• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

tikkende stoters

Plop ze dan helemaal uitelkaar kan je ze ook van binnen goed schoonmaken.

Zoiezo ff de staat van de nokkenas controleren en de onderliggende slepers.

Had er vandaag ook 1, iets meer dan 100dkm op de klok, zag al aan de nokken van de 3e cilinder dat ie iets slijtsporen had.

Deze had de slepers wat ver ingesleten. Heb hiervoor simpel een hefboompje gebruikt zodat ik niet heel de boel hoef te demonteren.

2 slepers vervangen en klaar.

Blok maakt geen geluid meer.

had gisteravond niet meer op het forum gekeken, ben gelijk marktplaats op gegaan en een set op de kop getikt voor 150 euro 13.000km oud, zaterdag even open maken dan maar.

ben nu met de Astra bezig.

conclusie:

nokkenassen zien er nog prima uit, voel je niks aan, is ook niks aan te zien.

van de 3e cilinder zit een stoter helemaal vast. de tuimelaar/sleper kun je gewoon helemaal vrij bewegen onder de nok.

ben de motor nu aan het flushen, in de hoop dat de stoter los komt.

motor heeft vrij veel last van black sludge....

ik denk met slechte of verkeerde olie gereden.

afwachten of het nu weg gaat, anders maar 16 nieuwe stoters.

kan ik de nokkenastandwielen en de distributieketting e.v.t onder spanning houden zodat niet het hele zaakje los hoeft?

bij Mercedes doen we dat ook wel eens :thumb

had gisteravond niet meer op het forum gekeken, ben gelijk marktplaats op gegaan en een set op de kop getikt voor 150 euro 13.000km oud, zaterdag even open maken dan maar.

Anders kun je de hydrostoter eruit halen en met luchtdruk eens op dat kleine gaatje aan de zijkant blazen. Grote kans dattie dan ook weer loskomt.

@RISL wrote:Anders kun je de hydrostoter eruit halen en met luchtdruk eens op dat kleine gaatje aan de zijkant blazen. Grote kans dattie dan ook weer loskomt.

Dit kan wel als het een Z18XE is.

maar als het een Z18XER is gaat dat niet lukken, die heeft geen hydrostoters, deze motoren moet je iedere 120.000km kleppen stellern (30.000km op LPG, maar vaak komt een koprevisie eerder).

Willem

ben nu met de Astra bezig.

conclusie:

nokkenassen zien er nog prima uit, voel je niks aan, is ook niks aan te zien.

van de 3e cilinder zit een stoter helemaal vast. de tuimelaar/sleper kun je gewoon helemaal vrij bewegen onder de nok.

ben de motor nu aan het flushen, in de hoop dat de stoter los komt.

motor heeft vrij veel last van black sludge....

ik denk met slechte of verkeerde olie gereden.

afwachten of het nu weg gaat, anders maar 16 nieuwe stoters.

kan ik de nokkenastandwielen en de distributieketting e.v.t onder spanning houden zodat niet het hele zaakje los hoeft?

bij Mercedes doen we dat ook wel eens :thumb

Ja, maar aangezien we nog steeds geen motorcode weten, en GSI Racer had het over tikkende stoters. Het kunnen inderdaad ook nog de kleppen zijn die tikken en gesteld moeten worden.

Anders kun je de hydrostoter eruit halen en met luchtdruk eens op dat kleine gaatje aan de zijkant blazen. Grote kans dattie dan ook weer loskomt.

waar hebben deze motoren de code staan trouwens?

had al eens gekeken, maar kan het nergens vinden.

is een Duitse auto, dus kenteken kan ik niet op zoeken.

anders ff met de dealer bellen. Via chassisnummer kunnen hun dat wel zien neem ik aan :thumb

motor heeft toch echt hydrostoters, ik zie nergens wat zitten om te stellen.

loopt trouwens niet op gas, Willem ;)

@RISL wrote:Anders kun je de hydrostoter eruit halen en met luchtdruk eens op dat kleine gaatje aan de zijkant blazen. Grote kans dattie dan ook weer loskomt.

Dit kan wel als het een Z18XE is.

maar als het een Z18XER is gaat dat niet lukken, die heeft geen hydrostoters, deze motoren moet je iedere 120.000km kleppen stellern (30.000km op LPG, maar vaak komt een koprevisie eerder).

Willem

Dan is het dus geen Z18XE. Heb hierboven al tips gegeven om de stoter los te krijgen. Anders gewoon vervangen, een hydrostoter kost ongeveer €40.

Ja, maar aangezien we nog steeds geen motorcode weten, en GSI Racer had het over tikkende stoters. Het kunnen inderdaad ook nog de kleppen zijn die tikken en gesteld moeten worden.

waar hebben deze motoren de code staan trouwens?

had al eens gekeken, maar kan het nergens vinden.

is een Duitse auto, dus kenteken kan ik niet op zoeken.

anders ff met de dealer bellen. Via chassisnummer kunnen hun dat wel zien neem ik aan :thumb

motor heeft toch echt hydrostoters, ik zie nergens wat zitten om te stellen.

loopt trouwens niet op gas, Willem ;)

zo, klaar met flushen.

motor blijft tikken, ook na een flink stuk snelweg.

ik zet er gewoon 16 nieuwe stoters in.

auto ga ik zelf maken, en heb geen zin als dalijk het zaakje in elkaar zit en de stoter zit volgende week weer vast ;)

zal straks ff bellen wat de stoters kosten.

het is trouwens een Z14XEP motor!

kan iemand me misschien bevestigen of de distributieketting kan blijven zitten als ik deze op spanning houd??

bedankt voor jullie hulp!

Dan is het dus geen Z18XE. Heb hierboven al tips gegeven om de stoter los te krijgen. Anders gewoon vervangen, een hydrostoter kost ongeveer €40.

hallo, een Z18XE heeft hydrostoters, dat zijn ronde busjes.

de stoters van de Z18XER zien er hetzelfde uit, daar moet je vulplaatjes van wisselen (nokkenassen los)

Motorcode of het vermogen staat op Fahrzeugbrief.

anders is een foto van het blokje genoeg om te vetellen wat het is.

Willem

zo, klaar met flushen.

motor blijft tikken, ook na een flink stuk snelweg.

ik zet er gewoon 16 nieuwe stoters in.

auto ga ik zelf maken, en heb geen zin als dalijk het zaakje in elkaar zit en de stoter zit volgende week weer vast ;)

zal straks ff bellen wat de stoters kosten.

het is trouwens een Z14XEP motor!

kan iemand me misschien bevestigen of de distributieketting kan blijven zitten als ik deze op spanning houd??

bedankt voor jullie hulp!

Terug
Naar boven