• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Vectra 1.9CDTI roet enorm

@mrmonkey wrote:8,25 liter olie bij een Z19DT?????

Volgens mij moet er niet meer in dan 4,3 liter motorolie

@speaker wrote:ik heb gister olie vervangen+ filter ( tussentijds-15.000km-beurtje ) , maar volgens de gegevens gaat er 4,3 ltr. in ! Na ff gelopen te hebben en gemeten heb ik er nog een heel klein beetje bij gedaan.. dus niet meer dan 4,5 Ltr. !!

We hebben het hier over een 3 liter diesel :roll:

Safe driving Jurgen

@jraaf wrote:@speaker wrote:ik heb gister olie vervangen+ filter ( tussentijds-15.000km-beurtje ) , maar volgens de gegevens gaat er 4,3 ltr. in ! Na ff gelopen te hebben en gemeten heb ik er nog een heel klein beetje bij gedaan.. dus niet meer dan 4,5 Ltr. !!

Safe driving Jurgen

Ik reageerde op deze tekst Raafie !

@jorisor wrote:Net even het oliepeil gecontroleerd. Staat iets boven het bovenste peil, ca 0.5cm. Maar de auto staat ook niet helemaal waterpas.

Hoeveel olie moet erin. Ik geloof dat de garage er 5.2ltr in heeft gedaan.

Gr. Joris

:P

@jraaf wrote:@speaker wrote:ik heb gister olie vervangen+ filter ( tussentijds-15.000km-beurtje ) , maar volgens de gegevens gaat er 4,3 ltr. in ! Na ff gelopen te hebben en gemeten heb ik er nog een heel klein beetje bij gedaan.. dus niet meer dan 4,5 Ltr. !!

Safe driving Jurgen

Ik reageerde op deze tekst Raafie !

@jorisor wrote:Net even het oliepeil gecontroleerd. Staat iets boven het bovenste peil, ca 0.5cm. Maar de auto staat ook niet helemaal waterpas.

Hoeveel olie moet erin. Ik geloof dat de garage er 5.2ltr in heeft gedaan.

Gr. Joris

:P

Een lek in de intercooler kan ook zijn. ook weken lopen zoeken tot het ineens ging fluiten tussen de interkoeler uit. controleer je interkoeler of er ergens een zwart roetvlekje op te vinden is. Heb ook redelijk wat prul gehad toen de vectra nimmer wou regeneren. Ik heb die roetfilter ook al vervloekt. Eerst EGR die maar half werkte, 1van de 2 luchtbuizen die de druk voor en achter van de roetfilter meten verstopt, Roetfilter moeten uitstomen toen. toen intercooler kapot geblazen. gevolg van het roeten, roetfilter weer verstopt. dus weer ervanonder om uit te stomen. en tot nu toe gaat alles goed

We hebben wel eerst gepropeerd de roetfilter laten te regeneren in de garage (kunnen ze de temp hooger laten gaan dan als die het zelf doet)

als die drukbuisjes verstopt zitten geeft i wel een foutmelding

Een lek in de intercooler kan ook zijn. ook weken lopen zoeken tot het ineens ging fluiten tussen de interkoeler uit. controleer je interkoeler of er ergens een zwart roetvlekje op te vinden is. Heb ook redelijk wat prul gehad toen de vectra nimmer wou regeneren. Ik heb die roetfilter ook al vervloekt. Eerst EGR die maar half werkte, 1van de 2 luchtbuizen die de druk voor en achter van de roetfilter meten verstopt, Roetfilter moeten uitstomen toen. toen intercooler kapot geblazen. gevolg van het roeten, roetfilter weer verstopt. dus weer ervanonder om uit te stomen. en tot nu toe gaat alles goed

We hebben wel eerst gepropeerd de roetfilter laten te regeneren in de garage (kunnen ze de temp hooger laten gaan dan als die het zelf doet)

als die drukbuisjes verstopt zitten geeft i wel een foutmelding

@speaker wrote:Henkio begint in eens over een 3.0 ! en 7 ltr olie !

maarja... t blijft een 1.9CDTi

Da's ook weer waar. :lol:

En idd, 4.3 tot aan 4.5 in de 4 cilinderT :afro

Ik zou in ieder geval eerst proberen te achterhalen waarom je oliepijl stijgt.... Duidt volgens mij idd op niet samenpersende vloeistoffen in je carter en olie omloop en da's zeer slecht voor al je keeringen en lagers en pakkingen.

Safe driving Jurgen

Da's ook weer waar. :lol:

En idd, 4.3 tot aan 4.5 in de 4 cilinderT :afro

Ik zou in ieder geval eerst proberen te achterhalen waarom je oliepijl stijgt.... Duidt volgens mij idd op niet samenpersende vloeistoffen in je carter en olie omloop en da's zeer slecht voor al je keeringen en lagers en pakkingen.

Safe driving Jurgen

Even een tussenupdate.

Aanstaande dinsdag gaat de auto naar de garage.Het roeten is minder geworden, nu alleen nog met plankgas komt er een grote zwarte pluim uit. Nog geen compressietest gedaan. Zal hier dinsdag om vragen. Wel V power getankt, en Wynns injector cleaner in de tank gegooid. Ik zit misschien te denken aan slechte brandstof.

Oliepeil staat nog steeds hoog. Ik zal dit ook nog een vragen.

Intercooler nalopen. Er komen toch geen uitlaatgassen in de intercooler?.

Gr. Joris

Even een tussenupdate.

Aanstaande dinsdag gaat de auto naar de garage.Het roeten is minder geworden, nu alleen nog met plankgas komt er een grote zwarte pluim uit. Nog geen compressietest gedaan. Zal hier dinsdag om vragen. Wel V power getankt, en Wynns injector cleaner in de tank gegooid. Ik zit misschien te denken aan slechte brandstof.

Oliepeil staat nog steeds hoog. Ik zal dit ook nog een vragen.

Intercooler nalopen. Er komen toch geen uitlaatgassen in de intercooler?.

Gr. Joris

Vandaag met de garage gebeld.

het verhaal verteld van de 4.3 liter. De garagehouder zij dat 5.25 normaal is, en dat zij dit ook bij andere auto's doen.

Thuis in de Haynes handleiding gekeken, en wat zie ik daar, nogmaals 4.3 liter. Garage weer gebeld, deze schrok ervan, en heeft voor de zekerheid de bevriende opel dealer gebeld, en inderdaad er moet 4.3 liter in.

Garage verontschuldigde zich, en zorg ervoor dat het teveel olie eruit gezogen wordt. Tevens wilde hij mij ergens mij tegemoet komen. Ik ben dus benieuwd. Ik verwijt het ze niet, als ze het op een nette manier afhandelen.

Ik rij al 80.000km en heb de auto en de vorige daar in onderhoud (ook 100.000km). Maar voor het eerste erge problemen met het roetfilter etc.

Gr. Joris

Vandaag met de garage gebeld.

het verhaal verteld van de 4.3 liter. De garagehouder zij dat 5.25 normaal is, en dat zij dit ook bij andere auto's doen.

Thuis in de Haynes handleiding gekeken, en wat zie ik daar, nogmaals 4.3 liter. Garage weer gebeld, deze schrok ervan, en heeft voor de zekerheid de bevriende opel dealer gebeld, en inderdaad er moet 4.3 liter in.

Garage verontschuldigde zich, en zorg ervoor dat het teveel olie eruit gezogen wordt. Tevens wilde hij mij ergens mij tegemoet komen. Ik ben dus benieuwd. Ik verwijt het ze niet, als ze het op een nette manier afhandelen.

Ik rij al 80.000km en heb de auto en de vorige daar in onderhoud (ook 100.000km). Maar voor het eerste erge problemen met het roetfilter etc.

Gr. Joris

Dan lees je mijn verhaal niet goed, Speaker !

Heb alleen duidelijk gemaakt waar bij mij een probleem zit.

Als je hier ook verder leest zie dat iedereen dus tegen het probleem aanloopt wat ie nou geloven moet:

De peilstok, de dealer, het boekje, OPCom of allround autogegevens.....

En wat geloof jij dan Speaker? Je peilstok?

Dan lees je mijn verhaal niet goed, Speaker !

Heb alleen duidelijk gemaakt waar bij mij een probleem zit.

Als je hier ook verder leest zie dat iedereen dus tegen het probleem aanloopt wat ie nou geloven moet:

De peilstok, de dealer, het boekje, OPCom of allround autogegevens.....

En wat geloof jij dan Speaker? Je peilstok?

Dat de 1.9CDTI moeilijk te ''peilen'' is heb ik ook ondervonden.

Er is volgens mij maar een goede methode.

Na een rit van minimaal 10 a 15 km de auto stoppen en ongeveer 10 minuten wachten. Dan de peilstok eruit halen en kijken waar de olie staat. Dit is het goede niveau !!! Indien je vervolgens de peilstok afveegt en opnieuw meet is het niveau (bij mijn auto in iedergeval) altijd te hoog m.a.w. ruim boven MAX.

Dus de allereerste meting is betrouwbaar.

Waarschijnlijk neem je bij de tweede/derde enz. meting olie uit de buis mee waar de peilstok zich in bevind en meet ie een hoger niveau.

Dat de 1.9CDTI moeilijk te ''peilen'' is heb ik ook ondervonden.

Er is volgens mij maar een goede methode.

Na een rit van minimaal 10 a 15 km de auto stoppen en ongeveer 10 minuten wachten. Dan de peilstok eruit halen en kijken waar de olie staat. Dit is het goede niveau !!! Indien je vervolgens de peilstok afveegt en opnieuw meet is het niveau (bij mijn auto in iedergeval) altijd te hoog m.a.w. ruim boven MAX.

Dus de allereerste meting is betrouwbaar.

Waarschijnlijk neem je bij de tweede/derde enz. meting olie uit de buis mee waar de peilstok zich in bevind en meet ie een hoger niveau.

Morgen kan ik de auto ophalen. Helaas na het leegzuigen nogsteeds veel roet. Wel goedgekeurd, echter na 1 week en 800km en een enorme zwarte achterkant toch de auto maar weer naar de garage gebracht. Ook had ik medelijden met de mensen achter me op de snelweg.

Intercooler bleek lek, en helaas was de condensor van de Airco ook niet meer in goede staat. Dus alle 2 vervangen maar. Ik heb nog nooit zoveel kosten gehad aan mn auto. De km stand is 230.000. Ik zit nog te twijfelen of ik de auto verkoop of dat ik er nog even meer doorga. (zit al wel stiekem te kijken voor een E klasse).

Aanstaande vrijdag ga ik trouwen, en heb als trouwauto een Kapitan P2. Ik zal dan eens wat foto's posten. En dan zullen we zien hoeveel geld er over blijft voor een andere.

Gr. Joris

Terug
Naar boven