• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Temp koelwater?

Ik zou het ook veel geruststellender vinden als ie op 90 zou staan.....

Is er op de een of andere manier een mogelijkheid om hem op 90 te krijgen eigenlijk?

jup, 87graden thermosstaat erin, 92graden koelvinschakelaar erin.

Wel kans dat je verbruik stijgt, daar is t allemaal om te doen namelijk..

Willem

Volgens autodata programma wat ik regelmatig gebruik staat voor mijn Z22SE motorblok dat de thermostaat al bij 82graden op gaat? is dit normaal voor deze motor? Ben namelijk gewend dat de thermostaat bij 92 graden opengaat. Mij valt ook op dat deze motor snel op bedrijfstemperatuur is. Maar dat zou te maken hebben omdat de Z22SE een aluminium blok is.

@wim-v6 wrote:jup, 87graden thermosstaat erin, 92graden koelvinschakelaar erin.

Wel kans dat je verbruik stijgt, daar is t allemaal om te doen namelijk..

Willem

Juistem, dat is dus het rendement deels om zeep helpen!

Milieu vooral, Hoe hoger de temperatuur, is hoe schoner de uitstoot.

@ Dolby, door het alminium blok inderdaad.

Vergeet niet dat de koelvloeistoffen veranderd zijn door de jaren heen, ze kunnen veel hogere temperaturen hebben..

Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk

Hoeveel zou dat schelen dan qua rendement? Ik snap dat dat moeilijk te voorspellen is maar praten we dan over 2% of over 20%?

Dus dat word dan onvolledige verbranding, dat zal ook wel niet goed zijn denk ik

Hoeveel is lastig in te schatten, ook interne motorvervuiling zal mindersnel opgelost worden, zelfreinigende temperatuur word minder snel bereikt

Verstuurd vanaf mijn Samsung S3-mini met Tapatalk

@wim-v6, bedankt voor de reactie. Nu weet ik zeker waarom mijn blok snel warm is. Omdat het een aluminiumblok is. :thumb

@wim-v6 wrote:Milieu vooral, Hoe hoger de temperatuur, is hoe schoner de uitstoot.

@ Dolby, door het alminium blok inderdaad.

De koelvloeistof in een verbrandingsmotor is een vloeistof die wordt gebruikt om overtollige warmte af te voeren, die anders de motor zou beschadigen. Meestal is deze vloeistof water met enkele toevoegingen.

Koelvloeistof voor een auto bestaat uit gedemineraliseerd water waaraan antivries, een middel tegen schuimvorming, smeermiddel en een anticorrosiemiddel is toegevoegd. De koelvloeistof voor een auto heeft een hoog kookpunt, rond de 135°C, en dient goed tegen vorst te kunnen, tot wel -35°C. In de loop der tijd veranderen de eigenschappen van de koelvloeistof door veroudering, zodat het na zo'n 50.000 km vervangen moet worden.[bron?] http://nl.wikipedia.org/wiki/Koelvloeistof_(auto" onclick="window.open(this.href);return false;)

Nergen voor nodig je druk maken Kookpunt ligt op 135 graden dus je hebt nog ruim 25 graden marge :vertag

@tvdr wrote:Hoeveel zou dat schelen dan qua rendement? Ik snap dat dat moeilijk te voorspellen is maar praten we dan over 2% of over 20%?

Dus dat word dan onvolledige verbranding, dat zal ook wel niet goed zijn denk ik

Als je weet dat het rendement van een c20xe motor maximaal 37% is (dwz van de 100% energie (benzine) die er wordt ingestopt wordt maximaal 37% omgezet in mechanische energie, de rest is warmte!) en dat deze motor bij zijn introductie in de jaren 80 de ottomotor met hoogste rendement was, dan snap je dat het rendement door meer koelen niet gigantisch wordt beinvloedt.

Overigens wordt er weinig gepubliceerd over de rendementen van de huidige moderne "downsize" motoren.

Terug
Naar boven