• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Vectra C betrouwbaar LPG of diesel ?

in de eerste jaren zijn deze motoren ook door Opel op LPG geleverd, maar daar zijn ze op een gegeven moment zelf ook mee gestopt.

origineel gepost door martklanderman

origineel gepost door sw_reijnders

dan heb je nog wel klep smerings systemen, maar ideaal is het niet hoor.

volgens mij is dat alleen maar uitstel van executie.

Ja wij zijn zelf een erkend lpg inbouwbedrijf, en bouwen ook gelijk flashlube systemen in. Maar volgens mij helpt dit voor geen meter, is puur alleen om de klant gerust te stellen

Welke wagen is volgens jullie dan een echte LPG bak?

Ik rij nu zelf een renault megane II 2.0 16v die dik over de 2ton zit en die rijd nog boven verwachting goed.

Overige mensen bedankt voor de reacties!

Mijn ouders hebben een Z18xe op LPG, die rijdt al 2,5 ton probleemloos. Fijne motor ook, alleen een beetje lui onderin.

De al wat oudere X18XE, X20XEV en X22XE (frontera/sintra) schijnen ook lekker op gas te lopen (ook wel Big Blocks genoemd).

Die koppen schijnen nog wat harder te zijn dan de Small Block motoren (X16XE(L), Z16XE, X18XE1, Z18XE).

Al lopen die ook erg goed op Gas hoor.

Ik weet eigenlijk niet hoe de Amerikanen de Z22SE hebben geconstrueerd.

Daar is dezelfde motor ook ontzettend veel geleverd als de GM L61 motor.

Ik heb toch nog een vraag, ben namelijk aan het overwegen LPG / Diesel.

De volgende wagen:

Is dat nu die beruchte not done versie of niet?

Volgens kenteken heeft hij 122 pk en volgens de specs 140 pk met de beruchte not-done motor.

Thx

Mijn Vectra Station 1.9 cdti 150 pk staat op 242.000 km en sinds ik twee weken een vacuumslangetje (provisorisch) heb gemaakt, trekt hij ook weer als een beer. Ik was even bang dat mijn probleem qua trekkracht lag aan de wervelkleppen maar ik heb al twee keer een inlaatspruitstuk laten vervangen, dus ik was erg gelukkig dat die het dit keer niet was.

Binnenkort gaat ie naar de dealer voor een grote beurt (denk ook dat de distributieriem weer aan de beurt is) en ik zou graag wat advies krijgen over wat ik moet doen met mijn dual-mass-vliegwiel. Uit de tekst van Speaker maak ik op dat die van mij zijn beste tijd gehad heeft, want hij ratelt duidelijk hoorbaar als ik na gasgeven het gas weer loslaat (koppeling niet ingedrukt). Het is mijn bedoeling om nog een flinke tijd met mijn Vectra te blijven rijden, dus ben ik best wel bereid de noodzakelijke reparaties te laten uitvoeren. Aan de andere kant hoeft een reparatie echt niet eerder dan strikt noodzakelijk. Met andere woorden dat ratelen hindert mij geenszins, de motor loopt verer prima en heb ook niet het idee dat dat ratelen op een andere manier kwaad kan. Maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen. Daarom graag jullie technisch advies of het kwaad kan om verder te blijven rijden met dit ratelende vliegwiel of dat ik het wel beter zo snel mogelijk kan laten maken (voor 1500 euro .... slik!).

Alvast bedankt voor jullie reacties.

MMSpeer

origineel gepost door speaker

....

Ten tweede: geef eens gas als de auto in zijn vrij staat en je de koppelingspedaal los hebt....

geeft de motor dan een ratel als je het gaspedaal loslaat , dan is het dual-mass-vliegwiel ook aan vervanging toe... ( kost al gauw 1500 euro ! )

origineel gepost door mmspeer

Met andere woorden dat ratelen hindert mij geenszins, de motor loopt verer prima en heb ook niet het idee dat dat ratelen op een andere manier kwaad kan. Maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen. Daarom graag jullie technisch advies of het kwaad kan om verder te blijven rijden met dit ratelende vliegwiel of dat ik het wel beter zo snel mogelijk kan laten maken (voor 1500 euro .... slik!).

Tja, moeilijk.....

Als je er mee door blijft rijden, dan rammelt de drukgroep ook stuk. Maar die moet je sowieso mee vervangen dus dat zijn geen extra kosten.

Een ander probleem kan zijn dat het vliegwiel echt stuk gaat en in je startmotor terecht komt. Dat kost je dan een paar honderd euro extra.

Z18XER op LPG: Kleppen stellen iedere 30.000km voorgeschreven ipv iedere 150.000km.

Zegt genoeg denk ik.

Willem

origineel gepost door wim-v6

Z18XER op LPG: Kleppen stellen iedere 30.000km voorgeschreven ipv iedere 150.000km.

Zegt genoeg denk ik.

Willem

Is dat kleppen stellen ook nodig bij een Z18XE op LPG?

Nog even over of de Z18XE in een GTS een vlotte motor is;

Het zijn uiteraard geen sportwagen allures, maar deze auto met deze motor is geleverd met 2 soorten overbrenginen (c)lose ratio en (w)ide ratio.

Ik heb bij de aanschaf goed opgelet dat ik een close ratio heb gekocht. Wellicht iets onzuiniger op de snelweg, maar jongens jongens wat een feine overbrenging is dit zeg!

Trekt als een beest vanaf stilstand, en bij 120km/h rijdt je 3000 RPM, wat precies het gebied is waar de motor echt tot leven komt. Je kunt dus vrij vlot inhalen, en hij trekt gestaag door tot 160+ km/h.

Bij 80 km/h in zijn 5, nee dan gebeurd er niet veel, maar op cruisecontrol rij je dan zo'n 1;17.

Ik rijdt nu 2.5 jaar een GTS Z18XE op LPI en dat bevalt echt uitstekend! Ik heb het idee dat hij op LPG zelfs meer koppel heeft onderin, dan op benzine. Ik zou zonder aarzelen weer zo'n zelfde motor + LPI installatie (vialle) kopen. Toppertje!

Zegt genoeg denk ik.

Willem

Als het bij kleppen stelen blijft dan heb je nog geluk. Ik haal de 30.000km beurt nog niet eens.

Ik rijdt een zafira z18xer van 2007 op LPG.

Wat een ellende!!!!!

Auto heeft nu 142000 op de teller staan en is nu toe aan de tweede koprevisie. De eerste was bij ca. 60.000 km.

Ook nog een aantal nokkenasverstellingen stuk gehad.

Ik ben blij dat het een leaseauto is zodat ik zelf die reparaties niet hoef te betalen. Dan had ik beter op benzine kunnen rijden dan had ik geld verdiend.

Z18XER met de R van hard ervan weg RENNEN!!!

Moderne meuk is niet altijd GOEIE meuk.

Liever een grote motor met minder vermogen en betrouwbaar, dan een kleine met Veel vermogen en mankementen!!

Willem

origineel gepost door kadettgte@freeler.nl

Nog een kleine tip :hmmz als je hem bij een auto mobiel bedrijf koop zorg dat de garantie :vertag:vertag goed is .

Ik heb hem bij Damme-auto's in Elshout gekocht maar die heeft me belazerd bij de aanschaf :swear::swear

Zogenaamd een LPG speciaallist.

Dus die verkoop mij nooit een auto meer :o:o:o.

Ik heb er ook ooit eens een auto gekocht (ja ook op gas) en er geen problemen mee gehad.

Er waren wel een paar kleine dingen maar die heeft hij allemaal netjes opgelost.

Maar goed, je kan niet in een auto kijken... helaas.

Z18XER met de R van hard ervan weg RENNEN!!!

Moderne meuk is niet altijd GOEIE meuk.

Liever een grote motor met minder vermogen en betrouwbaar, dan een kleine met Veel vermogen en mankementen!!

Willem

Hoe zit dat eigenlijk met die 2.2 met 155 pk, kan die ook zo slecht op LPG? Laatste keer dat ik het vroeg was LPI hier nog niet geschikt voor (volgens mij vanwege de directe inspuiting)

Goedendag,

Nu ben ik van plan mijn B2 om te ruilen voor een C2 Station ivm gezinsuitbreiding.

Nu kwam ik deze tegen.

Er staat niet bij wat voor motor hier in zit. Kan iemand mij vertellen of dit een goede koop gaat worden of niet.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Andre

[rquote=1837209&tid=131790&author=havdveen]Goedendag,

Nu ben ik van plan mijn B2 om te ruilen voor een C2 Station ivm gezinsuitbreiding.

Nu kwam ik deze tegen.

Er staat niet bij wat voor motor hier in zit. Kan iemand mij vertellen of dit een goede koop gaat worden of niet.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Andre[/rquote]

Op Gas moet je koken Haha

Is dit iets http://link.marktplaats.nl/385564619

Maaruh dat is toch gewoon een 1.8 benzine staat er toch bij:)

Jan

[rquote=1837330&tid=131790&author=havdveen]Hier had ik ook al na gekeken, maar ik vind er iets teveel km's op zitten.

Verder prachtige auto.

[/rquote]

@ "verder prachtige auto" Dank je

Km stand is wel belangrijk maar niet het belangrijkste het zijn meestal snelweg km, kijk naar Speaker (ver over de 2 ton)en Edevries die hebben hem net laten Tunen bij EDS en de motor in top conditie anders komen ze niet zo ver ook de mijne is pas getuned bij 178.000km en ik rij er nog 1:20 mee op de snelweg:D

Jan

Ik ben ook een trotse bezitter van een Z18XER op lpg bouwjaar 2006.

Heb me door de garage laten vertellen dat het omslagpunt voor wel/niet op gas de zomerfabrieksluiting van 2008 moet zijn. Hiervoor wil wel, daarna niet doen.

Heb onlangs weer eens panne gehad met de lpg installatie, auto startte weer slechter dan normaal, hetgeen te wijten is aan een lekkende lpg injector.

Bij de LPG inbouwer wist men te vertellen dat dit niet meer te repareren is omdat de gebruikte injectors door de fabriek niet meer worden geleverd. Heeft iemand hier al meer van gehoord? of probeert men mij de nieuwe installatie aan te smeren?

Lijkt mij vreemd dat zulke jonge onderdelen niet meer geleverd worden.

en mochten deze gewijzigd zijn, dan zou er een vervangend type injector te leveren moeten zijn.

Z18XER en LPG, wat betreft problemen met de Cilinderkop bij LPG op de Z18XER is er geen datum wat betreft betere of slechtere koppen.

het verschil zit m in geheel andere motortypen.

de oudere Z18XE kan opzich een stuk beter tegen (eigenlijk heel goed) LPG en de Z18XER is eigenlijk niet heel betrouwbaar op LPG.

Dat is niet eens aan de LPG installatie te wijten, maar aan de Constructie van de Cilinderkop.

er zitten in een Z18XER geen hydraulische klepstoters meer, waardoor kleppen stellen vereist is, en ik dacht op LPG zelf iedere 30.000km, tov iedere 120.000 of 150.000km op Benzine.

Willem

Terug
Naar boven