• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Trillen in het stuur

81supporter

Post weleens wat
Ik heb na het powdercoaten van mijn velgen natuurlijk de boel weer laten balanceren.

Nu hebben ze de 1e keer de plakloodjes blind weggeplakt.

Resultaat dat het stuur ging trillen bij ca. 100kmh.

Teruggegaan en voor de 2e keer laten balanceren op de traditionele manier.

Stuur trilt nog steeds bij 100kmh , zij het wat minder.

Of hij boven de 100 nog trilt kan ik niet zeggen, de snelweg zat vol....

banden 225 breed 40 hoog

velgen

Voor 8.5J 18 inch

Achter 9.5J 18 inch

Heb t laten doen bij Euromaster in Deventer.

Kan hier iets anders aan de hand zijn ?

Volgens de heren Euromaster zijn de velgen OK .

De voorbanden zijn nieuw.

Er zitten adapters op van 4 naar 5 gaten .

Deze zijn op 1 na niet los geweest en zitten gewoon goed vast en ook gecentreerd.

Die ene is los geweest omdat ze de schroefdraad uit het aluminium hadden gedraaid.

Nu hoor ik over uitbalanceren met de banden nog aan de auto.

Heeft iemand hier info over ?

Bedankt vast.

@81supporter wrote:Hahaha en ik maar denken dat uitbalanceren aan de auto iets nieuws was.

Had er nog nooit van gehoord...... :hmmz

Volgens mij doen ze bij Euromaster ook APK .

Kunnen ze straks als ik er weer heen ga die fuseekogels en of draagarm ook gelijk testen.

Centreer ringen zitten er alle 4 in en passen goed.

Ik zal me nog eens melden bij Euromaster...... 3 x is scheepsrecht , maar kost 3 x meer tijd.....

Fijne dagen allemaal !

Zover ik weet doen ze bij de euromaster in Deventer geen APK"s, en ja zover ik weet kan het met balanceren wel idd vaker foutgaan. Plaklood scheef geplakt, velg niet goed gecentreerd op de balanceer apperaat etc. Of het verkeerd instellen van de balanceerapperaat.

@81supporter wrote:Hahaha en ik maar denken dat uitbalanceren aan de auto iets nieuws was.

Kunnen ze straks als ik er weer heen ga die fuseekogels en of draagarm ook gelijk testen.

Ik zal me nog eens melden bij Euromaster...... 3 x is scheepsrecht , maar kost 3 x meer tijd.....

Fijne dagen allemaal !

Zover ik weet doen ze bij de euromaster in Deventer geen APK"s, en ja zover ik weet kan het met balanceren wel idd vaker foutgaan. Plaklood scheef geplakt, velg niet goed gecentreerd op de balanceer apperaat etc. Of het verkeerd instellen van de balanceerapperaat.

uibalanceren aan de auto wordt bijna niet meer gedaan, is erg oldscool

voor het trillen, zou eerst de centreerringen controleren en anders de adapters ertussenuit halen en ff 4 gaats velgjes eronder.

als dat goed gaat adapters terug en andere 5 gaats velgen. dan kan je dingen uitsluiten ;)

mijn ervaring leerd dat uitbalanceren simpelweg wel s fout gaat.

heb mijn velgen 3x moeten laten balanceren voordat ze echt goed waren :swear (bij verschillende bedrijven)

uibalanceren aan de auto wordt bijna niet meer gedaan, is erg oldscool

voor het trillen, zou eerst de centreerringen controleren en anders de adapters ertussenuit halen en ff 4 gaats velgjes eronder.

als dat goed gaat adapters terug en andere 5 gaats velgen. dan kan je dingen uitsluiten ;)

mijn ervaring leerd dat uitbalanceren simpelweg wel s fout gaat.

heb mijn velgen 3x moeten laten balanceren voordat ze echt goed waren :swear (bij verschillende bedrijven)

kijk eerst eens even naar je draagarmen en fuseekogel of daar geen speling opzit.neem aan dat je velgen toch goed gebalanceerd zijn.

kijk eerst eens even naar je draagarmen en fuseekogel of daar geen speling opzit.neem aan dat je velgen toch goed gebalanceerd zijn.

Hahaha en ik maar denken dat uitbalanceren aan de auto iets nieuws was.

Fijne dagen allemaal !

Hahaha en ik maar denken dat uitbalanceren aan de auto iets nieuws was.

Fijne dagen allemaal !

@gto-tje wrote:kijk eerst eens even naar je draagarmen en fuseekogel of daar geen speling opzit.neem aan dat je velgen toch goed gebalanceerd zijn.

zou normaal ook een logische oorzaak zijn maar dit is niet veranderd nadat de velgen verwisseld zijn.

altijd beginnen te zoeken bij wat je het laatste veranderd heb ;)

@gto-tje wrote:kijk eerst eens even naar je draagarmen en fuseekogel of daar geen speling opzit.neem aan dat je velgen toch goed gebalanceerd zijn.

zou normaal ook een logische oorzaak zijn maar dit is niet veranderd nadat de velgen verwisseld zijn.

altijd beginnen te zoeken bij wat je het laatste veranderd heb ;)

Uhh lees ik er nou overheen of denkt niemand aan uitlijnen?

Want als dat nog niet gebeurd is, is dat hoogstwaarschijnlijk de oorzaak.

Uhh lees ik er nou overheen of denkt niemand aan uitlijnen?

Want als dat nog niet gebeurd is, is dat hoogstwaarschijnlijk de oorzaak.

had ik inderdaad nog niet aan gedacht :jerry ,

maar ook dat is niet veranderd door de wielen te wissellen. :hmmz

had ik inderdaad nog niet aan gedacht :jerry ,

maar ook dat is niet veranderd door de wielen te wissellen. :hmmz

Bij geen opmerkelijke menselijke schades, bij geen fabrieksfout(en), heb je je auto goed gebalanceerd en heb je nog steeds opmerkingen, zou ik je auto (opnieuw) laten uitlijnen.

Bij geen opmerkelijke menselijke schades, bij geen fabrieksfout(en), heb je je auto goed gebalanceerd en heb je nog steeds opmerkingen, zou ik je auto (opnieuw) laten uitlijnen.

Sja, ik zou het balanceren opnieuw laten doen.

Wat vaak gebeurt is dat er niet gecontroleerd wordt na het balanceren. Laat ze het wiel nog maar eens spinnen nadat de loodjes zijn geplakt.

Het kan namelijk zomaar dat er nogsteeds een onbalans in zit na de eerste poging.

Ik controleerde mijn balanceerwerk altijd wel na door nogmaals te spinnen na het plakken.

Soms is de band ietsjes ontwricht. Iets dikker rubber op een plekje, bobbeltje, etc. Als dat in de wang zit, heb je daar geen last van met rijden, maar zorgt het wel voor onbalans.

Daar door kan het ook heel goed dat één keer balanceren niet genoeg is, en dat er een tweede of zelfs derde run nodig is.

Gewoon het wiel op de balanceermachine laten zitten en na het plakken nogmaals draaien. Zit er een nieuwe onbalans in, kan je dat gewoon weer wegwerken met plakken.

Niet ideaal, maar het is goedkoper als nieuwe banden.

Sja, ik zou het balanceren opnieuw laten doen.

Wat vaak gebeurt is dat er niet gecontroleerd wordt na het balanceren. Laat ze het wiel nog maar eens spinnen nadat de loodjes zijn geplakt.

Het kan namelijk zomaar dat er nogsteeds een onbalans in zit na de eerste poging.

Ik controleerde mijn balanceerwerk altijd wel na door nogmaals te spinnen na het plakken.

Soms is de band ietsjes ontwricht. Iets dikker rubber op een plekje, bobbeltje, etc. Als dat in de wang zit, heb je daar geen last van met rijden, maar zorgt het wel voor onbalans.

Daar door kan het ook heel goed dat één keer balanceren niet genoeg is, en dat er een tweede of zelfs derde run nodig is.

Gewoon het wiel op de balanceermachine laten zitten en na het plakken nogmaals draaien. Zit er een nieuwe onbalans in, kan je dat gewoon weer wegwerken met plakken.

Niet ideaal, maar het is goedkoper als nieuwe banden.

Dan doe we Jan Steverink ff een bezoekje toekomen.

Die is meer thuis in het bredere werk wat velgen betreft.

Stap 1 controle fuseekogels etc.

Stap 2 uitlijnen

Stap 3 nogmaals balanceren.

Dan eventueel nog de test met directe montage van stalen velgen zonder adapter etc. en van daar uit elimineren.

Goede jaarwisseling.

PS.

Denk aan het milieu , gebruik alleen vuurwerk met roetfilter.

Terug
Naar boven