• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Thermostaat vervangen, maar nu olielekkage

johan1981

Post weinig
Hoi,

Onze Corsa met Z10XE (3 cilinder) rijdt prima, echter kwam de temp. meter op dashboard niet van z'n plek. We hebben hier best een tijdje mee gereden helaas, maar nooit lange afstanden.

Nu heb ik zojuist de thermostaat vervangen. Deze was inderdaad kapot, want temp. meter gaat nu keurig naar ongeveer 85 graden.

Bij nog een laatste blik onder de kap zag ik ineens allemaal olie langs het blok naar beneden druppelen. Dit zal waarschijnlijk komen doordat we (te) lang met kapotte thermostaat gereden hebben???

Heb een fotootje gemaakt, ik denk dat het kleppendekselpakking is, aangezien hij rondom net onder kleppendeksel zweet. Heb een pijl gezet op de plek waar hij het hardst lekt.

Is dit inderdaad kleppendekselpakking? Of moet ik het ergens anders zoeken??

2012-02-17200644-1.jpg

Lekt het of zweet ie? Zolang ie zweet, moet je je geen zorgen maken. Veel auto's zweten en daar is niets mis mee. Je kunt de paking vervangen, maar zolang er geen olie op de grond druppelt zou ik hieraan niets doen. Thermossttaat heeft eigenlijk niets te maken met een olie lekkage, behalve natuurlijk dat de motor niet voldoende op temperatuur komt. Dit laatste kan uiteindelijk wel motorschade opleveren, maar zolang het motortje nog mooi loopt is ook hiervan geen sprake (al klinkt een 3 cilinder zowieso wat tikkerig). wel zal je benzine verbruik nu stukken beter zijn, nu de motor op temperatuur komt.

@pieterrademakers wrote:Lekt het of zweet ie? Zolang ie zweet, moet je je geen zorgen maken. Veel auto's zweten en daar is niets mis mee. Je kunt de paking vervangen, maar zolang er geen olie op de grond druppelt zou ik hieraan niets doen. Thermossttaat heeft eigenlijk niets te maken met een olie lekkage, behalve natuurlijk dat de motor niet voldoende op temperatuur komt. Dit laatste kan uiteindelijk wel motorschade opleveren, maar zolang het motortje nog mooi loopt is ook hiervan geen sprake (al klinkt een 3 cilinder zowieso wat tikkerig). wel zal je benzine verbruik nu stukken beter zijn, nu de motor op temperatuur komt.

Hij lekt echt wel redelijk, moet er zsm iets aan doen, morgen direct nieuwe pakking halen denk ik.

Motortje hangt goed aan het gas (voor een 3 cilinder ;) )

Brandstofverbruik verwacht ik ook dat dat gunstiger uitvalt.

Idd, is altijd een hekelpuntje bij die halve maantjes. Even een klein likje vloeibare pakking gebruiken op deze plekken. En met het vervangen van de pakking, alles GOED schoonmaken en ontvetten. En zoals Willem altijd zegt, op 8 Nm vast zetten.

Corsa is weer klaar, hebben gister kleppendeksel eraf gehaald.

Wat een troep (mayo) kwam er tevoorschijn!!! :shock:

Alles netjes schoongemaakt en ontvet, pakking er tussen met wat vloeibare pakking erbij.

Zoals het nu lijkt lekt ie geen olie meer. :D

We hebben het idee dat de corsa ook een stuk soepeler rijdt nu, motor komt natuurlijk beter op temperatuur dankzij die nieuwe thermostaat. Zal me benieuwen wat brandstofverbuik nu gaat doen.

Terug
Naar boven