• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

verbruik 1.2 130pk 8 traps automaat

Al veel aan de pomp gestaan in 2 maandjes dat ik hem rijdt en alweer meer dan 10.000 km op de teller.
Maar het verbruik krijg ik niet lager dan 7.4 ltr op 100 km. Maar wel veel wisselende snelheden in Nederland/Belgie/Duitsland.
Maar hang je er een aanhanger achter dan moet je blij zijn met 300 km op een volle tank. ?

Ja idd Hans.

Hij kan wel zuinig zijn als je bijv. In deze bizarre tijd met gemiddeld 100/ 110 km/u en zonder files op en neer naar Amsterdam tuft.

6.4 op 100 km ?

Wat voor brandstof tanken jullie eigenlijk?
In België kan je enkel nog E10 95 octaan tanken (10% bio-ethanol)
Wanneer ik brandstof wil tanken met minder bio-ethanol dan moet ik de 98 E5 tanken.
Deze is wel stukken duurder.
Mijn garage heeft me trouwens aangeraden, op regelmatige basis 98 E5 te tanken.
De 3 cilinder motortjes van PSA zouden niet zo goed overweg kunnen met die bioprut in de benzine.
De Franse en Duitse fora staan er hele discussies over E5 en E10.
De wagen zou ook zuiniger rijden op E5.

In Duitsland kan je nog altijd 95 E5 krijgen, in België al jaren niet meer.

@Hans-glx

Ik tank bij Shell momenteel 95 E10 voor: 1.059€

De 98 E5, bij diezelfde pomp: 1.271€

Dat is een verschil van 0.212€

Wanneer ik 40l tank is dat even 8,48€ duurder!

98 E5 is gewoon achterlijk duur in België.

Maar als ik het goed begrijp, tank jij dus ook geen E10 in jou GLX.

@ Hans GLX het is idd je rechtervoet. Hij blijft nu zakken dat verbruik nu ik wat meer in Nederland rijdt met 110 km/u. 6.2 op 100 km. ? Ik tank E10 voor 1,47 ons bedrijf vraagt ook om geen 5 te tanken zeker niet als je soms 3 x per week aan de pomp staat. Die 100 km/u daar kan ik mijn draai niet in vinden. Er wordt door vele net onder 100 gereden en de vrachtwagens 90 /95 die elkaar inhalen en dan vliegt een groot aantal je nog met hoge snelheid voorbij en o wee als je niet opzij gaat. Ik zie heel veel ergenis onder de automobilisten en ik ben benieuwd wat dit gaat brengen als iedereen weer op de weg zit. Het is idd wel een goede vooruitgang op het milieu dat moeten we niet vergeten.
n4vbdc82s0hr0f7i3bnenor2jyhkcx5p.jpg

</p>

Ik heb natuurlijk geen automaat, maar een handgeschakelde bak.

Ik denk dat mijn toerental in zesde bij pakweg 110kmh toch wel een pak hoger is.

Zal dat wanneer ik nog eens op de snelweg ben eens bekijken.

@Hans-glx

Dat zijn mooie waardes, je hebt natuurlijk niet altijd de wind op kop hé ;-)

Die 515 km, zijn dat dan vooral snelweg km's aan 100km/h?

Vanmorgen getankt en kwam uit op 1:14. Rij alleen maar korte stukjes dus vind het zuinig. Bij mijn Nissan Qashqai kwam ik nooit verder dan 1:11,5.

<p style="text-align: center;">Het verbruik verschil heeft met veel factoren te maken. En te zware voet en rijstijl, een automaat zijn verbruik is hoger dan een handgeschakelde, het stroomverbruik en de airco, de verschillende soorten asfalt op de weg, zelfs de wind speelt een rol. Ook zoals benzine soorten en diesel. Je bent zuiniger met benzine 98 dan de goedkopere 95. Bij diesel gebruiken ze adictieven. Daarom tank diesel bij een bekende pomp en niet aan een witte pomp. Is ook beter voor de levensduur van de motor.</p>

Ja en de bandenmaat speelt ook nog mee. Helaas heb ik nu de standaard velgen ipv de mooie multispaak velgen die ik op mijn model 2019 had. Ik bestelde dezelfde auto maar dan automaat. Nog niet wetende dat het model 2020 standaard niet meer met de mooie velgen geleverd werd ivm de uitstoot en geen dubbele bodem meer maar wel 1 agr stoel.

Ach ja er zijn ergere dingen maar wel vandaag na 250 km de 6 liter gehaald met gemiddeld 110 km/u. Dus dat zijn mooie cijfers. ?

Terug
Naar boven