• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Vanaf welk bouwjaar.......................Opel Monza

Ik heb onder men Monza een hangeschakelde 5 bak zitten, is dit eigenlijk een 265 bak? Lompe vraag misschien maar op dat gebied weet ik er zoveel niet van.

Als ie niet verkloot is dan wel:

zie je zo aan de bak:

steuntjes zitten er aan de zijkant aan die geen nut hebben.

koppelhuis is afschroefbaar

Tja ik zie op het oog zo het verschil in een 240 en een 265.

Maar kijk maar naar het koppelhuis.

origineel gepost door TonSR

even vraag er wordt hier over een 265 bak gesproken,is dat dan de zelfde

bak die in een omi 3 liter van 87 zit of is dat ook weer anders.

vgr tonsr.

dat zijn andere bakken

Ik dacht dat de Monza na een bepaald bouwjaar over is gegaan van 265 bakken naar R25 bakken?

(heb ik ook maar van horen zeggen).

Hoe zit het dan met geventileerde schijfremmen vóór?

Ik ben er bij één wezen kijken, maar dat was een GS/E met enkele remschijven........

Goedkope vernieuwing geweest wellicht? :hmmz

En de 4-traps automaat? is die allen geleverd op de 3.0 liter vanaf een bepaald bouwjaar? Of was dit ook gewoon een optie die besteld kon worden op alle modellen?

Standaard de 3 traps TH180 bak (vanaf 1978), later optioneel een 4 traps. De 4 traps automaat was een optie tot 1985, daarna werden ze standaard uitgerust met een 4 traps, op in ieder geval de 2.5 en 3.0 liters.

Daar zijn volgens mij weer twee varianten van, eentje met een niet uitschakelbare 4de trap, en eentje met een uitschakelbare 4 de trap. Dan zit er een knopje naast de pook. Zo eentje heb ik dus op mijn A2.

De mijne heeft geventileerde schijven voor, en niet geventileerde achter.

265 heeft standaard in de Monza gelegen der is nooit een R25/R28 ingekomen teminste niet vanuit de fabriek.

Die R serie bakken is pas bij de Sennie B/Omega A gekomen.

Ze passen ook niet helemaal lekker standaard in een Monza vanwege de cardanas aansluiting aan de bak en baksteun die zijn zelf gemaakt als zo,n bak in een Monza ligt.

Alles wat meer als 4 cilinders had standaard die 271tig schijfjes.

De 4 clinders in de A2,s hadden enkele schijven.

Een GSE is altijd een 30E geweest en die hebben altijd geventileerde schijven voor.

Die 4-gang is een Aisin Warner 03/71L 4-gang bak die standaard in een Monza/Senator lag vanaf 84,achter alle motoren 2.2 2.5 30E 30I.

Die bakken hebben allemaal die schakelaar 3/4 waarmee je de 4de gang vrij geeft of niet,een primitieve sportstand.

Weer welkome aanvullingen op het verhaal. Alleen heb ik dus wel Aisin Warners gezien zonder het knopje naast de pook. Zit het dan ergens anders ?

Aisin warner bakken zonder knopje zijn er niet teminste in de Monza/Senator hadden ze allemaal het knopje 3/4de gang vrijgeven en in de Omega A/Senator B hadden ze nog een knopje extra voor de winterstand (in de 3de gang wegrijden)

Een Monza/Senator A2 vanaf 83 tot 84 hadden een gewone TH180 erin en die hebben wel hetzelfde middenconsole maar dan zonder knopje,misschien heb je en 83tiger gezien,maar de 4-gang automaten hadden allemaal dat knopje.

Dus heel simpel gezegd:

Als je een knopje ziet (en er is niet geknoeid met de auto) dan is het een 4-traps.

Als je geen knopje ziet, is het een 3-traps.

mijn monza gse is van eind 83 en bezit reeds abs en het in hoogte verstelbaar stuur

een digidasch is niet aan wezig wel sper elektrische ramen en airco

wel een belgische auto he

de 265 heeft achter de 3.0 gezeten en de 2.8. En de bak schijnt heel even achter een 2.5 te zijn geleverd. Maar dat veranderde al snel in de 240.

Het kan zijn dat ABS al vanaf eind 83 te krijgen was voor het gemak maak ik er altijd 84 van,begin 83 was het niet te krijgen.

Om mijn 84tiger Monza zit:

ABS,boordcomputer,airco,digitaal daschbord,electrische ramen/dak/spiegels,leer,koplamp wis-was,sper,getint glas,CV.

En wat betreft een 2500,nikt waard die dingen.

Trekken niks zuipen veel,140pk is niks in een Monza,ik zou van zijn leven geen 2500 willen is werkelijk niet snel en kwa verbruik komt het in de buurt van de 30E en kwa vermogen is het gewoon bagger.

Echt een afrader...

Zit er daarom ook zoveel verschil in de vraagprijs tussen een 2,5 en 3,0?

Ik wil eigenllijk een 3,0 E, maar er moet wel een degelijke Monza omheen hangen voor betaalbare prijs.

Dit schijnt een erg moeilijke combinatie te zijn :hmmz

origineel gepost door postbusmanta

Zit er daarom ook zoveel verschil in de vraagprijs tussen een 2,5 en 3,0?

Ik wil eigenllijk een 3,0 E, maar er moet wel een degelijke Monza omheen hangen voor betaalbare prijs.

Dit schijnt een erg moeilijke combinatie te zijn :hmmz

koop een 2500 hang er een b senator motor in c30ne

komt op het zelfde neer maar meer vermogen als een 3.0 e

en zelfs nog zuiniger

Ja is geen gemakkelijk klus,echt veel keus heb je sowieso niet.

Ik weet niet of je handig bent?

Anders neem je die 25E toch en bouw er dan een Omega A/Senator B C30NE erin,177pk lopen op euro 95 en kunnen goed tegen LPG.

Die 30E zijn ook grote k*t blokken:165pk (ipv de 180 die Opel op geeft) zuipen veel (benzine en olie over het algemeen) en vaak gekloot met nokkenassen,oliedruk,de meeste kunnen niet goed tegen LPG mijn favoriete blok is het heel zeker niet heb zelf 3 Monza,s gehad met een 30E en wil zo,n 30E nooit meer....

En een 2500 is hetzelfde als een 30E alleen dan een stuk trager maar het verbruik is niet super veel minder.

Heb zelf een Sennie A2 2500 gehad en dat ding was niet voorruit te krijgen terwijl de motor 100% was.

Vind maar een goede basis/carroserie en hang er dan de motor in die je wilt,een motor is snel gewisseld maar een carrosserie opgemaakt niet

Nou.............ik heb een Monza gekocht!!!

De staat van de auto was redelijk goed.

Er werd echter nog zoveel van de prijs afgedaan, dat ik hem niet meer kon laten staan.

Ik ben zelf handig genoeg om er later een 3.0 in te hangen of zelfs iets meer..........

Eerst maar even de basis dingen goed maken en rijden. Dan maar eens kijken wat er naar boven komt drijven.

Terug
Naar boven