• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Varajet II handchoke Manta B 2.0S

Op lpg is alleen bij koude start belangrijk met op benzine starten

dat de choke goed werkt, daarbij is een handchoke bij de varajet

de handigste oplossing, of een zenith carburateur maar dan moet

je ook een ander gasstuk hebben, inlaat spruitstuk is volgens mij

wel het zelfde.

OP LPG ??? Dat maakt degelijk verschil .

Dan heb je waarschijnlijk het mengstuk met de twee gaten wat bovenop je carb zit ..

Je probleem blijft ... ook met handchoke ...

Ik heb jaren probleemloos gereden met een 1.8 S op lpg met de varajet ..

Ik heb het alsvolgt aangepakt.

Altijd starten op lpg... sowieso ...

Chokeklep van de eerste trap verwijderen ..

Waarom hoor ik je zeggen ..

Vrij logisch ...

De mengselverrijking op benzine wordt bereikt door de chokeklep te sluiten, hierdoor word de onderdruk in de carb verlaagt en zo word er meer brandstof aangezogen waardoor het mengsel verrijkt.

Op LPG is het een heel ander verhaal .

Bedenk maar eens wat er gebeurt met het LPG mengsel als de chokeklep sluit !!!

Het LPG wat van boven de chokeklep komt kan nu niet meer vrij doorstromen , de chokeklep is immers dicht !!

In principe is de chokewerking nu omgekeerd, het mengsel word armer als de chokeklep gesloten is.

Wat je ook even moet doen ...

Checken of de verhoogd stationair toerentalregeling mechanisch nog in orde is ..

Dan ook gelijk die tweede trap blokkering [ die werkt tijdens de warmloopfase] eraf halen ..

Eventueel de stuwklep van de tweede trap verwijderen , die verstoort de luchtstroom ook ,

Als je het met je huidige carb niet aandurft probeer het dan eens met een oudje ...

Op deze manier heb ik al een aantal varajets '' gemodificeerd'' , het verbruik [LPG ]daalt ook nog eens !!!

Mijn 1.8 s haalde destijds met gemak 1 op 13 op lpg , vandaar dat ik nu weer een 1.8 heb aangeschaft , mijns inziens een fijne machine...!!

Echt het werkt !!!

gr Gert

OP LPG ??? Dat maakt degelijk verschil .

Dan heb je waarschijnlijk het mengstuk met de twee gaten wat bovenop je carb zit ..

Je probleem blijft ... ook met handchoke ...

Ik heb jaren probleemloos gereden met een 1.8 S op lpg met de varajet ..

Ik heb het alsvolgt aangepakt.

Altijd starten op lpg... sowieso ...

Chokeklep van de eerste trap verwijderen ..

Waarom hoor ik je zeggen ..

Vrij logisch ...

De mengselverrijking op benzine wordt bereikt door de chokeklep te sluiten, hierdoor word de onderdruk in de carb verlaagt en zo word er meer brandstof aangezogen waardoor het mengsel verrijkt.

Op LPG is het een heel ander verhaal .

Bedenk maar eens wat er gebeurt met het LPG mengsel als de chokeklep sluit !!!

Het LPG wat van boven de chokeklep komt kan nu niet meer vrij doorstromen , de chokeklep is immers dicht !!

In principe is de chokewerking nu omgekeerd, het mengsel word armer als de chokeklep gesloten is.

Wat je ook even moet doen ...

Checken of de verhoogd stationair toerentalregeling mechanisch nog in orde is ..

Dan ook gelijk die tweede trap blokkering [ die werkt tijdens de warmloopfase] eraf halen ..

Eventueel de stuwklep van de tweede trap verwijderen , die verstoort de luchtstroom ook ,

Als je het met je huidige carb niet aandurft probeer het dan eens met een oudje ...

Op deze manier heb ik al een aantal varajets '' gemodificeerd'' , het verbruik [LPG ]daalt ook nog eens !!!

Mijn 1.8 s haalde destijds met gemak 1 op 13 op lpg , vandaar dat ik nu weer een 1.8 heb aangeschaft , mijns inziens een fijne machine...!!

Echt het werkt !!!

gr Gert

Dag Gert,

Onzettend bedankt voor deze duidelijke uitleg. Ik zie er de logica absoluut van in!

De LPG komt idd boven de chokeklep binnen. Nu heb je het over de eerste trap en de tweede trap. Wat bedoel je hiermee?

Moet ik de bovenste plaatjes demonteren?

Thanks!!

Dag Gert,

Onzettend bedankt voor deze duidelijke uitleg. Ik zie er de logica absoluut van in!

De LPG komt idd boven de chokeklep binnen. Nu heb je het over de eerste trap en de tweede trap. Wat bedoel je hiermee?

Moet ik de bovenste plaatjes demonteren?

Thanks!!

Ja, als je de choke klep en de vacuum schuif bij de tweede trap

verwijderd is het probleem opgelost maar dat geld alleen als je

enkel op lpg ook start en niet op benzine. Voor koude start op

benzine ben je de choke wel weer nodig, als je een lpg systeem

hebt die altijd op benzine start en automatisch overschakeld naar

lpg moet je die ook omzeilen...

Ja, als je de choke klep en de vacuum schuif bij de tweede trap

verwijderd is het probleem opgelost maar dat geld alleen als je

enkel op lpg ook start en niet op benzine. Voor koude start op

benzine ben je de choke wel weer nodig, als je een lpg systeem

hebt die altijd op benzine start en automatisch overschakeld naar

lpg moet je die ook omzeilen...

EEyyy

Jep dat klopt , die chokeklep van de eerste trap [ das de linker als je ervoor staat ] verwijderen .

De rechtse is voor de tweede trap en is GEEN chokeklep, maar een stuwklep die via de aan de stuwklep bevestigde naald meer of minder bediend naar gelang de luchtstroom.

Die stuwklep hoef je niet te verwijderen maar ik doe het wel omdat er dan geen '' gat'' valt op het moment dat de tweede trap bediend word.

Dit kan zich openbaren in een schok die je voelt als de tweede trap aangesproken word.

Ben je een rustige rijder dan kun je ervoor kiezen om de stuwklep te laten waar ie is ..

Ik hoop dat het een en ander nu duidelijk is ...

gr Gert

EEyyy

Jep dat klopt , die chokeklep van de eerste trap [ das de linker als je ervoor staat ] verwijderen .

De rechtse is voor de tweede trap en is GEEN chokeklep, maar een stuwklep die via de aan de stuwklep bevestigde naald meer of minder bediend naar gelang de luchtstroom.

Die stuwklep hoef je niet te verwijderen maar ik doe het wel omdat er dan geen '' gat'' valt op het moment dat de tweede trap bediend word.

Dit kan zich openbaren in een schok die je voelt als de tweede trap aangesproken word.

Ben je een rustige rijder dan kun je ervoor kiezen om de stuwklep te laten waar ie is ..

Ik hoop dat het een en ander nu duidelijk is ...

gr Gert

Terug
Naar boven