origineel gepost door TedMechanic
origineel gepost door KRSA2000
:thumbup
§ 9. Carrosserie
Artikel 5.2.41 deuren, motorkap en kofferdeksel
1. De deuren van personenauto’s moeten goed sluiten. De deuren die direkt toegang geven tot de personenruimte, moeten op normale wijze vanaf de binnenzijde en vanaf de buitenzijde kunnen worden geopend.
2. Het slot en de scharnieren van de motorkap en het kofferdeksel van het voertuig moeten een goede sluiting waarborgen.
3. De bevestiging van de scharnieren van de deuren, de motorkap en het kofferdeksel mag niet in ernstige mate door corrosie zijn aangetast. Hierbij is het bepaalde in aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3 van toepassing. Dat ligt aan je definitie van "deur" en aan je definitie van "direct toegang geven".
Bij een hatchback wordt de kofferklep weldegelijk "deur" genoemd, iedereen zegt het constant, 3 deurs/5 deurs.
En wat is direct toegang tot de personenruimte? Moet er een schot tussen zitten? Of telt de achterbank ook als indirecte toegang? Als ik de achterbank plat leg bij een hatchback, dan heb ik vanuit m'n kofferklep direct toegang tot mijn personenruimte.
En een kofferdeksel is wat anders dan een kofferklep. Dus bij die Omega en bij die Jappen die je vanbinnenuit opent, dat zijn sedans, (dus 2/4 deurs) en geen hatchbacks.
Als beide definities nergens staan vermeld, dan heeft iedereen gelijk
De definitie is directe toegang tot personen ruimte.
Dus deur los en daar is een zitplaats.
Dus als de achterbank er uit is. (En niet plat want dan moet de bank omhoog geklapt worden.) Dan hoeven de deuren niet van binnen en van buiten te openen te zijn. (denk aan grijs kenteken.)
Bij jappen en ford (focus 1 en fiësta van vorige type) zijn ook hatchbacks en stations met een kabel, of knop op afstandsbediening.
Dat vergelijk gaat dus niet op.
Nu komt het.
Rijd je in een landrover defender, daar moeten de achterdueren wel van binnnen en buiten geopend kunnen worden.
Daar zitten namelijk klapstoelen. En is dan ook een personen ruimte.