• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Vectra b x16xel toerental schommelt

Hallo Allen,

Ik heb een vectra b welke niet door de apk heen komt door te hoge co waarde bij stationair lopen. en bij het rijden schokt hij ook, bv van de 3 terug naar de 2 dan is het schokken(niet iedere keer...). enkele keer gaat onder het rijden het mm lampje branden. hij onthoud geen storingen helaas. als ik kijk bij brandstofmengsel staat er dat die rijk is. niet te rijk.

Als hij aan staat dan schommelt het toerental, met de diagnose apparaat eraan zie ik de schommeling van 800 tot 1000 toeren schommelen.

Heb ondertussen al andere bougies, bougie kabels, benzine filter, temp. sensor (beide), egr-klep, en een aantal vacuüm slangen vervangen.

Probleem blijft. hebben jullie nog andere ideeën waar ik het kan zoeken?

hoop dat jullie mij een beetje de goede richting op kunnen duwen waar ik verder naar kan kijken of waar het aan zou kunnen liggen!

Groeten,

Rick

Effe om het type X16XEL te kunnen specificeren.

Vectra-B1 - 1998

Vectra-B1 1998 - 1999

Vectra-B2 1999 -

Inlaat deels over het kleppendeksel, of geheel achter de motor??

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

motor_X16XEL.jpg

dit blok heb ik erin.

Dat is het eerste model.

Maak daarvan eens de gasklep en stappenmotor schoon

Rechts van je kleppendeksel.

Bovendeel inlaat moet er af.

Effe pakking halen.

Alleen is die gasklep meestal nog het meest vervuild.

Haal 'm er toch liever even in z'n geheel af om het goed schoon te maken. Zoveel werk is dat niet.

Voor demontage accupolen loshalen en bij montage even tegen elkaar aan houden.

Daarna even laten inleren tijdens het rijden en klaar is kees.

Heb zelf ook gelijk het carterventilatie gaatje opgeboord

Nou ik heb alles er wel ff afgepakt en schoongemaakt, nu nog steeds hetzelfde probleem, er is alleen nog een ander puntje bijgekomen nl: als ik rij, en dat doet hij lekker:) dat is het hele probleem niet, dan als ik de koppeling intrap dan blijft hij op die toeren hangen voor een paar (lees 4 a 5 sec) en dan schiet hij even omhoog +/- 1000 om dan terug te zakken naar de 1000 tpm.

Wat mij opviel voordat ik ermee bezig ging, hij ploft bij de uitlaat, alsof hij een misfire oid heeft.

Niet dat hij dit aangeeft in het systeem...

Maar goed het probleem met stationair toerental is er dus nog steeds en ik hoop dat jullie nog ideeën hebben??

Heb gisteren ook de compressie gemeten op de 4 cilinders, liggen alle 4 op +/- 225 psi.

Weet iemand ook hoe de vacuum slangen horen te lopen bij dit blok? ik heb het idee dat deze ook niet goed aangesloten zijn...

Ik zie ze ook op verschillende pc's weet dan niet waar het aan ligt. zal vanavond als je ze dan nog steeds niet kan zien ze even ergens anders neer zetten.

@joop1970 wrote:Geen valse lucht ergens?

Nee heb ik al uitgesloten door een aardige hoeveelheid remmenreiniger over het blok te spuiten.

Ik heb zelf verder geen idee meer behalve de vacuum/onderdruk slangen die verkeerd zitten...

Ondertussen al een deel gevonden op een website. http://www.partsbase.org handige website, niet alleen voor vectra of opel maar voor heel veel verschillende auto's.

Ik hou hem in ieder geval tussen mijn favorieten!

Voor iedereen misschien wel handig om daar bij te zetten;)

had het laatst ook bij een vec b zelfde motor ook alles schoon gemaakt niks helpen bleek de kat verstopt te zitten

@baboe wrote:had het laatst ook bij een vec b zelfde motor ook alles schoon gemaakt niks helpen bleek de kat verstopt te zitten

Heb je dan als je rijd geen motorverlies? ik heb dit blok zo op de 70km als ik in de 2 de gaspedaal intrap.

Lijkt mij dan juist dat ik als ik gas geef de motor ga verstoppen doordat hij zn uitlaatgassen niet kwijt kan...

Terug
Naar boven