• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Vectra 1.9CDTI roet enorm

Klinkt niet goed! Maar olie pijl te hoog door brandstof vermenging is zekers niet goed voor je DPF. Staat zelfs in mijn handboek dat je beter een iets te laag dan een iets te hoog oliepijl kunt hebben omdat anders je DPF naar de kloot gaat. Met al die roet uitstoot bij kickdown denk ik eerder dat je turbo idd olie aanzuigt en er ook een hoop olie in de koeler terecht zal komen. Hoe ziet je koelvloeistof er van kleur uit? En check je luchtfilter eens, en is je Carterontluchting helemaal nat? Allemaal indicaties dat er te veel olie aanzuiging is waar die niet moet zijn. Te hoge pijl legt een enorme druk op je keeringen en pakkingen, zie je verhaal met die Mazda..... Hoop dat je snel de oorzaak te pakken hebt.

Succes en safe driving Jurgen.

Wervelkleppen zijn al vervangen. Ikzelf neig ook naar de turbo, want het is inderdaad alleen met de kick down.

De carteronluchting is inderdaad helemaal nat, deze is schoongemaakt tijdens de laatste oliewissel.

Koelvloeistof heeft een goede kleur, ook het peil is goed. Luchtfilter zal ik eens nakijken. Ik zal ook een kijken of de intercooler niet vol staat.

Kan het niet zo zijn dat de EGR open blijft staat o.i.d.?. Ikzelf heb deze een keer schoongemaakt, maar ik krijg geen storing op de EGR. Ik krijg zelf helemaal geen foutmeldingen meer.

Gr. Joris

Wervelkleppen zijn al vervangen. Ikzelf neig ook naar de turbo, want het is inderdaad alleen met de kick down.

De carteronluchting is inderdaad helemaal nat, deze is schoongemaakt tijdens de laatste oliewissel.

Koelvloeistof heeft een goede kleur, ook het peil is goed. Luchtfilter zal ik eens nakijken. Ik zal ook een kijken of de intercooler niet vol staat.

Kan het niet zo zijn dat de EGR open blijft staat o.i.d.?. Ikzelf heb deze een keer schoongemaakt, maar ik krijg geen storing op de EGR. Ik krijg zelf helemaal geen foutmeldingen meer.

Gr. Joris

Ik zou de cilinderdruk eens laten controleren door je garage.

Want het kan niet zomaar zijn dat er diesel in de olie terecht komt, ook niet bij het regenereren.

De turb op zichzelf veroorzaakt dit probleem niet, ik denk eerder dat dit een probleem met een zuigerveer oid is. Door de hogere turbodruk krijg je dan meer blow-by.

Wat je even als tussenoplossing kan doen, om te zorgen dat dit probleem niet nog meer schade veroorzaakt is een stuk tuinslang aan je carterontluchting hangen, en deze daan naar de onderkant van de auto leiden. Zo voorkom je dat er te veel troep in je intercooler komt, en dat er onsamenpersbare olie in je zuigerskomt en op die manier nog meer schade veroorzaakt, zo lang de oorzaak van je probleem nog niet gevonden is.

Ik zou de cilinderdruk eens laten controleren door je garage.

Want het kan niet zomaar zijn dat er diesel in de olie terecht komt, ook niet bij het regenereren.

De turb op zichzelf veroorzaakt dit probleem niet, ik denk eerder dat dit een probleem met een zuigerveer oid is. Door de hogere turbodruk krijg je dan meer blow-by.

Wat je even als tussenoplossing kan doen, om te zorgen dat dit probleem niet nog meer schade veroorzaakt is een stuk tuinslang aan je carterontluchting hangen, en deze daan naar de onderkant van de auto leiden. Zo voorkom je dat er te veel troep in je intercooler komt, en dat er onsamenpersbare olie in je zuigerskomt en op die manier nog meer schade veroorzaakt, zo lang de oorzaak van je probleem nog niet gevonden is.

Net even het oliepeil gecontroleerd. Staat iets boven het bovenste peil, ca 0.5cm. Maar de auto staat ook niet helemaal waterpas.

Hoeveel olie moet erin. Ik geloof dat de garage er 5.2ltr in heeft gedaan.

Ik heb ook de slang naar het inlaatspruitstuk losgehaald, deze is aan de binnenkant een klein beetje nat (droop niet) van olie. Maar volgens mij is dit normaal bij een turbo.

Ik laat de auto komende week maar staan tot dinsdag, en dan moeten ze in de garage maar verder kijken. Ik weet het ook niet.

De slang aan het carteronluchting, hoe voorkomt je daarmee dan dat de olie in de intercooler komt o.i.d.?.

Gr. Joris

Net even het oliepeil gecontroleerd. Staat iets boven het bovenste peil, ca 0.5cm. Maar de auto staat ook niet helemaal waterpas.

Hoeveel olie moet erin. Ik geloof dat de garage er 5.2ltr in heeft gedaan.

Ik heb ook de slang naar het inlaatspruitstuk losgehaald, deze is aan de binnenkant een klein beetje nat (droop niet) van olie. Maar volgens mij is dit normaal bij een turbo.

Ik laat de auto komende week maar staan tot dinsdag, en dan moeten ze in de garage maar verder kijken. Ik weet het ook niet.

De slang aan het carteronluchting, hoe voorkomt je daarmee dan dat de olie in de intercooler komt o.i.d.?.

Gr. Joris

Even over het olie peilen:

Bij mijn beide opels vervang ik altijd zelf de olie. Als ik de carters dan vul met de voorgeschreven hoeveelheid door

[*]het instructieboekje

[*]de dealer

[*]Autodata v3.18

zeggen ze allemaal hetzelfde:

Inclusief filtervervanging Omega 5.75 liter olie, Inclusief filtervervanging Vectra 8.25 liter olie.

Rij een rondje, 10 min laten staan en dan olie peilen dan schrik je....

Echt allebei staan dan zeker 2 cm boven max op de peilstok !! Ga je naar de dealer; die zegt is helemaal okee is normaal en een bekend euvel.

Bij de Vectra kan ik het oliepeil uitlezen met OPCom, als ik die vul tot aan max op de peilstok zegt OPCom oliepeil laag.

Bij de Omega begint de boordcomputer te piepen over oliepeil als de peilstok wat anders zegt.

Zeg het maar wat er niet klopt

Even over het olie peilen:

Bij mijn beide opels vervang ik altijd zelf de olie. Als ik de carters dan vul met de voorgeschreven hoeveelheid door

[*]het instructieboekje

[*]de dealer

[*]Autodata v3.18

Inclusief filtervervanging Omega 5.75 liter olie, Inclusief filtervervanging Vectra 8.25 liter olie.

Echt allebei staan dan zeker 2 cm boven max op de peilstok !! Ga je naar de dealer; die zegt is helemaal okee is normaal en een bekend euvel.

Bij de Vectra kan ik het oliepeil uitlezen met OPCom, als ik die vul tot aan max op de peilstok zegt OPCom oliepeil laag.

Bij de Omega begint de boordcomputer te piepen over oliepeil als de peilstok wat anders zegt.

Wat is eigenlijk de kmstand van je vectra ?

Als ie zo enorm roet is het denk ik geen olie-verbruik of verbranding. Dat is meer blauwe rook en ruik je ook.

Zwarte rook is meestal (te veel) brandstof, want je zegt ook al dat je inlaat kanaal redelijk schoon is.

Dus denk aan: verkeerde afstelling motor management, lekkende verstuiver, lmm, vervuild luchtfilter, vervuild brandstof filter, etc etc.

Heb je geen OPCom? kun je zelf misschien ook al wat zien...

Succes.

PS, vroegah zei men altijd: Roet is Goet :mrgreen:

Wat is eigenlijk de kmstand van je vectra ?

Als ie zo enorm roet is het denk ik geen olie-verbruik of verbranding. Dat is meer blauwe rook en ruik je ook.

Zwarte rook is meestal (te veel) brandstof, want je zegt ook al dat je inlaat kanaal redelijk schoon is.

Dus denk aan: verkeerde afstelling motor management, lekkende verstuiver, lmm, vervuild luchtfilter, vervuild brandstof filter, etc etc.

Heb je geen OPCom? kun je zelf misschien ook al wat zien...

Succes.

PS, vroegah zei men altijd: Roet is Goet :mrgreen:

Wat moet ik uitlezen met opcom. Ikzelf heb wel een setje.

Roet is inderdaad goed, alleen niet voor een auto met een DPF op het kenteken die gekeurd moet worden.

Het is geen blauwe rook o.i.d., echt gewoon roet. Dit is wel alleen in het turbo gebied.

Bedankt voor alle reacties.

Gr. Joris

Wat moet ik uitlezen met opcom. Ikzelf heb wel een setje.

Roet is inderdaad goed, alleen niet voor een auto met een DPF op het kenteken die gekeurd moet worden.

Het is geen blauwe rook o.i.d., echt gewoon roet. Dit is wel alleen in het turbo gebied.

Bedankt voor alle reacties.

Gr. Joris

@Henkieo wrote:Even over het olie peilen:

[*]het instructieboekje

[*]de dealer

[*]Autodata v3.18

Ben je niet in de war met de koelvloeistof bij die 3 liter Vec C?

Mijn handboek schrijft 7,25 motorolie voor en 8,3 koelvloeistof.

Mijn VOD en ook mijn handboek schrijven expliciet voor dat de olie niet boven de bovengrens op de peilstok mag staan, dit in verband met kans op motorschade en schade aan het DPF. Is er iemand die weet of er een verschil in waarde zit tussen de OPCOM en de TECH2? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Safe driving Jurgen.

@Henkieo wrote:Even over het olie peilen:

[*]het instructieboekje

[*]de dealer

[*]Autodata v3.18

Ben je niet in de war met de koelvloeistof bij die 3 liter Vec C?

Mijn handboek schrijft 7,25 motorolie voor en 8,3 koelvloeistof.

Mijn VOD en ook mijn handboek schrijven expliciet voor dat de olie niet boven de bovengrens op de peilstok mag staan, dit in verband met kans op motorschade en schade aan het DPF. Is er iemand die weet of er een verschil in waarde zit tussen de OPCOM en de TECH2? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Safe driving Jurgen.

ik heb gister olie vervangen+ filter ( tussentijds-15.000km-beurtje ) , maar volgens de gegevens gaat er 4,3 ltr. in ! Na ff gelopen te hebben en gemeten heb ik er nog een heel klein beetje bij gedaan.. dus niet meer dan 4,5 Ltr. !!

ik heb gister olie vervangen+ filter ( tussentijds-15.000km-beurtje ) , maar volgens de gegevens gaat er 4,3 ltr. in ! Na ff gelopen te hebben en gemeten heb ik er nog een heel klein beetje bij gedaan.. dus niet meer dan 4,5 Ltr. !!

@mrmonkey wrote:8,25 liter olie bij een Z19DT?????

Volgens mij moet er niet meer in dan 4,3 liter motorolie

@speaker wrote:ik heb gister olie vervangen+ filter ( tussentijds-15.000km-beurtje ) , maar volgens de gegevens gaat er 4,3 ltr. in ! Na ff gelopen te hebben en gemeten heb ik er nog een heel klein beetje bij gedaan.. dus niet meer dan 4,5 Ltr. !!

We hebben het hier over een 3 liter diesel :roll:

Safe driving Jurgen

Terug
Naar boven