• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Trekkracht C20XE

GS2.6

Post vaak
Iemand een idee wat een Kadett C mag trekken, wanneer er een c20xe in ligt en naderhand een trekhaak op gekomen is?

Moet dat met de trekhaak omgekeurd worden en hoe bepalen die mensen dan wat het trekgewicht wordt?

@GS2.6 wrote:Iemand een idee wat een Kadett C mag trekken, wanneer er een c20xe in ligt en naderhand een trekhaak op gekomen is?

Moet dat met de trekhaak omgekeurd worden en hoe bepalen die mensen dan wat het trekgewicht wordt?

Het gaat volgens mij niet om het vermogen, maar om het eigen gewicht en de remmen. Het lijkt mij dat een c20xe geen verhoogde max. sleeplast bewerkstelligd.

Dat weet ik nog niet, waar het aan ligt.

Als ik vergelijk met een 6 cilinder, dan trekt de dohc 10 maal beter, maar ik weet niet hoe het legaal in de werking gaat..

Puur en enkel het gewicht bepaalt het wettelijk. Motor vermogen en remmen doen er niet toe.

Een C20XE heeft geen slecht koppel, maar is zeker niet een motor die toegespitst is op trekkracht. Kun je beter een LET hebben uiteraard, maar menige kleinere diesel met maar de helft van het aantal PK's van de XE doet het beter met een aanhanger er achter.

Kan ook met verdeling van gewicht temaken hebben, maar voor zover ik weet is het enkel gewicht wat bepaalt. De RDW meet de aslast per kant...

@GS2.6 wrote:

1: Een Vectra B mag meer trekken dan een Omega station die zwaarder is.

2: Als ik vergelijk met een 6 cilinder, dan trekt de dohc 10 maal beter, maar ik weet niet hoe het legaal in de werking gaat..

1: Trekgewicht omega tov Vectra:

- Onze Omega-B Caravan 1998 2.0 16V handbak mocht dik 1800kg trekken!!!

- Mijn Bijde Vectra's 2.5 V6 maar 1500kg

2: V6 / 2.0 16V:

- Ook de V6en zijn DOHC motoren!!

- Leg een C20XE in een evenzware omega-B, als waar een goede 2.5 V6 in ligt, en je rijdt de C20XE het snot voor de ogen met de 2.5 V6!!

- Helaas ligt het koppel bij een hoog toerental bij de Omega-V6en

- bij de vectra-B ligt dit al op 3200 toeren, en dat scheelt al een heleboel qua trekkracht met aanhanger..

Trekgewicht aanhanger blijft gelijk, ook al hang je de motor om, dit is niet aan te passen, RDW houdt fabrieks waarden aan, ten koste van alles!!!

Willem

ik ben vrijdag net bij de rdw geweest om mijn trekgewicht te verhogen van mijn suburban

moest daar heen en alleen mijn parkeerem werd getest op de rembank en verder niets en was dus zo klaar

Terug
Naar boven