• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Topsnelheid Corsa B gsi

[rquote=1856312&tid=141639&author=joop1970]Maar kan een beetje tegenwind zo van belang zijn na de 180 km/h?[/rquote]

Hell, boven de 80kmh is luchtweerstand je grootste vijand.

Gewicht/belading is vooral van belang bij het wegkomen en bij het rijden op lage snelheid.

Mijn Calibra heeft (net als elke standaard Calibra) een hele lage C/W waarde waardoor hij met ongeveer evenveel vermogen als een Corsa 1.6 GSi en 400KG (50% extra tov Corsa) meer gewicht toch dezelfde top als de Corsa haalt.

[rquote=1856325&tid=141639&author=2e-c14nz]tegen wind kan zeker een negatieve impact hebben op je snelheid. Net als uiteraard je onderstel ed. Lager -> minder weerstand, spoilers met functie -> denk aan downforce ed.[/rquote]

Downforce is negatief voor je snelheid. Hogere drag-coeffient ;)

Lager is niet interessant, het is je frontaal oppervlak wat het "probleem" oplevert. Alleen je daklijn omlaag halen is interessant wat lager betreft, want dan daalt je C/W waarde.

[rquote=1856312&tid=141639&author=joop1970]Maar kan een beetje tegenwind zo van belang zijn na de 180 km/h?[/rquote]

Hell, boven de 80kmh is luchtweerstand je grootste vijand.

Gewicht/belading is vooral van belang bij het wegkomen en bij het rijden op lage snelheid.

Mijn Calibra heeft (net als elke standaard Calibra) een hele lage C/W waarde waardoor hij met ongeveer evenveel vermogen als een Corsa 1.6 GSi en 400KG (50% extra tov Corsa) meer gewicht toch dezelfde top als de Corsa haalt.

[rquote=1856325&tid=141639&author=2e-c14nz]tegen wind kan zeker een negatieve impact hebben op je snelheid. Net als uiteraard je onderstel ed. Lager -> minder weerstand, spoilers met functie -> denk aan downforce ed.[/rquote]

Downforce is negatief voor je snelheid. Hogere drag-coeffient ;)

Lager is niet interessant, het is je frontaal oppervlak wat het "probleem" oplevert. Alleen je daklijn omlaag halen is interessant wat lager betreft, want dan daalt je C/W waarde.

Wij destijds met onze tigra 1.6 16v 200 km/h op de teller. Harder wilde ie niet, is ook hard zat hoor voor een tigra/corsa

Een 106 GTI bv loopt toch een stuk harder ( ook 1.6 16v ), dat ding liep ruim 215 op de teller, denk dat ie op een lang recht stuk zelfs 220 gehaald zou hebben.

Wij destijds met onze tigra 1.6 16v 200 km/h op de teller. Harder wilde ie niet, is ook hard zat hoor voor een tigra/corsa

Een 106 GTI bv loopt toch een stuk harder ( ook 1.6 16v ), dat ding liep ruim 215 op de teller, denk dat ie op een lang recht stuk zelfs 220 gehaald zou hebben.

Foute spoilers en andere bandenmaat is ook funest.

Dat van die 106 klopt, wat die loopt net zo hard als bij astra, vorig jaar nog getest in duitsland alleen gaat ie net iets sneller naar de top toe, scheelde twee autolengtes, hij was wel sneller weg maar dat kwam aardig goed en dat was omdat ik van 140 tot 180 vet inliep op hem.

Foute spoilers en andere bandenmaat is ook funest.

Dat van die 106 klopt, wat die loopt net zo hard als bij astra, vorig jaar nog getest in duitsland alleen gaat ie net iets sneller naar de top toe, scheelde twee autolengtes, hij was wel sneller weg maar dat kwam aardig goed en dat was omdat ik van 140 tot 180 vet inliep op hem.

Mijn Corsa B haalt 211km/h (X16XE uit 1998).

Heb weleens geraced tegen een X14XE op de autobahn. Tot 140 kan ie me bijhouden. Daarboven loopt de X16Xe toch makkelijk weg bij de 1400.

Mijn Corsa B haalt 211km/h (X16XE uit 1998).

Heb weleens geraced tegen een X14XE op de autobahn. Tot 140 kan ie me bijhouden. Daarboven loopt de X16Xe toch makkelijk weg bij de 1400.

Bandenspanning en bandenmaat??

Haalde met een bijna standaard GSi ongeveer 205 op de teller met 195-45-15 banden.

Later met 160+ pk's uit de x16xe liep die teller ruim uit. :P

Terug
Naar boven