Geen punt

Beetje hobby enzo, altijd fijn
Als je met je huidige banden op 16x7,5 gaat creeer je idd dat getrokken effect. Of je dat mooi vind is natuurlijk de vraag. Het is sowieso risicovoller met stoeprandjes en opspattende steentjes e.d.
Je beschadigd dan veel eerder de velgranden.
Wat maatvoering betreft kan je het beste je 1 tot 1.5 bij je velgbreedte optellen en dan vermenigvuldigen met 2.54 (1 inch is 2.54cm).
Voor mijn velgen is dat dus (7+1.5) * 2.54 = 21.59cm.
Breedte van de band gaat in milimeters, dus zou de exacte maat 215.9 moeten zijn, maar ze gaan meestal in stappen van 10mm (195, 205, 215, 225, etc) dus neem je de meest dichtstbijzijnde maat. In mijn geval dus 215 breed.
Eventuele andere maat had 205 geweest (1 optellen).
Met dat in het achterhoofd ga je naar
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Daar voer je je huidige bandenmaat in en dan je nieuwe maat, en kijkt welke hoogtemaat de minste afwijking geeft.
Daar speel je dan even mee tot je het beste resultaat te pakken hebt.
Nu kan je nieuwe banden bestellen, bijvoorbeeld bij
www.topbanden.com of
www.autobandenmarkt.nl (of je geeft het door aan de garage waar je heen gaat zodat ze banden voor je klaar hebben liggen)
Wat afwijking betreft is het slim om zo min mogelijk te hebben. Je kilometer-per-uur teller is namelijk afhankelijk van het tellen van de rotaties die je wiel maakt. Of je wiel nou 1 kilometer per omwenteling is of 1 centimeter, dat weet de teller niet. Die gaat uit van een bepaalde afstand per omwenteling om je snelheid te bepalen. Als je afwijkt van de originele omtrek, klopt de snelheid op je teller dus niet meer.
Zeker als je banden met een grotere omtrek neemt heb je snel een probleem. Je denkt dat je exact 50kmh rijd, passeert een flitspaal, en BAM! boete....
Plus, meer omtrek betekend ook dat je motor harder moet werken om de auto voor uit te duwen, waardoor hij meer brandstof gaat verbruiken.
[rquote=1909625&tid=145774&author=Mad Max]ik wil niet McKaamos van de troon stoten maar ik denk ik help ook even
205 breed, met bandhoogte 55 moet prima passen op 7,5. Staat vrij vlak dan. (dus niet getrokken)
Max[/rquote]
Doe je ook niet
Het is ook afhankelijk van het bandenmerk. De ene maakt z'n banden zijwaarts boller als de andere. Het loopvlak blijft wel even breed.
Als je dus banden koopt die wat boller zijn (de comfortabelere banden over het algemeen) kan je af met een breedtemaatje kleiner zodat je de wang recht trekt.
Mijne staan op 7J met 215 netjes recht. Maja, dat zijn sportievere banden.
Edit:
Even ter vergelijking, in exact dezelfde berekening (zowel oud als nieuw is 1.5 opgeteld), staan m'n winterbanden bijna als een ballon op de velg, maar de nieuwe staan strak recht.
Verschil tussen Vredestijn Snowtrac-3 en Toyo Proxes T-1R... Comfort v.s. sportief.
Edit2:
Nog even doorgerekend voor 16x7,5
(7,5+1,5) 8 2.54 = 22,86
Dichtsbijziijnde maat is dan 225.
Een maatje kleiner kiezen kan ook, dan zit je op 215.
Op 16inch velgen zou je dan een van deze twee maten moeten nemen:
225/50/16
215/55/16
Op 17 inch wordt dat:
225/45/17
215/45/17