@hennes wrote:bedankt voor je snelle reactie alvast, ik kom uit zaltbommel en dat motor type ja dat zal wel verkeerd zijn dit is weer even wennen, maar het probleem is dat i wat gegevens nodig heb voor die distributie riem op tijd te zetten (en de merk tekens) om die thermostaat te plaatsen, ze zeggen dat de nokkenas er ook af moet? maar moet die als die weer op zijn plek gebracht word nog geborgd worden ik bedoel die bouten? of kan ik die gewoon weer aandraaien en moet er nog wat worden geblokkeerd? dat zijn zo wat vragen.
groetjes Hennes.
nokkenas tandwiel moet eraf om bij je thermostaat te komen ,thermostaat zit met 2 boutjes vast ,meestal kan je de bout van je nokkenastandwiel gewoon los draaien/tikken als je riem er nog op zit ,die bied genoeg weerstand .daarna pas de riemspanner 1 bout eraf halen en, waterpomp 3 inbussen een paar slagen los zodat de waterpomp kan schuiven ,of helemaal eruit als je de pomp gaat vervangen.
met de waterpomp zet je de riem ook op spanning door die te verschuiven nadat de spanner er weer op zit, waterpomp kan best vast zitten ,ik verschuif die altijd door met een dik/lang verlengstuk van me ratel en, hamer op de ribben van de waterpomp te tikken.
om bij de thermostaat te kunnen moet ook de plastiek kap achter het nokkenastandwiel eraf.
merkteken nokkenas zit op het nokkenas tandwiel en een v inkeping boven het nokkenastandwiel in de plastiek kap waarmee die gelijk moet staan.
merkteken krukas zit op het krukastandwiel en, in de plastiek kap zit het andere merkteken onder het tandwiel waarmee die gelijk moet staan.
als je ook je distributieriem gaat vervangen moet ook je motorsteun aan de distributie zijde los ,je moet dan ook het blok ondersteunen met een krik .