• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

top snelheid het zelfde in 4de en 5de?

noppe889

Post weinig
hallo,

ik heb een corsa b uit 1998 een 1.2 sz.

maar hij rijd even hard in zijn 4 de versnelling als zijn 5de weet iemand hoe ik dit kan veranderen?

want ik weet dat de toeren gewoon omlaag gaan bij de 5de maar vind het raar dat die niet harder gaat dan want ik haal 150 op de gps maakt niet uit hoelang ik vol gas rijd.

de meneer in het school weet ook niet hoe het komt.

Mvg Jasper

@noppe889 wrote:Ik mag geen andere blok meer steken van mijn ouders --'

Maar ben nu aan het proberen zuinig te rijden

Zal het laten weten hoeveel km ^^

600-650km moet je zeker kunnen halen op een tank.

Ik mag geen andere blok meer steken van mijn ouders --'

Maar ben nu aan het proberen zuinig te rijden

Zal het laten weten hoeveel km ^^

tectiel.

moet ik ook nog doen. is idd een kwaal.

na de winterwissel volgend jaar pak ik dat aan. dan gelijk de schroefset eronder, dus kan het dan mooi behandelen:)

ben vandaag al begonnen ^^

en ja ik heel de onderkant opnieuw zwart spuiten met zoon speciaal product weet niet hoe het heet :d

Als ie nog hard is, kan je deze rustig ombouwen..

Veerschotels zijn los te verkrijgen, Op zijn plekkie lassen en GOED behandelen en je kan weer even vooruit..

Willem

oh dat valt nog mee dan.

en ik heb ook geen servo maakt dat uit?

en hoe zie ik of ik een f10 bak heb of niet?

en als je gekeken hebt laat je maar wat weten (:

en mijn ouders willen in deze auto sponseren voor er iets mooi van te maken zoals opspuiten enzo ook.

maar in een nieuwe niet omdat ik hiervan leer en als ik een andere koop niet,

en idd hier in belgië is het maar niks die keuring..

en wat zouden jullie doen,

gewoon nieuwe motor en versnellingsbak als dat nodig is en opspuiten enzo.

en de vorig keuring was 1 iets op aan te merken dat was rechts achter bij de veer wat roest maar dat was een kwaaltje bij die auto's zeinden ze

of deze toch weg doen en een andere kopen en gaan lenen bij mijn ouders.

En aan de zijkant van het blok effetjes de 1.4/1.6 gietvorm glad slijpen ;)

Maar een x12sz kan zeker wel zuinig rijden, ligt echt aan je rechtervoet.

Een maat van mij met iets te veel geduld rijd 1:19 met zo'n x12sz corsa-b..

Op Marktplaats, of bij de locale sloperij moet je er wel aan kunnen komen voor tussen de 100 en 250 euro (Geld voor Alle 3 de typen, is niet echt een gedreven handel in zeg maar), afhankelijk van de kilometers en staat..

je hebt in feite aan een kale motor voldoende..

Let wel even op de versnellingsbak, zowel de F10-5 als F13-5bak is geleverd op de X12SZ, als je een F10bak hebt kan je het beste overstappen op een F13bak (F10bak past niet op het vliegwiel van de 1.4 en 1.6 motoren).

een F13 bak kan je zelfs op dit forum voor een paar 10tjes vinden, gelijk nieuw koppelingetje erop en klaar ben je weer voor jaren..

heb er ook nog wel een F13WR liggen, maar moet effe kijken of ik die 5e gang er al opgezet hebt of er nog op moet zetten haha, die had ik er effe uitgehaald om te passen op een F15.

Willem

wim-v6

nja maar toen reed ik rustig ik was 17 jaar dus aan het leren ;d

weet je ongeveer hoeveel een x16sz kost voor het zo te kopen?

of wat zijn de prijs verschillen?

want dat is wel goed dat ik dat weet gaat er zeker in komen als ik er ééntje vind (:

en de versnellingsbak is ook het zelfde?

gewoon de motor er uit en nieuwe er in en alles tegoei monteren?

en nja vind het ook, heb al meer op dit forum geleert dan een jaar op school...

zal het hem morgen is vertellen kijken wat hij daarop te zeggen heeft ;d

en dat is vrij weining vind ik wat die verbruikt ;o

midnight black

idd ze zijn nog ergens goed voor ;d

't is eigenlijk wel ernstig dat een Leraar niet kan vertellen over dat de 5e gang een ''overdrive'' is, dat is iets wat ie wel moet weten.

De 5e gang word inderdaad gebruikt om het verbruik te drukken op de snelweg, en niet om sneller te kunnen rijden...

Mijn Ascona-C 1.6S (16SV met F13WR 4,19 5bak) moet ook in 4 harder gaan als in 5, maar licht aardig gelijk (rond de 170km/u GPS in zowel 4e als 5e versnelling)

Maar door die lange 5 loopt ze wel op de slofjes 1 op 15 a 1 op 16 op de lange afstanden (6,2l/100km a 6,6l/100km)

Gemiddeld rijdt deze Ascona-C met 2traps carburateur (geen injectie dus) (maatje Vectra-A en 1006kg) rond de 1 op 14,5 a 1 op 15 (6,6l/100km a 6,9l/100km)

noppe889 wrote:
de olie is gratis als ik wil kan het gewoon van school mee pakken zeggen ze niks van ;d

quote]

Aparte school: slechte lereraren en een goed magazijn :jerry

Als je je blok gaat ombouwen / swappen daar in Belgie, vergeet dan niet jouw huidige motornummer over te slaan in het nieuwe blok.

Dan zien ze echt helemaal niet het verschil :vertag

@noppe889 wrote:vind het wel spijtig mja ;d

en heb al lang spijt dat ik een sz gekocht heb en geen 1.4 of 1.6 ;d

Ik neem aan dat je bij aanschaf een proefrit heb gemaakt...

Dan wist je dat de X12SZ niet vooruit te stampen is.

Optie voor de Belgen onder ons...

Een X12SZ is qua UITERLIJK EXACT gelijk aan de X14SZ X16SZ en X16SZR, je kan zelfs je eigen draadboom aanbouwdelen en Computer blijven gebruiken

Deze zou je er zo in kunnen hangen zonder dat iemand dat merkt, maar je gaat wel van 45pk naar:

- X14SZ = 60pk

- X16SZ = 71pk

- X16SZR = 75pk

Willem

150 voor een 1.2 ijkt me toch niet zo heel verkeerd?

je moet het ff anders bekijken, je zegt zelf al dat je een zware voet hebt, ik zou deze houden, nu kunnen ze je op de snelweg het rijbewijs niet afpakken voor te hard rijden :P

stel je voor je koopt een gsi en die loopt 200, dan ben je je rijbewijs vlot kwijt denk ik haha

de 5 is als het ware meer een overdrive volgens mij.

Om de toeren en het verbruik dus iets omlaag te houden op de snelweg enzo.

Maar hij heeft te weinig power om daadwerkelijk in volle toeren te komen en zn topsnelheid te halen. Misschien gaat ie in zn 4 zelfs harder

de olie is gratis als ik wil kan het gewoon van school mee pakken zeggen ze niks van ;d

en nja daar heb je wel gelijk in.

wat zouden jullie doen.

deze houden,

ramen terug tinten

2dehands velgen kopen en opmaken

verlagen,

pow dippen ofzo iets in het mat zwart ofzo

achterlichten terug zwart maken,

gewoon terug mooi maken of toch een nieuwe kopen want twijfel echt ;s

moet wel effe zeggen ik werk niet dus het is moeilijk voor alles terug te betalen als ik een andere koop..

Terug
Naar boven