Vandaag nog weer met de Vectra bezig geweest. Gisteren van en naar het werk gereden in de noodloop :argue :swear Vandaag uitgelezen;
Aantal opgeslagen foutcodes:5
P1105 - Omgevingsdruk past niet bij laadluchtdruk
(FA) - Niet aanwezig
P0105 - Omgevingsdruk past niet bij laadluchtdruk
(FA) - Niet aanwezig
P0335 - Circuit krukassensor niet in nominaal bereik
(FB) - Niet aanwezig
P0110 - Ciruit inlaatluchttemperatuur- sensor ingangssignaal hoog
(07) - Niet aanwezig
P0234 - Negatieve afwijking circuit laadluchtdrukregeling
(5A) - Niet aanwezig
Daarna foutcodes gewist en nogmaals uitgelezen bij lopen de motor, er werden geen foutcodes gevonden.
Omdat ik dit weekend ook een nieuwe batterij voor de laptop heb gekregen kon ik nu ook eens prutsen met de meetblokken functie van opcom:
De eerste keer heb ik stilstaand stationair gemeten, wat opvalt is dat bij de eerste paar seconden van de meting de opdracht laaddruk bij stationair op 100 kPa stond, terwijl de Laadluchtdruk op 190 kPa stond. na een paar seconden heb ik een keer het gaspedaal in getrapt en op een geven moment komt de laadluchtdruk op max. 216 kPa te staan (opdracht laaddruk is dan 148 kPa)
Daarna gas los en de laaddruk zakt naar 100 kPa, zowel opdracht als laadluchtdruk. Hierna gaan beide waardes ongeveer recht evenredig met elkaar omhoog en omlaag.
Hierna ben ik eerst maar begonnen met (preventief) alle vacuümleidingen te vervangen:
Omdat er nu goed bij kon wilde ik ook maar eens kijken hoe het met het gasklephuis, de turbosensor enzo was. Dit in verband met de EGR-cheater die ik heb geplaatst, ik was aangenaam verrast

:thumb ;
Zoals je ziet geen zwarte koolaanslag e.d. meer in het spruitstuk en in het gasklephuis. Dit is een aanzienlijke verbetering!
In de proefrit die daarop volgt gaat de laadluchtdruk wel ongeveer gelijk met de opdracht, alleen bij gas los blijft de laadluchtdruk nog even "hangen" zeg maar. Toch zitten er soms ook bij constante snelheid wel verschillen (ca. 30 kPa) in de laadluchtdruk en de opdracht hiervoor.
Kan het nu zijn dat de MAP-sensor (die denk ik de buitendruk meet) nog kapot is waardoor het verschil in de opdracht en de daadwerkelijke laaddruk voor een fout zorgen? Of zal het vacuümpotje die de aansturing van de turbo regelt soms blijven hangen, het elektrisch gedeelte van dit potje werd tijdens het uitlezen en de actuatortest wel vrij warm vond ik.
Groeten Erik