• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

update!!! c20xe aankoop tips. zie eerste post

robert_corsa

Post veel
waar moet ik op letten als ik een c20xe wil kopen?

blok zit nog in een auto.

heeft 4 jaar geleden de kop gereviceert.

zat toen 160000 op de klok.

nu staat er 170000 op de klok.

ligt in een astra f. en staat tekoop op marktplaats

ze is 2 jaar bezig geweest met de body van de auto.

dit zegt ze allemaal, geloofwaardig?

jullie oordeeel graag:)

Passend is het altijd te maken. Desnoods met zelf gelaste steunen en aandrijfassen.

Stock is een C20XE idd 150PK.

Er zijn alleen twee potentiele problemen.

-Namelijk emissie eissen. De eerste letter van de motorcode geeft aan volgens welke emissienorm het blok is gebouwd, en een C serie is mogelijk niet "schoon" genoeg voor je auto. Dan kom je niet meer door de 4gas-test bij de APK.

Uiteraard hoeft het niet direct een probleem te zijn. Veel Opel blokken lopen schoner dan nodig is voor de eis waar ze aan moeten voldoen.

-Je auto is hoogstwaarschijnlijk van na 1997. Omkeurings regels zijn strenger en er zitten meer kosten aan. (97 en eerder omkeuren kan voor 5 tientjes)

Dat het blok nat is, is verder niet zo erg. Kwestie van schoonmaken en alle pakkingen vervangen. Setje kost op Ebay 50 euro ofzo.

Leg er ook meteen een nieuwe D-riem, spanrol waterpomp en oliefilter op. En uiteraard een lik nieuwe olie en een set nieuwe bougies.

Om er meer uit te halen zou je kunnen overwegen om het lucht inlaat traject te verbeteren (SFI vervanger, power-rohr (stalen inlaatpijp van filter naar SFI kastje) en een chip. Dan heb je 15PK meer, ongeveer.

Verder is het budget afhankelijk. Voor 750 euro (2dehands, 1500 euro nieuw) kan je wel een RVS uitlaat er onder hangen met sportkat en spaghetti spruitstuk. Scheelt ook weer een beetje.

En voor 700 euro heb je een gloednieuwe Lexmaul RAM induction inlaat die ook goed zou moeten zijn voor een PK of 10.

Andere optie is een set snellere nokkenassen. Kost ook weer gauw tussen de 500 en 1000 euro, maar is wel erg effectief, met een winst die al snel 20PK of meer is (afhankelijk van de as natuurlijk). Enige nadeel daar aan is dat een hele snelle as je stationair loop beinvloed waardoor hij bij lage toeren niet lekker loopt.

Allemaal "bolt-on" opties waarvan een aantal prima gecombineerd kunnen worden om uiteindelijk 200PK+ te halen.

@ mckaamos

ik ken verschillende mensen die met die bolton onderdelen hebben gereden die jij beschrijft

maar verder als 185 pk zijn ze niet gekomen. (en dan was er al meer aan gedaan dan jij omschrijft)

200 pk kan wel maar dan moet alles goed uitgebalanceerd en goed afgesteld worden.

en dat kost meer als alle bolt on onderdelen bij elkaar schat ik.

Passend is het altijd te maken. Desnoods met zelf gelaste steunen en aandrijfassen.

-Namelijk emissie eissen. De eerste letter van de motorcode geeft aan volgens welke emissienorm het blok is gebouwd, en een C serie is mogelijk niet "schoon" genoeg voor je auto. Dan kom je niet meer door de 4gas-test bij de APK.

Uiteraard hoeft het niet direct een probleem te zijn. Veel Opel blokken lopen schoner dan nodig is voor de eis waar ze aan moeten voldoen.

-Je auto is hoogstwaarschijnlijk van na 1997. Omkeurings regels zijn strenger en er zitten meer kosten aan. (97 en eerder omkeuren kan voor 5 tientjes)

Dat het blok nat is, is verder niet zo erg. Kwestie van schoonmaken en alle pakkingen vervangen. Setje kost op Ebay 50 euro ofzo.

Leg er ook meteen een nieuwe D-riem, spanrol waterpomp en oliefilter op. En uiteraard een lik nieuwe olie en een set nieuwe bougies.

Om er meer uit te halen zou je kunnen overwegen om het lucht inlaat traject te verbeteren (SFI vervanger, power-rohr (stalen inlaatpijp van filter naar SFI kastje) en een chip. Dan heb je 15PK meer, ongeveer.

Verder is het budget afhankelijk. Voor 750 euro (2dehands, 1500 euro nieuw) kan je wel een RVS uitlaat er onder hangen met sportkat en spaghetti spruitstuk. Scheelt ook weer een beetje.

En voor 700 euro heb je een gloednieuwe Lexmaul RAM induction inlaat die ook goed zou moeten zijn voor een PK of 10.

Andere optie is een set snellere nokkenassen. Kost ook weer gauw tussen de 500 en 1000 euro, maar is wel erg effectief, met een winst die al snel 20PK of meer is (afhankelijk van de as natuurlijk). Enige nadeel daar aan is dat een hele snelle as je stationair loop beinvloed waardoor hij bij lage toeren niet lekker loopt.

Allemaal "bolt-on" opties waarvan een aantal prima gecombineerd kunnen worden om uiteindelijk 200PK+ te halen.

@ mckaamos

ik ken verschillende mensen die met die bolton onderdelen hebben gereden die jij beschrijft

maar verder als 185 pk zijn ze niet gekomen. (en dan was er al meer aan gedaan dan jij omschrijft)

200 pk kan wel maar dan moet alles goed uitgebalanceerd en goed afgesteld worden.

en dat kost meer als alle bolt on onderdelen bij elkaar schat ik.

Robert, het plaatsen van het blok is simpel, hiervoor kun je het beste een orginele versnellingsbak van een g gebruiken dan hoef je enkel een motorsteun van een x20 motor uit een g te hebben om hem passend te maken. Dit is enkel mogekijk als het een blok met het nieuwe type distributie is, anderd moet je dit ook aanpassen. Standaard zijn ze 150 pk, maximum zul je er 300 uit kunnen krijgen, maar vergt wat aanpassingen. Emissie eisen zullen niet echt een probleem worden.

Robert, het plaatsen van het blok is simpel, hiervoor kun je het beste een orginele versnellingsbak van een g gebruiken dan hoef je enkel een motorsteun van een x20 motor uit een g te hebben om hem passend te maken. Dit is enkel mogekijk als het een blok met het nieuwe type distributie is, anderd moet je dit ook aanpassen. Standaard zijn ze 150 pk, maximum zul je er 300 uit kunnen krijgen, maar vergt wat aanpassingen. Emissie eisen zullen niet echt een probleem worden.

nu we het er toch over hebben..

Wat is de standaard uitlaat diameter van een c20xe?

En wat is aan te bevelen zonder al te veel herrie

nu we het er toch over hebben..

En wat is aan te bevelen zonder al te veel herrie

ik rij met de volgende setup om een beetje een indicatie te geven:

gereviseerde C20XE

Lexmaul inlaatspruitstuk

Lexmaul uitlaatspruitstuk

267graden nokkenassen

verstelbare tandwielen

gechipt

licht vliegwiel

verhoogde brandstofdruk

K&N inlegfilter

in het voorjaar gaat hij goed afgesteld worden. Dan hoop ik tegen de 190pk aan te zitten;)

Naar mijn mening is dit het beste (ongeblazen) blok dat Opel ooit gebouwd heeft.

oersterk en zonder veel problemen met EGR of andere milieuzooi:thumbup

[rquote=1840977&tid=140425&author=CorsaTR]nu we het er toch over hebben..

En wat is aan te bevelen zonder al te veel herrie [/rquote]

Ik dacht 54mm. Ik heb er zelf een groep A onder laten lassen in RVS bij André Botter (63mm, zie mijn ombouw onderwerpje in het Kadett gedeelte) met een middendemper en grote achterdemper en hij is bij normaal rijgedrag erg stil. Alleen als je alle registers open trekt maakt hij wat meer herrie, maar nog wel acceptabel...

C20XE is een heeeeeerlijk blok!

ik rij met de volgende setup om een beetje een indicatie te geven:

gereviseerde C20XE

Lexmaul inlaatspruitstuk

Lexmaul uitlaatspruitstuk

267graden nokkenassen

verstelbare tandwielen

gechipt

licht vliegwiel

verhoogde brandstofdruk

K&N inlegfilter

in het voorjaar gaat hij goed afgesteld worden. Dan hoop ik tegen de 190pk aan te zitten;)

Naar mijn mening is dit het beste (ongeblazen) blok dat Opel ooit gebouwd heeft.

oersterk en zonder veel problemen met EGR of andere milieuzooi:thumbup

[rquote=1840912&tid=140425&author=McKaamos]Passend is het altijd te maken. Desnoods met zelf gelaste steunen en aandrijfassen.

Allemaal "bolt-on" opties waarvan een aantal prima gecombineerd kunnen worden om uiteindelijk 200PK+ te halen.[/rquote]

dat kan niet.. je kan geen sfi nemen en een lexmaul.

met de door jou genoemde aapassingen zit je op een 160-165 pk, ligt ook aan het blok.

er zijn in de UK gewoon motorsteunen te krijgen om m in een G te hangen.

[rquote=1840977&tid=140425&author=CorsaTR]nu we het er toch over hebben..

En wat is aan te bevelen zonder al te veel herrie [/rquote]

Ik dacht 54mm. Ik heb er zelf een groep A onder laten lassen in RVS bij André Botter (63mm, zie mijn ombouw onderwerpje in het Kadett gedeelte) met een middendemper en grote achterdemper en hij is bij normaal rijgedrag erg stil. Alleen als je alle registers open trekt maakt hij wat meer herrie, maar nog wel acceptabel...

C20XE is een heeeeeerlijk blok!

beter om wat meer uit te geven aan een goed blok dan aan een blok wat al onder de olie zit.

kost je veel minder gezeur en moeite om een blok te kopen wat 200-300 euro durder is maar gewoon goed is dan zo'n olie blok.

er zijn ook ZAT slechte c20xe blokken te koop

[rquote=1840912&tid=140425&author=McKaamos]Passend is het altijd te maken. Desnoods met zelf gelaste steunen en aandrijfassen.

Allemaal "bolt-on" opties waarvan een aantal prima gecombineerd kunnen worden om uiteindelijk 200PK+ te halen.[/rquote]

dat kan niet.. je kan geen sfi nemen en een lexmaul.

met de door jou genoemde aapassingen zit je op een 160-165 pk, ligt ook aan het blok.

er zijn in de UK gewoon motorsteunen te krijgen om m in een G te hangen.

ik zou het blok gewoon helemaal (laten) reviseren als je het in zo'n auto gaat hangen.

die van mij was ook best vettig toen ik hem kocht.

nu mag je hem eens bekijken;)

het voordeel is wel dat ik (bijna) alles zelf gedaan heb en dus een hoop geld bespaar.

qua co uitstoot voor de apk hoef je je geen zorgen te maken.

die mag max 0.3% zijn, en daar blijft een C20XE mooi onder

beter om wat meer uit te geven aan een goed blok dan aan een blok wat al onder de olie zit.

kost je veel minder gezeur en moeite om een blok te kopen wat 200-300 euro durder is maar gewoon goed is dan zo'n olie blok.

er zijn ook ZAT slechte c20xe blokken te koop

Terug
Naar boven