• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

van 156 naar 177 pk?

Ik ga a.s week ook naar iemand toe waar in een C30NE 156pk heb vervangen door een 24V en dan zal ik dat blok ook eens aan een onderzoekje onderwerpen.....

origineel gepost door GSE

Als je goed naar de zuigers in de link kijkt zie dat deze bol zijn,er zit een lijn op in het midden en het lijkt alsof ze bol zijn.

Oh mannnn.......... :mad:

Van zoiets springen toch bijna de tranen in je ogen :cry

;)

heej jongens....

Ik heb mijn blok voor in de Blitz nog openliggen, een C30NE(177) uit een Omega A station van 4-1989. V-snaren vooraan e.d.

Hebben jullie er iets aan als ik daar aan ga meten en een aantal fototjes ga nemen?????

Deze heb ik er nog op internet staan..

DSC00177.jpg

DSC00143.jpg

Dat blok is een C30NE met 177pk zoals je al schrijft met Motronic 4.1 en de cilkop code is ook C30NE en aan de zijkant van de kop staat nog ergens P3E ergen ter hoogte van cil 3/4 gok ik teminste bij de blokken die ik heb..

Heb zelf ook 2 van die blokken (1 compleet blok 1x kop op een 30E)

En wat betreft Twappie je heb nu 11 posten gemaakt in 2 jaar en in 7 daarvan heb je kriktiek op mij,ik zou haast zeggen:

Flikker op en ga een ander lastig vallen...

Ga mensen hier met vragen helpen ipv zitten te bekritiseren en zelf heb je nog nooit 0.0 hulp geboden aan mensen met vragen/problemen,alleen maar andere afgezeikt,blijf dan helemaal weg :jerry

Klopt C30NE, opgesnord met de criteria van GSE....

Kop staat C30NE op, maar ik zal wel ff langs de werkplaats gaan tbv foto'tjes....(weet niet of dat vandaag kan)

Zuigers zijn zo vlak als maar kan... zie foto... uitsparing voor kleppen.

Ik zal de diameters van de zuigers en de kleppen ff opmeten..

Zuigers hebben een diamter van rond de 94,5 tot iets over de 95mm net wat er op vooraad was hebben ze erin gezet bij Opel.

Zuigers zijn exact hetzelfde als van een 30E op de ietsie groter uitsparingen na op de zuiger zal wel een getal staan zoals 94,85 bv.

Dat blok is na mijn idee het beste CIH 12V blok dat Opel gemaakt heeft:

harde klepzittingen grote kleppen power onder en bovenin en op benzine het zuinigste van alle 3 liter 12V blokken.

Mr-Turbo je hebt gelijk dat de zuigers vlak zijn en je het gelijk om de motorcode ook mee te fotograven om ellende te voorkomen,ik ben hier ook niet om ruzie te maken of voor rot gescholden te worden omdat ik iemand wat probeer uit te leggen.

Aan gezien ik toch nog wat info heb opgevraagt op het OHF over de verschillen in zuigers en koppen heb ik deze info gekregen:

Zuigers van 156pk C30NE hebben een kom.

(ik heb deze zelf gezien) ook hier op het forum is iemand die zo,n blok heeft opgemaakt en ook een duidelijke foto van de zuigers heeft geplaatst ik heb um een U2U naar Alienbliep gestuurt met de vraag of ie die foto nog 1x zou willen plaatsen,alleen is ie al lang niet meer online geweest.

Verder zijn de zuiger van een C30LE uit een Omega A/Sennie B idd vlak en hebben geen uitsparing voor een klep maar deze komen niet tot bovenkant blok maar 0,5mm eronder.

De cilinderkoppen van beide blokken hebben dezelfde verbrandingskamer en beide de kleine 42/37mm kleppen en hebben allebei geharde klepzittingen enkel heeft de C30LE een andere nokkenas en veren als de oudere blokken.

Maar ze zijn gelijk met die van de latere 30E,s de P3E koppen.

Hier een link naar het OHF:

Die mensen hebben zelf zo,n blok open gehad en hebben er toch andere dingen inzitten als jou blok.

Tsjonge wat een discussie, ikzelf heb al diverse motoren ingebouwd uitgebouwd en gesloopt, totdat ik een keer 4 motoren kocht, Een C30LE en 3x een 3.0E.

Eigenlijk ging het me om de ''C30NE'' (omdat deze optisch hetzelfde zijn) totdat ik ermee naar de wasboxen reed om het vet etc eraf te spuiten. Het vet was eraf en reed vervolgens naar de schuur om de motor klaar te gaan maken voor inbouw. Daar is het echter bij gebleven, na mijn kijk op de motorcode en daarna het gebel en gevloek dat het maar 156 pk zou hebben was ik best teleurgesteld.

Vervolgens de kop eraf getrokken om alles te demonteren, toen viel mij op dat er dus VLAKKE zuigers inzaten deze kwamen tot bovenin de cilinder en hebben GEEN klepuitsparingen.

De Zuigers heb ik nog, evenals de complete kop en de krukas. Zuigers en stuk kop zijn te zien op deze foto.

S6003795.jpg

Ik heb ze zelfs te koop staan, en al te koop gezet op 12-25-2008 als dit zulke SPECIALE zuigers zijn waarom heb ik ze dan nog?

En waarom staat er nog maar 1 foto in deze discussie (nu 2 dus) Dit zijn toch de meest HARDE bewijzen.

Sorry dat ik geen foto,s heb,ik werk er hard aan,maar krijg alleen info wat er anders is aan die zuigers van een C30LE.

Maar wat ik met zekerheid kan zeggen is dat de zuigers van het Monza/Senator 156pk blok een kom hebben ik heb dit zelf gevoelt met een schroevendraaier gisteren bij de bekende van mij.

Foto,s heb ik wel gemaakt maar is niks op te zien,omdat het niet goed ging door het bougiegat.

Zit er over te denken om bij dat blok de kop eraf te halen om mijn gelijk te halen,alleen dat blok is 100% goedlopend en niet van mij,maar van een bekende die het niet zo zag zitten,om voor zoiets de kop eraf te halen.

Verder heb ik van iemand die ook zo,n blok uit een heeft gehaalt deze info gekregen wat betreft de zuigers:

sorry habe keine bilder, aber definitv sind sie kompressionshöhe 0,5 mm oder sogar 1mm niedriger, deswegen keine ventiltaschen, sondern nur minimale sieht aus als wenn die ventile aufgeschlagen hätten.

Ik ben nog met iemand bezig die zo,n zuiger voor mij wilde opmeten en vergelijken met een 30E/C30NE zuiger en dan zou der uitkomen dat deze ongeveer 1 mm korter is,dwz bij OT net niet 100% tot boven zou komen,maar goed ik wacht mijn info ff af.(meer kan ik ook niet echt doen)

En ja idd foto,s zeggen meer 1000 woorden,zodra ik foto,s heb komen ze hier.

origineel gepost door MonzaRon

,

....OF het volgende, dat GM er tussentijds een potje van

gemaakt heeft, door de Motoren [evt met een update] niet de juiste code mee te geven,

waardoor je nu in een discussie terecht komt,

hoe verwarrend die ook is, een discussie om des keizers baard is, zeg maar.:o

Zou hier niet aan kunnen liggen? Er zijn meen ik 2 types c30ne blokken (156 en 177pk)? Waarom dan niet 2 of meer types c30le blokken? Klinkt misschien niet logisch maar je weet nooit....

de kop eraf te halen om mijn gelijk te halen

Ah dat is et em, Je wil je gelijk hebben, :hmmz Beetje raar, je kan ook wel eens iets van een ander aannemen.

Heb vanmiddag de kop in me handen gehad, en ja wat staat er voor een kopcode op. :hmmz Laat dat nou ook C30LE zijn.

Ofterwijl, de C30LE motor die IK gesloopt heb had vlakke zuigerbodems en de zuigers kwamen tot bovenin de cilinder/verbrandingsruimte, de kop heeft code C30LE.

Al met al dus speciale high perfomance zuigers :P die niet te verkopen zijn. :cry

How how kopcode heb ik altijd gezegd dat het bij de motor uit de Omega/Senator B C30LE is echter bij het 156pk blok uit de Monza/Senator A2 is het P3E zoals een latere 30E koppen.

(net als dat de spruitstukken verschillen en het injectie systeem en motor en kop code)

Die kop C30LE heeft ook gewone 42/37mm kleppen en de verbrandingskamer is NIKS groter,als die bij een gewone 30E of C30NE kop,meet maar na,als je zegt dat ik lieg.

Maar iemand gaat morgen de zuigers die jij en MR-Turbo hebben opzoeken en opmeten als ie morgen tijd had heet dat en krijg ik alle maten door.

Maar Manta24V jij mag me ook wel 1 zuiger verkopen dan kan ik um zelf opmeten.

En het gaat me meer om de foute info,als ik fout zit geef ik dat ook toe ipv leugens in de wereld te brengen,maar tot dus ver heb ik het al bij het goede eind gehad wat betreft de C30NE 156pk zuiger met een kom erin,die duidelijk te voelen is met een schroevendraaien en ik zou dit ook graag op het forum willen laten zien,zodat MR-Turbo zijn woorden intrekt dat ik er naast zit.....En dat ik al mijn info maar van het net afhaal en zelf niks weet en wat ie nog meer schrijft op dat punt zit ie vast fout.

Dat de C30LE koppen niks groter zijn als die van een 30E word het volgende punt waarom ie zijn mening zal moeten gaan bijstellen want zodra ik de maten van de zuiger hier heb met foto komen we er wel achter of het um in de zuiger zit of in de kop.....

Ik hou het op de zuigers (Net als geheel DE en inet) maar MR-Turbo zegt het tegen overgestelde (terwijl aangeven is dat de zuigers net niet tot OT komen),we zullen zie wie er gelijk krijgt en wie er vals beschuldigd is van geen ervaring hebben en fout info rond strooien.

Ik wil je wel zo'n zuiger opsturen GSE, als je mij de verzendkosten betaald +€10,- dan pak ik er 1 in en stuur em op, Moet je wel ff een weekje geduld hebben want ze liggen bij me ouders en das een 40 min rijden van me huis.

Adres via U2U graag. Of dualram@gmail.com

Ik heb eerder ook gepost dat de 156pk C30NE uit de Monza/Senator A2 wel kommen heeft,de latere C30LE heeft zuigers die ongeveer 0,5 tot 1mm korter,de zuigerbodem komt net niet tot bovenzijde van het motorblok,misschien visueel niet waar te nemen,maar ik moet de preciese maten van C30LE zuiger nog krijgen.

MR-Turbo ik zal het ff duidelijk proberen samen te vatten:

C30NE 156pk Monza/Senator:

Kom zuigers die de compressie verlagen cilinderkop code P3E

(zelfde kop als de laatste 30E,s met loodvrij geschikte koppen).

C30LE 156pk Omega A/Senator B

Vlakke zuigers die net niet 100% boven komen in OT.

Kopcode C30LE in pricipe dezelfde kop als de P3E met ook kleine 42/37mm kleppen alleen andere nokkenas als de P3E kop.

Wat betreft de C30NE 156pk blok (waar dit topic over begon nl het verschil tussen het 156pk en 177pk C30NE blok)

Zit um wel degelijk in de zuigers zoals ik ook schreef en bewezen heb en jij beweerde van niet,ook zit het verschil gedeeltelijk in de de de kop van de 177pk motor heeft grotere 45/40mm kleppen.

Klopt mijn uitspraak was ook:

Dat jij er ook aftermarket (ik heb het als gewone 177pk C30NE zuigers omschreven) in zaten,ik bleek dit bij het foute eind te hebben.

Maar dat bij de C30LE de compressie verhouding komt door vergrote verbrandingskamers is jou uitspraak,en daar kom ik op terug zo snel als ik een zuiger heb (heb er 1 bij Manta 24V gekocht als het goed is) en dan zal ik je het tegendeel bewijzen.

Bij de C30NE 156pk heb ik al gelijk dat het door de kom in de zuigers komt en niet door een grote verbrandingskamer in de kop.

En bij een C30LE is de kop ook niks anders kwa verbrandingskamer als een 30E.

Ook Keesjer kan dit bevestigen door de uitspraak:

De 156 pk versie heeft idd kleinere kleppen 42/37 als de 177 pk versie 45/40 en er zit verschil in de zuigers.

Heb zelf een aantal jaar terug bij een Monza met 30E (180 pk fabrieksopgaaf praktijk rond de 165 pk) waarvan er een klep gebroken was en dus alles aan gort lag....... de motor gewisseld voor een c30LE (156 pk) en daar alles van de 30E opgebouwd....... het machien liep ondanks de lagere compressie

Heb een oude 30E open liggen, zal morgen eens naar de zuigers kijken.

Bij de C30NE (177pk) moet ik toch door het bougiegat gaan gluren, want ga niet de kop van een goedlopend blok af halen.

c30LE heb ik niet tot m'n beschikking, maar die heeft manta24V nog los liggen, dus binnenkort is alles opgehelderd.......

Is misschien een idee om alles per motortype in een tabel te zetten, is nogal overzichtelijker als 4 pagina's met toch wel enigszins verhitte discussies............

De oude 30E heeft vlakke zuigers met grote uitsparingen voor de kleppen

Heb ook de kleppen opgemeten en die zijn idd 42/37

Dit blok en kop uiteraard ook, komen uit een A-Senator van 1983.

De C30NE 177pk heeft ook vlakke zuigers met grote klepuitsparingen en 45/40 kleppen.

Motor komt uit een Senator-B automaat uit 1991, vorig jaar lag deze motor in m'n Manta en is toen op Sevenum nog op de vermogensbank geweest en leverde toen 145 pk aan de achterwielen, met een afstelling die behoorlijk aan de rijke kant was...........

Terug
Naar boven