• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Sterke achteras

volgens mij kan je de reactie van louwe op 2 manieren lezen,

of op de manier van die auto is al zo oud en wat er aan gebeurt is,is inmiddels al oud

of op de manier van louwe kent die auto goed(mogelijk inde buurt bij een kennis)en dat er behoorlijk aan veranderd is.

Rust

gr mike

origineel gepost door manta19sr

volgens mij kan je de reactie van louwe op 2 manieren lezen,

of op de manier van die auto is al zo oud en wat er aan gebeurt is,is inmiddels al oud

of op de manier van louwe kent die auto goed(mogelijk inde buurt bij een kennis)en dat er behoorlijk aan veranderd is.

Rust

gr mike

Die auto is inderdaad voor jaren terug al behoorlijk veranderd :cry

Dat is nog voor jou tyd Mike

dat geeft niet als het voor mijn tijd is,als deze 2 partijen maar weten dat er veranderingen zijn en dus niet voor jan +++ moeilijk doen:jerry

Ik ken die manta wel, die is al een tijdje terug platgereden.

Jaartal weet ik zo niet, maar hij was nog heel na de laatste keer dat we op lelystad waren als mantaclub, ik geloof dat hij 't jaar erop over het dak gegaan was, keer of 3.

Goed, of je de auto nu wel of niet kent, beide heren hebben ervaring genoeg, maar verschillen van mening. Ik moet zeggen dat ik de middelste versterkte tussenas die ik ken niet meer is dan een originele waar een stuk buis opgelast is en uitgebalanceerd.

Misschien is er ooit wat anders geleverd of dat het verkeerd begrepen is indertijd. Sommige opmerkingen lijden wel eens een eigen leven, fictie wordt dan feit.

De beide steekassen breken ook wel eens af, vanuit monteurs in de rally heb ik wel eens gehoord dat ze met een kraspen (of slijper)bewust een groef maakten in de steekas vlak achter de flens om zo te voorkomen dat hij in de as afbreekt.

Dus beide is wel mogelijk, maar als hij buiten de as afbrak was dat gemakkelijker om te repareren.

dat is een pittig verschil in dikte bij die assen!!

maar net wat je zegt breekt het ene niet dan breekt het ander wel

Je kan die as wel verstevigen, maar een ander zwak punt blijft nog steeds het eindpunt waar de vertanding over de pion schuift.

en alsje dit staartstuknu weglaat?? Of gaat dit alleen icm met een andere achteras? Dus dat je net als bij volvo en oudere mitsubishi/s 1 dikke as met kruiskoppelingen hebt die in t midden ondersteund word door een lager. Heb je dat gezeik van die rubber en de zwakte van dat staartstuk...

hmmm, ga ik weer twijfelen... is daar nog een beetje aan te komen aan zo'n as? Is misschien makkelijker eronder te krijgen dan een volvo as. 4 link is wel te maken dan. Kunnen de veerschotels van zo'n as op dezelfde plek blijven zitten?? Spoorbreedte is dan 1400 is 5 cm breder dan manta dus komt op zich mooi uit, hoef ik ook geen spoorverbreders ertussen te doen. Zitten er overigens schijven op zo'n as??

5 gaats ombouwen word denk ik niet zo'n probleem, as van een gse weet ik misschien wel 1 te liggen. Alleen de veerschotels op de carrosserie verzetten zie ik wel tegenop, zou ik even een x op m'n gemak moeten bekijken. Is t niet mogelijk om dit op de as te veranderen? Verschil in breedte is wat ik zo vlug gevonden heb alleen voor 1435 gewoon - 1450 gs + gse achter beide 1400 . Manta is achter 1370. is dus 3 cm breder.

Even een oud topic weer omhoog halen

Wij zijn een ascona B rallyauto aan het maken, en nu raad iedereen ons aan om een volvo as te gebruiken.

alleen de een zegt een 240 as en de ander heeft het weer over een 740 as.

Zit hier veel verschil in ??

en welke kun je beter monteren ??

ik heb een 740/940 as, rik ophuis heeft een 240 as.

verschil is de breedte, voor een niet uitgebouwde auto kan een 240 as mooi kwa breedte.

mijn schermen worden uitgebouwd, daarom ga ik voor een 940 as.

de breedte weet ik zo even niet, kijk maar eens in het topic van rik ophuis zn ascona, daar vind je veel info, schetsen, maten en een verslag van de ombouw.

ik ben er net mee begonnen, zoek alleen nog een E rekord as voor de schotel-bevestigingspunten.

ik heb mijn as bij svenska auto's in grave weg, hier zit een orginele sper div. in , als ik het mag geloven. verder nog niet los gehaald, ik weet zon sper niet te herkennen.

koste mij 150 euro voor een kale as, als die kerel mij niet voorgelogen heeft wat betreft de sper div. vind ik dit een goeie prijs.

als je een losse sperr zoekt heb ik nog wel een adresje voor je, stuur me dan maar een u2u.

Nu zie ik hier al een paar keer de volvo as voorbij komen...

Wat voor type (740??) is dit dan, en wat zijn dan de aanpassingen die er voor nodig zijn???

Denk gewoon effe mee met @Asko

Hey bedankt voor je antwoord christian

als dat het enige is denk ik dat ik de 240 as moet gaan pakken, alleen die zijn best lastig te vinden volgens mij.

De achterschermen verbreden word hem niet.

Maar mocht ik een sper nodig hebben, zal ik je u2u en eerst maar een as zoeken :agent

de aanpassingen zijn in het ascona gedeelte, in het topic van rik ophuis zn ascona goed te zien.

het is gewoon de achteras die onder een volvo 240, 740 en 940 zit. dit zijn sterke assen die veel meer kunnen hebben dan een standaard manta/ascona as.

Terug
Naar boven