De 1.7diesels zijn en Blijven nog steeds Isuzu Diesels, Made in japan, met Veel boutjes 12 en 14, die hier nauwelijks gebruikt worden..
Let wel op, Als je te lief bent voor deze 1.3CDTi motor je zeker problemen krijgt met de EGR ne het Roetfilter..
Dat zijn de Zwakke punten van deze dieselmotor.
Het enige van een diesel verwacht is dat ik kracht heb wanneer ik weg rijdt, dan hoeft ze niet Snel te zijn, maar moet Kracht hebben, de rede bij uitstek voor de ontwikkeling van de Dieselmotor, uiteraard gaat deze verbrandingsmethode een stuk spaarzamer met de Energie om, dat is de rede dat ze populair zijn geworden
Onze OPEL 1.7D welke overigens met prima gemak de 570.000km heeft gehaald, had deze kracht, ondanks zijn 54pk en net geen 100Nm koppel, kreeg je deze motor haast niet afgeslagen, bij het ontkoppelen zonder gas te geven.
Dit geld ook voor de 1.5D 1.5TD en 1.7D 1.7TD zusjes van Isuzu, knappe vent als je deze bij het wegrijden laat afslaan..
Dat is wat ik van een Diesel verwacht, goed weg kunnen komen, ook met knappe last aan de haak..
ik sleep nog wel eens wat auto's van hier naar daar, zelfs dan is koppelen zonder gas om weg te rijden gewoon te doen.
ook met 780kg aan trailer achter de slecht 1498cc dieselmotor is geen probleem voor deze motor.. (zelfs niet toen ze nog niet gekieteld was, en slechts 67pk bezat en 132Nm
Deze 1.3 diesel van Fiat heeft haast meer het Karakter van een Moderne Benzine motor dan dat van een Diesel, dat zullen velen als prettig ervaren, omdat ze kunnen rijden zoals ze gewend zijn met hun benzine auto, maar ik zat bij iedere schakelactie zowat met me neus op het stuur (1.5DCi gewend van de Renault Kangoo / MB Citan).
Bij ons klaagt vrijwel iedereen die rijdt met de Combo-D 1.3CDTi steen en been over dat Karakter. (mede omdat ze allen de Kangoo, Citan, Vito, Sprinter, Vivaro, Combo-C (1.7CDti), Trafic Gewend zijn.
Dieselmotoren en Fabrikanten:
- PSA groep (HDi) 1.4 1.6 en 2.0 eigen bouw (deze 1.6HDi is ook te vinden in de Nieuwe Combo-D / Fiat doblo)
- BMW groep heeft eigen motoren, met uitzondering van de Mini One-D en Cooper-D deze heeft een PSA diesel in het vooronder.
- Mercedes-Benz: Eigen Dieselmotoren, Industrieel werken ze samen met Detroit uit de USA, MTU-Detroit industrieële en Truck motoren
- Isuzu Industries, heeft eigen diesel motoren, geleverd in onder andere Opel (1.5 en 1.7liter diesels en de 3.0 V6 in de Vectra-C / Signum / Renault Espace en Vel Satis)) en Mazda automobielen, deze worden in een aantal modellen ook met Japanse sturing geleverd. (Denso), ook bouwen deze Veel Truck en Industriële dieselmotoren.
- Renault heeft ook nog steeds zijn eigen dieselmotoren, in samenbouw met Nissan, wat tot de Renault groep behoort. Tevens eigen aansturingen (Denso / Sagem)
- Dan Telt de USA nog wel velen Dieselbouwers welke op eigen systemen een Commonrails diesel hebben draaien.
De 1.6Dieselmotor welke geleverd word door Fiat, is volledig ontwikkeld en gebouwd door de PSA groep in Frankrijk
Willem