• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Storingslampje brand, verder geen verschil

crafter

Post weinig
Hoi,

zit momenteel met mijn cabrio in de Franse Alpen en heb zo nu en dan een motor storingslampje wat spontaan gaat branden en niet meer uit gaat, tenzij ik de motor uit zet en daarna weer start. Hij rijdt prima, voel nagenoeg geen verschil tussen aan en uit, maar wel vreemd dat ie aan gaat. Het viel me op dat ie aan schiet tijdens stationair lopen. Als ik 'm start en laat lopen gaat ie nar een seconde of 30 aan (kan er een paar meer of minder zijn...), vandaag reed ik in de stad en ineens voor het stoplicht in z'n vrij, lampje aan. Motor uit, lampje uit en rijden maar. Van de week ruim 1200 km mee gereden, ook voor stoplichten gestaan, geen lampje...

Ik ga 'm vanavond eerst eens resetten, kijken of het morgen weer gebeurd. 3 Weken geleden de hele boel los gehaald wegens een nieuwe koppakking, zuigerveren en drijfstanglagers vervangen, nieuwe pomp en distributie, de hele mik mak dus. Accu is ruim een week los geweest, ging er gemakshalve van uit dat die ondertussen wel gereset was dus zelf niet meer gedaan maar gewoon gestart.

Motor loopt goed, ondertussen ruim 2500 km mee gereden en hij begint weer lekker pit te krijgen, nog steeds niet te veel op het staartje maar af en toe moet ie er aardig aan trekken in de bergen. Ik kan wel langs een dealer rijden om uit te laten lezen, maar hoop hier eerst even wat info te vergaren voordat ik mijn vakantie budget er door heen jaag... Heb nog ruim 2 en een halve week richting Italie voor de boeg, zolang hij zo rijdt geloof ik het wel, maar zit me toch niet helemaal lekker...

Ik hoor het graag als iemand een idee heeft!!

Alvast bedankt!

Dat wel, zo'n 8kleppertje is appeltje eitje.

de Storing zal ook wel uitdraaien op den lambda storing of EGR klep.

je kan deze trouwens uitlezen met knippercode, hoef je niet langs de dealer.

Uitlezen vectra-A (tech 1)

Uitlees stekker: in motorruimte op ik dacht linker veerpoot

MM lampje: Motor management lampje (motorstorings lampje)

Uitlezen:

* verbind pin A met pin B

* zet contact aan.

* dan gaat MM lampje knipperen

deze knippert in een bepaalde vogorde

uitlezen start meestal met code 12 = start uitlezen

code voor motortoerental sensor wordt gegeven omdat de motor uit staat.

codes met 2 of 3 cijfers

voorbeeld:

2 cijfers: (voorbeeld code: 12)

1x knipperen

korte pauze

2x knipperen

lange pauze

alle codes worden 3x herhaald alvorens de volgende code word gegeven

code 47:

4x knipperen

korte pauze

7x knipperen

lange pauze

code 150

1x knipperen

korte pauze

5x knipperen

korte pauze

10x knipperen

lange pauze

0 word met 10x knipperen aan gegeven

LET OP: bij veel Tech1 opels wordt tijdens uitlezen code 12 en 31 gegeven

12 = start uitlezen

31 = krukassensor dit ivm de motor niet draait krijgt hij ook geen signaal van de krukasgever

stekker Tech1:

Tech1stekkerCorsaAstra.jpg

Tech1uitleesstekker.jpg

Vectra-B

Uitlees stekker: onder kanpje dat onder de handrem handle zit, kapje kun je er zo uit wippen.

verbind pin 6 van de uitlees stekker met massa:

contact aanzetten

mm lampje gaat knipperen

4 cijferige code

voobeeld

code P0150

10x knipperen

korte pauze

1x knipperen

korte pauze

5x knipperen

korte pauze

10x knipperen

lange pauze

codes beginnend met een 0 zijn eobd code's

p1600

1x knipperen

korte pauze

6x knipperen

korte pauze

10x knipperen

korte pauze

10x knipperen

lange pauze

iedere storing wordt 3x herhaald voordat de volgende storing wordt gegeven.

stekker tech2:

tech2Astracorsagroot.jpg

EOBDpin5aan6knippercode.jpg

ik hoop het duidelijk uitgelegd te hebben

Willem

Dat wel, zo'n 8kleppertje is appeltje eitje.

de Storing zal ook wel uitdraaien op den lambda storing of EGR klep.

je kan deze trouwens uitlezen met knippercode, hoef je niet langs de dealer.

Uitlezen vectra-A (tech 1)

Uitlees stekker: in motorruimte op ik dacht linker veerpoot

MM lampje: Motor management lampje (motorstorings lampje)

Uitlezen:

* verbind pin A met pin B

* zet contact aan.

* dan gaat MM lampje knipperen

deze knippert in een bepaalde vogorde

uitlezen start meestal met code 12 = start uitlezen

code voor motortoerental sensor wordt gegeven omdat de motor uit staat.

codes met 2 of 3 cijfers

voorbeeld:

2 cijfers: (voorbeeld code: 12)

1x knipperen

korte pauze

2x knipperen

lange pauze

alle codes worden 3x herhaald alvorens de volgende code word gegeven

code 47:

4x knipperen

korte pauze

7x knipperen

lange pauze

code 150

1x knipperen

korte pauze

5x knipperen

korte pauze

10x knipperen

lange pauze

0 word met 10x knipperen aan gegeven

LET OP: bij veel Tech1 opels wordt tijdens uitlezen code 12 en 31 gegeven

12 = start uitlezen

31 = krukassensor dit ivm de motor niet draait krijgt hij ook geen signaal van de krukasgever

stekker Tech1:

Tech1stekkerCorsaAstra.jpg

Tech1uitleesstekker.jpg

Vectra-B

Uitlees stekker: onder kanpje dat onder de handrem handle zit, kapje kun je er zo uit wippen.

verbind pin 6 van de uitlees stekker met massa:

contact aanzetten

mm lampje gaat knipperen

4 cijferige code

voobeeld

code P0150

10x knipperen

korte pauze

1x knipperen

korte pauze

5x knipperen

korte pauze

10x knipperen

lange pauze

codes beginnend met een 0 zijn eobd code's

p1600

1x knipperen

korte pauze

6x knipperen

korte pauze

10x knipperen

korte pauze

10x knipperen

lange pauze

iedere storing wordt 3x herhaald voordat de volgende storing wordt gegeven.

stekker tech2:

tech2Astracorsagroot.jpg

EOBDpin5aan6knippercode.jpg

ik hoop het duidelijk uitgelegd te hebben

Willem

Uitlezen kan ook in het zuiden van europa

Doorrijden ook, maar het lampje brand niet voor niets, het kan niet ernstig wezen, maar kan ook WEL ernstig wezen.

zou toch niet graag bergen op rijden met bijvoorbeeld een te arm benzine/lucht mengsel, kan je een motorkosten

Willem

Uitlezen kan ook in het zuiden van europa

Doorrijden ook, maar het lampje brand niet voor niets, het kan niet ernstig wezen, maar kan ook WEL ernstig wezen.

zou toch niet graag bergen op rijden met bijvoorbeeld een te arm benzine/lucht mengsel, kan je een motorkosten

Willem

Allereerst bedankt voor de goede uitleg!!! Ik ga vandaag een poging wagen om eea uit te lezen. Heb 'm dinsdag gereset en dacht even dat ik er vanaf was. Startte verder prima, even hoger toerental maar na enkele seconden zakte hij naar 800. Vrijwel meteen gaan rijden en voelde geen verschil. Stukken stilgestaan, geen lampje...

Ik heb de auto eens goed in de gaten gehouden wanneer het lampje aan springt. Ik kan er 500 km mee rijden en er is niets aan de hand, maar zodra ik stil kom te staan of in een file rijd gaat ie pas aan. Gisterenochtend probeerde ik de stad uit te komen maar belandde in een stoplichten parade waardoor ik regelmatig stil kwam te staan, en jawel hoor, daar was ie weer. Klein stukje doorgereden naar een parkeerplaatsje om op de kaart te kijken waar ik heen wilde, motor uitgezet, gestart en het was over.

Gisterenavond laat uit een berg dorpje naar de stad in het dal gereden met grootlicht en breedschijners aan, toen viel me iets op... Vanaf een bepaald toerental en lager gaat de boel een beetje knipperen en zwakken de lampen een beetje af (pulserend)... Als ik weer boven de 2000 rpm kom schijnen ze weer goed. Ik heb het vermoeden dat de dynamo of de spanningsregelaar niet helemaal fris meer is en hij bij stationair toerental onder een grens terecht komt met het laden waardoor de ECU zegt dat ie een probleem heeft. Toen ik de auto kocht deed de dynamo al raar en heb ik die nog laten vervangen (althans dat dacht ik...) geen idee wat hij ermee heeft gedaan maar toen werkte hij. Voor die tijd schommelde de hele binnenverlichting tussen fel en zwak. Nu doet ie dat zo nu en dan ook, dus mijn vermoeden gaat steeds meer uit naar de dynamo en wat er aan vast hangt. Kan ik de spanningsregelaar los vervangen of zit ie aan de dynamo vast? Dacht zelf het laatste maar heb er 'm nog niet echt van dichtbij bekeken.

Enig idee of er bij het uitlezen ook een melding bestaat voor de dynamo of spanningsregelaar? Ik ga vanmiddag eerst een paperclip regelen en ga er eens voor zitten... Mocht dit er uitkomen geloof ik het wel en wordt ie pas in NL vervangen, geen trek om hier in Frankrijk getild te worden wegens een taalbarriere...

Ik heb niet elke dag beschikking over een WiFi aansluiting dus kan zijn dat het iets langer duurt voordat ik weer antwoord... Aan de ene kant was ik blij dat ik even geen lampje meer kreeg na het resetten, maar nu ik 'm af en toe weer zie weet ik wel dat er iets terug is wat er daarvoor ook zat.

Allereerst bedankt voor de goede uitleg!!! Ik ga vandaag een poging wagen om eea uit te lezen. Heb 'm dinsdag gereset en dacht even dat ik er vanaf was. Startte verder prima, even hoger toerental maar na enkele seconden zakte hij naar 800. Vrijwel meteen gaan rijden en voelde geen verschil. Stukken stilgestaan, geen lampje...

Ik heb de auto eens goed in de gaten gehouden wanneer het lampje aan springt. Ik kan er 500 km mee rijden en er is niets aan de hand, maar zodra ik stil kom te staan of in een file rijd gaat ie pas aan. Gisterenochtend probeerde ik de stad uit te komen maar belandde in een stoplichten parade waardoor ik regelmatig stil kwam te staan, en jawel hoor, daar was ie weer. Klein stukje doorgereden naar een parkeerplaatsje om op de kaart te kijken waar ik heen wilde, motor uitgezet, gestart en het was over.

Gisterenavond laat uit een berg dorpje naar de stad in het dal gereden met grootlicht en breedschijners aan, toen viel me iets op... Vanaf een bepaald toerental en lager gaat de boel een beetje knipperen en zwakken de lampen een beetje af (pulserend)... Als ik weer boven de 2000 rpm kom schijnen ze weer goed. Ik heb het vermoeden dat de dynamo of de spanningsregelaar niet helemaal fris meer is en hij bij stationair toerental onder een grens terecht komt met het laden waardoor de ECU zegt dat ie een probleem heeft. Toen ik de auto kocht deed de dynamo al raar en heb ik die nog laten vervangen (althans dat dacht ik...) geen idee wat hij ermee heeft gedaan maar toen werkte hij. Voor die tijd schommelde de hele binnenverlichting tussen fel en zwak. Nu doet ie dat zo nu en dan ook, dus mijn vermoeden gaat steeds meer uit naar de dynamo en wat er aan vast hangt. Kan ik de spanningsregelaar los vervangen of zit ie aan de dynamo vast? Dacht zelf het laatste maar heb er 'm nog niet echt van dichtbij bekeken.

Enig idee of er bij het uitlezen ook een melding bestaat voor de dynamo of spanningsregelaar? Ik ga vanmiddag eerst een paperclip regelen en ga er eens voor zitten... Mocht dit er uitkomen geloof ik het wel en wordt ie pas in NL vervangen, geen trek om hier in Frankrijk getild te worden wegens een taalbarriere...

Ik heb niet elke dag beschikking over een WiFi aansluiting dus kan zijn dat het iets langer duurt voordat ik weer antwoord... Aan de ene kant was ik blij dat ik even geen lampje meer kreeg na het resetten, maar nu ik 'm af en toe weer zie weet ik wel dat er iets terug is wat er daarvoor ook zat.

Zo, net terug van een dagje toeren en net even kans gezien om 'm uit te lezen.

Ik kreeg 2 codes, te weten: 12 en 35. 12 is voor de start begreep ik en 35 is voor: Stappen motor (geen stationair controle). Ik merkte al dat ie stationair een beetje aan het zoeken is, hij loopt niet echt mooi constant. Verklaart ook dat het elke keer gebeurt voor een stoplicht en zo en als ik ff stil stond langs de weg om een foto te maken...

Tja, ga ik er nu wat mee doen of niet, dat is de vraag... Ik weet niet wat een nieuwe stappenmotor kost, iemand enig idee? Ik ga er van uit dat ik hier wel gewoon mee kan blijven rijden, is alleen irritant dat er constant zo'n lampje aan staat en je niet weet of dit het enige is wat 'm dwars zit...

Suggesties of opmerkingen zijn welkom! Nogmaals bedankt voor de tips, ik ga deze zeker onthouden!!!

Zo, net terug van een dagje toeren en net even kans gezien om 'm uit te lezen.

Ik kreeg 2 codes, te weten: 12 en 35. 12 is voor de start begreep ik en 35 is voor: Stappen motor (geen stationair controle). Ik merkte al dat ie stationair een beetje aan het zoeken is, hij loopt niet echt mooi constant. Verklaart ook dat het elke keer gebeurt voor een stoplicht en zo en als ik ff stil stond langs de weg om een foto te maken...

Tja, ga ik er nu wat mee doen of niet, dat is de vraag... Ik weet niet wat een nieuwe stappenmotor kost, iemand enig idee? Ik ga er van uit dat ik hier wel gewoon mee kan blijven rijden, is alleen irritant dat er constant zo'n lampje aan staat en je niet weet of dit het enige is wat 'm dwars zit...

Suggesties of opmerkingen zijn welkom! Nogmaals bedankt voor de tips, ik ga deze zeker onthouden!!!

35 is dat de stappen motor buiten bereik komt, meestal valse lucht, en dan nog meestal de voetpakking van het gasklephuis.

Willem

Terug
Naar boven