• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Vectra 1.9CDTI roet enorm

jorisor

Post weinig
Hallo allemaal,

mijn roetfilter zat enorm verstop. Eerst na de dealer gebracht, deze heeft deze laten regeneren. Na 1 dag gereden te hebben roetfilter weer dicht. Zelf heb ik een nieuw roetfilter besteld, en deze zat ook na 1 dag dicht.

Nu heb ik denk ik het nieuwe roetfilter gesloopt, want alles komt er nu aan de achterkant uit. Maar wat roet de auto enorm. Ik weet wel zeker dat de auto zo niet door de APK komt. De olie is na 8000km vervangen (dure hobby met 5w30), aangezien het pijl 2-3 cm te hoog was (veel brandstof menging). Bij mijn garage stond een mazda 5, waarvan al voor de tweede keer de krukas was kapotgelopen, ivm de dieselmening met de olie. Van mij mogen ze die hele milieu troep van de auto af halen, niets meer dan trammelant.

Ik heb tevens Vpower getankt in plaats van de normale pomp die ik gebruik. Alleen blijft de auto erg roeten, met name bij het optrekken.

Wat kunnen de oorzaken zijn?. bv kapotte verstuiver, brandstofpomp, olie aanzuigen (turbo?). en heeft iemand hier ervaring mee. Ik heb een beetje de k*t erin, en heb de auto nog net niet in de fik gestoken, maar weet niet goed wat ik nu moet doen. Ik ben er echt klaar mee. De garage heeft tot nu niks gevonden, behalve dat het filter verstopt zit en het oliepeil te hoog is.

Ik rij elke dag naar apeldoorn, dit is 150 km per dag. De auto wordt goed warm. Ik ben 2x 1 uur is duitsland wezen blazen, 220 was geen probleem, alleen het roetprobleem blijft. Voorheen was de het uitlaatspruitstuk volledig schoon, nu is deze helemaal zwart. De auto loopt goed, alleen bij het optrekken, en de kick down komt er een eeeenorme pluim uit.

Alvast bedankt voor de reacties. Gr. Joris

Net even op de factuur van de olieverversing 5.25 liter olie 5W40.

Dus een liter te veel. Waarschijnlijk ook bij de beurt van 8000 dz km geleden.

Gr. Joris

Net even op de factuur van de olieverversing 5.25 liter olie 5W40.

Dus een liter te veel. Waarschijnlijk ook bij de beurt van 8000 dz km geleden.

Gr. Joris

uiteraard peilstok

begin met 2/3 van de voorgeschreven hoeveelheid

en langzaam bijvullen tot het Max streepje op je peilstok.

dan kan er nooit te veel in zitten

uiteraard peilstok

begin met 2/3 van de voorgeschreven hoeveelheid

en langzaam bijvullen tot het Max streepje op je peilstok.

dan kan er nooit te veel in zitten

@jorisor: lees eerst eens uit met de OPCom op foutcodes, misschien is de brandstof druk wel te hoog...

@Jurgen: Het is echt 8,25 liter olie wat er in gaat (inclusief oliefilter vervangen, zonder is het idd 7,25liter)

Ik ben gestopt bij 7,5 liter en nou staat de peilstok 1,5cm boven max en OPCom zegt oliepeil laag

Maar; toen ik de oude olie aftapte zei OPCom oliepeil goed, en de hoeveelheid die ik eruithaalde paste net niet in een 5 liter flacon.

@jorisor: lees eerst eens uit met de OPCom op foutcodes, misschien is de brandstof druk wel te hoog...

@Jurgen: Het is echt 8,25 liter olie wat er in gaat (inclusief oliefilter vervangen, zonder is het idd 7,25liter)

Ik ben gestopt bij 7,5 liter en nou staat de peilstok 1,5cm boven max en OPCom zegt oliepeil laag

Maar; toen ik de oude olie aftapte zei OPCom oliepeil goed, en de hoeveelheid die ik eruithaalde paste net niet in een 5 liter flacon.

@Henkieo wrote:@speaker wrote:Henkio begint in eens over een 3.0 ! en 7 ltr olie !

maarja... t blijft een 1.9CDTi

Dan lees je mijn verhaal niet goed, Speaker !

Heb alleen duidelijk gemaakt waar bij mij een probleem zit.

Als je hier ook verder leest zie dat iedereen dus tegen het probleem aanloopt wat ie nou geloven moet:

De peilstok, de dealer, het boekje, OPCom of allround autogegevens.....

En wat geloof jij dan Speaker? Je peilstok?

Er is er maar 1 die het goed heeft, en dat is je peilstok.

Ik kom op mijn werk ook vaak verkeerde hoeveelheid adviezen tegen.

@Henkieo wrote:@speaker wrote:Henkio begint in eens over een 3.0 ! en 7 ltr olie !

maarja... t blijft een 1.9CDTi

Dan lees je mijn verhaal niet goed, Speaker !

Heb alleen duidelijk gemaakt waar bij mij een probleem zit.

Als je hier ook verder leest zie dat iedereen dus tegen het probleem aanloopt wat ie nou geloven moet:

De peilstok, de dealer, het boekje, OPCom of allround autogegevens.....

En wat geloof jij dan Speaker? Je peilstok?

Er is er maar 1 die het goed heeft, en dat is je peilstok.

Ik kom op mijn werk ook vaak verkeerde hoeveelheid adviezen tegen.

Is het eigenlijk bij iedere z19dth zo dat het olie peilen enorm slecht gaat? aan de ene kant van de peilstok zit die op de helft en aan de andere kant van de peilstok op de max. Ik heb er nu volgens mij ietsjes teveel olie inzitten (0,1~0,2 liter ofzo), kan zo'n kleine hoeveelheid teveel ook al schadelijk zijn?

Is het eigenlijk bij iedere z19dth zo dat het olie peilen enorm slecht gaat? aan de ene kant van de peilstok zit die op de helft en aan de andere kant van de peilstok op de max. Ik heb er nu volgens mij ietsjes teveel olie inzitten (0,1~0,2 liter ofzo), kan zo'n kleine hoeveelheid teveel ook al schadelijk zijn?

Kijk laat eens nakijken of je wervelkleppen nog wel werken. Als die niet meer bewegen dan roet hij ook veel meer.

Kijk laat eens nakijken of je wervelkleppen nog wel werken. Als die niet meer bewegen dan roet hij ook veel meer.

Klinkt niet goed! Maar olie pijl te hoog door brandstof vermenging is zekers niet goed voor je DPF. Staat zelfs in mijn handboek dat je beter een iets te laag dan een iets te hoog oliepijl kunt hebben omdat anders je DPF naar de kloot gaat. Met al die roet uitstoot bij kickdown denk ik eerder dat je turbo idd olie aanzuigt en er ook een hoop olie in de koeler terecht zal komen. Hoe ziet je koelvloeistof er van kleur uit? En check je luchtfilter eens, en is je Carterontluchting helemaal nat? Allemaal indicaties dat er te veel olie aanzuiging is waar die niet moet zijn. Te hoge pijl legt een enorme druk op je keeringen en pakkingen, zie je verhaal met die Mazda..... Hoop dat je snel de oorzaak te pakken hebt.

Succes en safe driving Jurgen.

Terug
Naar boven