• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Verbetering van prestaties met de X16XE

Ah, thanks voor de info :thumb Ik heb de uitlaat al besteld, maar ik zal (in ieder geval proberen om) geen andere onderdelen kopen én monteren ;)

Eerst even kijken wat een revisie kost en of/hoe we daar tijd voor vrij kunnen maken.

Op een zaterdag kan ik ca. 4 à 5 uur gebruik maken van een garage, maar ik vrees dan dat dit niet genoeg is.

Vervoer naar mijn werk is het probleem niet, alleen de auto ergens stallen wordt lastig..

Chippen is prima te doen. Dbilas regelde bij mij zo'n 10pk door hun afstelling erbij op het getunde blok met reeds gechipte ECU.

Hallo beste mensen,

De uitlaat is al enige dagen geleden in ontvangst genomen, helaas kan deze nog niet gemonteerd worden (i.v.m. brug en de beschikbaarheid ervan) :???:

Weet iemand toevallig welke (maat) klemmen er bij moeten? Of heeft iemand nog tips bij het monteren hiervan? Ben van plan dit volgend weekend (19-01-2013) te monteren (met hulp van een mede-forummer) :)

Zo is 'ie aangekomen:

20130108_174617_zps3371c002.jpg

Close-up:

20130108_174627_zps4a24ee47.jpg

Zonder verpakking:

20130108_174832_zps8686dd78.jpg

Close-up:

20130108_174839_zps755925fd.jpg

Helaas wel wat beschadigingen, maar ach, het is een - niet al te dure - uitlaat:

20130108_174849_zps0685c843.jpg

Heb je de 'race tube' besteld of die MET middendemper ?

Want nu heb je de 'race tube' als ik het goed zie

Die gaat flink wat geluid maken denk ik zonder middendemper :jerry :jerry

En die beschadigingen zie je toch niet onder de auto , zolang er maar geen gaten inzitten ;)

Klopt, ik heb even getwijfeld, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat het me wel erg mooi lijkt zonder de middendemper :D :angel

Ben ook benieuwd naar het geluid :jerry Ik maak sowieso een video zodra 'ie eronder zit :thumb

Na enige vertraging zit de uitlaat er toch onder :D

Het ging echter niet zonder slag of stoot, de uitlaat was TOTAAL niet op maat :swear

We (met name een vriend van me) hebben moeten improviseren en het is uiteindelijk gelukt :)

Helaas had ik een lek bij het flexibele deel en de Opel-dealer was op dat moment gesloten. Dit is tijdelijk dicht gelast :-)

Foto's:

Auto op de brug:

20130126_133044_zps0deee328.jpg

Oude einddemper:

20130126_133511_zpsbd2ea212.jpg

De voeten van een vriend van me die aan het lassen is:

20130126_144259_zps9ecbc40f.jpg

Het resultaat:

20130126_165735_zpsaee395fe.jpg

Ik zal even kijken of het mogelijk is om er een degelijk filmpje van te maken, maar het geluid is altijd anders :hmmz

chippen is heel goed te doen in duitsland.

sasha zit in de buurt van oberhausen en neemt de x16xe ecu's super onder handen..

Die van axel is daar al vaker afgestelt met goeie resultaten..

zat er nog een originele kat onder? Zoja is dat "flexibele" deel niet los te bestellen bij de dealer. Zit vast aan de voorpijp en katalysator. Vernieuwen houd een nieuwe kat en voorpijp in.

@joop: klopt, ze konden dit ook niet zien op de schets van de uitlaat :shock: De originele kat zat er nog onder (nog steeds), maar er is al eerder mee geknutseld ;)

Misschien stomme vraag, maar is dat flexibele deel echt nodig? :jerry Brezan gaf ook al aan dat dit "niet origineel" was, dus er zijn auto's die zonder dit deel rijden..

Heren past een luchtfilterbak van een 2.2 motor op een x1.6xel?

Kan er voor € 30,00 een overnemen met inleg filter.

@TeamWest wrote:Mantzel merk je goed, hoeveel PK dit precies extra is durf ik niet te zeggen. Er zijn ook andere inlaatspruistukken, zoals de Lexmaul (minder vermogenswinst als de Mantzel) of de DBilas (meeste vermogenswinst, maar ook het duurst).

Ik heb verder een 'sport' inlegfilter (icm het standaard luchthuis), open luchtfilter is meer geluid/minder vermogen.

Lees anders dit topic (klik) even door.

Zo zijn er nog wel een aantal topics over het tunen van de X16Xe, kan je vinden via search; X16Xe tunen.

Wat betreft het verwijderen van onderdelen, bedoel je denk ik de SAI, niet de EGR, deze blijft gewoon zitten maar wordt 'afgesloten'.

Ik kijk zelf nog naar een ander nokkenas (scherper), en ik ga voor een RVS sportkat, hoef ik die ook niet om te wisselen met de APK. Daarna wil ik een chip op maat.

Inderdaad , maar de dbilas daarbij zit tevens het chippen bij inbegrepen.

Dbilas inlaatspruitstuk en chippen kun je laten doen bij speedenquipment.

Ook Dbilas heeft een uitlaatspruitstuk van RVS. Als je daarna ook nog een net uitlaatsysteempje monteert heb je meer dan 30 pk winst.

Anders op mp een mantzel inlaat, lexmaul uitlaatspruitstuk en een op maat gemaakt chippie.

Luchtfilter gewoon orgineel houden met inlegfilterje.

Mijn ervaring is dat alles wat je aan luchtfilter aanpassingen doet weinig of geen verschil maakt enkel orgineel werkt echt perfect met inlegfilter.

Terug
Naar boven