je niet meer weet waar ze horen te zitten (welke zijde).

Greetz[/rquote]

Als je een sper gaat LATEN plaatsen zou degene die dat gaat doen wel verstand van zaken hebben :thumbup

@Red maniac: maakt niet uit zolang t interesant is:P

maar als ik t goed begrijp moet ik de shims van de achteras bij dezelfde as houden en kan ik de steekas dan gewoon verwisselen?

@Red maniac: maakt niet uit zolang t interesant is:P

maar als ik t goed begrijp moet ik de shims van de achteras bij dezelfde as houden en kan ik de steekas dan gewoon verwisselen?

[rquote=1830761&tid=139245&author=Manta 24V][rquote=1829862&tid=139245&author=red_maniac]Okay en als je de shimms ondertussen verloren zijn gegaan of je niet meer weet waar ze horen te zitten (welke zijde).

Greetz[/rquote]

Als je een sper gaat LATEN plaatsen zou degene die dat gaat doen wel verstand van zaken hebben :thumbup[/rquote]

Maar 'k upgrade m'n eigen kennis ook graag. Snap je?;)

Greetz

[rquote=1830761&tid=139245&author=Manta 24V][rquote=1829862&tid=139245&author=red_maniac]Okay en als je de shimms ondertussen verloren zijn gegaan of je niet meer weet waar ze horen te zitten (welke zijde).

Greetz[/rquote]

Als je een sper gaat LATEN plaatsen zou degene die dat gaat doen wel verstand van zaken hebben :thumbup[/rquote]

Maar 'k upgrade m'n eigen kennis ook graag. Snap je?;)

Greetz

De shimms horen bij de as, eigenlijk bij de kamer waar het lager in ligt. Over het algemeen hebben de lagers exact dezelfde afmeting. De assen willen nog wel eens een kleine afwijking hebben.

Je kunt het nameten door een los wiellager in de ''kamer'' te duwen en dan meet je het diepteverschil tussen de rand van de kamer en de buitendste ring van je lager.

Als je lager speling zou hebben in die kamer (wat niet gauw voorkomt) dan zou bij stevig bochtenwerk je lager heen en weer kunnen gaat schuiven.

De shimms horen bij de as, eigenlijk bij de kamer waar het lager in ligt. Over het algemeen hebben de lagers exact dezelfde afmeting. De assen willen nog wel eens een kleine afwijking hebben.

Je kunt het nameten door een los wiellager in de ''kamer'' te duwen en dan meet je het diepteverschil tussen de rand van de kamer en de buitendste ring van je lager.

Als je lager speling zou hebben in die kamer (wat niet gauw voorkomt) dan zou bij stevig bochtenwerk je lager heen en weer kunnen gaat schuiven.

Hmm... Ik denk dat ik een ander idee heb wat jullie bedoelen met shimms...

Kan iemand es een foto plaatsen, gewoon om te weten of ik het over hetzelfde heb? ;)

Greetz

Terug
Naar boven