• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Verbruik astra 1.6 uit 2000

Beste mensen ik heb een Opel astra uit 2000.

Echt een prima auto, ben er erg blij mee.

Alleen het benzineverbruik staat me behoorlijk tegen namelijk 1:10.5 gemiddeld.

En dat is niet veel natuurlijk.

Hebben jullie ideen hoe ik dit kan reduceren.

Bv. nieuwe bougies of iets dergelijks.. Alles opmerkingen zijn welkom

alvast bedankt maarten

Ik weet meer 1.6 8kleppers die in de buurt van de 1 op 10 lopen, dan die werkelijk 1 op 12 a 1 op 13 rijden, maar dat komt dan meestal geheel door de rijstijl, andere wielen, spoilers en dergelijke.

het belangrijkste is de rijomstandigheden en rijstijl.

Rijd je veel in de stad, dan is dit verbruik normaal, zit je veel op binnenwegen en snelweg is dit een hoog verbruik.

en trek je vlot op, en rem je laat, verbruik je meer dan als je een tandje terug neemt in de sportiviteit van de rijstijl, en je laat m in de versnelling meer uitrollen, dan scheelt dat echt liters.

Zo heb ik een keer met mijn combo (met licht opgefokte 1.6 16V motor, slechte aerodynamica (gelijk een schoenendoos), korte vernellingen) een tijdje ''het nieuwe rijden'' toegepast, en toen gin mijn gemiddeld verbruik van 1 op 10gemiddeld naar 1 op 14 gemiddeld.

Ik wil hiermee zeggen dat het verbruik niet aan de auto hoeft te liggen.

Willem

Willem

als je zoveel verbruikt is er iets niet goed,

ik rij minimaal 1op12 met mij 1.6

wat een hoog verbruik kan veroorzaken is :

bougies zou kunnen vaak rijd die dan niet meer goed inhouden stotteren

lage banden spanning

luchtfilter verstopt/erg vuil

openluchtfilter

kapotte mapsensor ,of de slangen er naar toe kapot/verstopt

motor word niet warm/kapotte thermostaat

racen

rijd die goed ?

loopt die goed stationiar?

ik neem aan dat je motormanagement lampje niet brand ,anders kunnen het nog meer dingen zijn.

Ik weet meer 1.6 8kleppers die in de buurt van de 1 op 10 lopen, dan die werkelijk 1 op 12 a 1 op 13 rijden, maar dat komt dan meestal geheel door de rijstijl, andere wielen, spoilers en dergelijke.

het belangrijkste is de rijomstandigheden en rijstijl.

Rijd je veel in de stad, dan is dit verbruik normaal, zit je veel op binnenwegen en snelweg is dit een hoog verbruik.

en trek je vlot op, en rem je laat, verbruik je meer dan als je een tandje terug neemt in de sportiviteit van de rijstijl, en je laat m in de versnelling meer uitrollen, dan scheelt dat echt liters.

Zo heb ik een keer met mijn combo (met licht opgefokte 1.6 16V motor, slechte aerodynamica (gelijk een schoenendoos), korte vernellingen) een tijdje ''het nieuwe rijden'' toegepast, en toen gin mijn gemiddeld verbruik van 1 op 10gemiddeld naar 1 op 14 gemiddeld.

Ik wil hiermee zeggen dat het verbruik niet aan de auto hoeft te liggen.

Willem

Willem

als je zoveel verbruikt is er iets niet goed,

ik rij minimaal 1op12 met mij 1.6

wat een hoog verbruik kan veroorzaken is :

bougies zou kunnen vaak rijd die dan niet meer goed inhouden stotteren

lage banden spanning

luchtfilter verstopt/erg vuil

openluchtfilter

kapotte mapsensor ,of de slangen er naar toe kapot/verstopt

motor word niet warm/kapotte thermostaat

racen

rijd die goed ?

loopt die goed stationiar?

ik neem aan dat je motormanagement lampje niet brand ,anders kunnen het nog meer dingen zijn.

Mensen het betreft een standaard 8 v klepper.

Ik heb de thermostaaht al vervangen (rot plek trouwens) een maand geleden. Waar ik meteen de motorsteun maar gedaan heb.

Maar over het verbruik, de banden zijn op spanning net nieuwe 205/16/55 onder gekomen op de originele sportvelgen.

Het lampje brand niet van het motormanagement. En stationair doet hij af en toe vreemd. Dan blijft hij soms even hangen in de touren. Maar dat gebeurt zelden. als ik hem dan weer even opnieuw start is het weg.

De mapsensor weet ik niet wat het is, ik ga meteen even googles ;)

Alvast bedankt voor de reactie weer ..

Mensen het betreft een standaard 8 v klepper.

Ik heb de thermostaaht al vervangen (rot plek trouwens) een maand geleden. Waar ik meteen de motorsteun maar gedaan heb.

Maar over het verbruik, de banden zijn op spanning net nieuwe 205/16/55 onder gekomen op de originele sportvelgen.

Het lampje brand niet van het motormanagement. En stationair doet hij af en toe vreemd. Dan blijft hij soms even hangen in de touren. Maar dat gebeurt zelden. als ik hem dan weer even opnieuw start is het weg.

De mapsensor weet ik niet wat het is, ik ga meteen even googles ;)

Alvast bedankt voor de reactie weer ..

ik geloof dat de standaard banden maat 185/15/65 is ,jou banden zijn 20 cm breder ,meer wrijving,is meer verbruik ,of bredere banden zoveel inpakt hebben op het verbruik als bij jou het geval is durf ik niet te zeggen maar et schilt altijd wat.

ik geloof dat de standaard banden maat 185/15/65 is ,jou banden zijn 20 cm breder ,meer wrijving,is meer verbruik ,of bredere banden zoveel inpakt hebben op het verbruik als bij jou het geval is durf ik niet te zeggen maar et schilt altijd wat.

Het is idd, wel een groot verschil, maar of dat zo veel uit mag maken..?

Het zijn toch originele velgen van Opel..

Ga eerst de andere dingen maar eens proberen ;)

Het is idd, wel een groot verschil, maar of dat zo veel uit mag maken..?

Het zijn toch originele velgen van Opel..

Ga eerst de andere dingen maar eens proberen ;)

de map sensor zit tegen het schutbord is een vierkant blokje met 2 slangetjes en ,1 stekker er op.

de map sensor zit tegen het schutbord is een vierkant blokje met 2 slangetjes en ,1 stekker er op.

ben het er helemaal mee eens met wim

Ik rijd zelf wel sportief. heb dan een z16se. maar rijd zo'n 1.12 a 1.13

heb mij laten vertellen dat het voornamelijk ligt aan het inrijden van de 1ste eigenaar.

ben het er helemaal mee eens met wim

Ik rijd zelf wel sportief. heb dan een z16se. maar rijd zo'n 1.12 a 1.13

heb mij laten vertellen dat het voornamelijk ligt aan het inrijden van de 1ste eigenaar.

@b07 wrote:ik geloof dat de standaard banden maat 185/15/65 is ,jou banden zijn 20 cm breder ,meer wrijving,is meer verbruik ,of bredere banden zoveel inpakt hebben op het verbruik als bij jou het geval is durf ik niet te zeggen maar et schilt altijd wat.

Daar zit standaard 195 breed op.

Mark

@b07 wrote:ik geloof dat de standaard banden maat 185/15/65 is ,jou banden zijn 20 cm breder ,meer wrijving,is meer verbruik ,of bredere banden zoveel inpakt hebben op het verbruik als bij jou het geval is durf ik niet te zeggen maar et schilt altijd wat.

Daar zit standaard 195 breed op.

Mark

je hebt dan een sport uitvoering,je schrijft dat je 205/55 16 banden erom hebt liggen,die zijn te hoog,er hoort 205/50 16 onder,

sowieso klopt je berekende verbruik dan al niet omdat je meer km's rijdt dan de km teller aangeeft.

Een sport heeft waarschijnlijk ook een versnellingsbak met iets kortere overbrengingen,is ie ook al iets minder zuinig door. en inderdaad het rechtervoetje,hoe is je rijstijl,omdat het niet een super vlot motortje is ben je vaak (onbewust) geneigd het gas wat dieper in te trappen om toch een beetje vlot mee te komen met het verkeer,en dan lust ie m wel wat meer.

Ik heb 2 1.6 8 kleppers gehad in de astra G,een X16SZR uit 1999,die liep op benzine toch zeker wel 1 op 14 tot 15,later een Z16SE uit 2001 dat hing een beetje tussen 1 op 12 tot 14.

Terug
Naar boven