• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Verbruik Astra Tourer 1.7 CDTI 110pk

Sinds mei ben ik een gelukkige eigenaar van een nieuwe Astra Sports Tourer Cosmo 1.7 CDTI ecoFLEX handgeschakeld 6-bak - 81kW (110pk) Start/Stop.

Volgens opgave van Opel is de gemiddelde verbruik:

Binnen bebouwde kom 4.6 l/100km

Buiten bebouwde kom 3.6 l/100km

Gemiddeld 4 l/100km

Vanaf de eerste dag hou ik mijn verbruik bij.

Doordeweeks staat de auto bijna altijd overdag stil.

3 keer per week gebruiken we de auto om te gaan sporten, gem. 40 km / keer op 80km wegen.

In het weekend rijden we vooral lange afstanden.

Totaal rijden we 27.000 km per jaar, vooral in het weekend en op 80 en 120 km wegen.

Mijn verbruik is tot nu toe 5,99 l/100km of 1:16.69.

Ik ben van bewust dat de fabrieksopgave niet haalbaar is maar de verkoper vertelde me dat ik een verbruik van 5,3 l/100km of 1:19 zou moeten halen.

Ik ben op zoek naar verbruik gegevens van mede nieuwe Astra gebruikers.

Goed litertje erbij per 100km en je had ook in een v6 kunnen rijden :P

Je zou inderdaad verwachten dat het beter zou moeten kunnen. Al een keer wat injectiecleaner er doorheen gegooid?

@DG80 wrote:Goed litertje erbij per 100km en je had ook in een v6 kunnen rijden :P

Je zou inderdaad verwachten dat het beter zou moeten kunnen. Al een keer wat injectiecleaner er doorheen gegooid?

das gelul, red je niet met een v6.

miss hooguit alleen 80 wegen, en schakelen bij 1500 toeren.

Dus dan rij je er niet mee zoals een v6 bedoeld is.

@sjoerdie wrote:@DG80 wrote:Goed litertje erbij per 100km en je had ook in een v6 kunnen rijden :P

das gelul, red je niet met een v6.

miss hooguit alleen 80 wegen, en schakelen bij 1500 toeren.

Dus dan rij je er niet mee zoals een v6 bedoeld is.

Ik rij gewoon 1 op 13 a 1 op 14 en rijd echt niet als een oud wijf. Maar ja kan je natuurlijk ook prima vergelijken een v6 op diesel met een v6 op benzine.

@sjoerdie wrote:1:16.5 tegenover 1;13.5 is dus niet 1litertje meer......

En ik heb het niet over benzine v6 gehad hoor

Ik zeg ook een goed litertje meer, 100/14 = 7,14 & 100/13 = 7,7 t.o.v. 100/16.69 = 5,99. Verschil van 1,15 t/m 1,7 Je was zeker niet echt een ster in rekenen op school?

Maar ik neem aan dat jij al heel wat kilometertjes praktijkervaring hebt in een V6 op diesel? En volgens mij heeft de gemiddelde dieselbezitter zijn auto toch voornamelijk om veel kilometers op de snelweg te maken, en moet je daar dan altijd 160 rijden omdat het anders een v6 niet waardig is?

nee ik was geen ster....rekenmachine wel.

maar je vergeet dat je stompzinnige beredenering kant nog wal raakt uiteraard.

want jij hebt ruime ervaring met je station diesel......net geen maand :wtf

@sjoerdie wrote:nee ik was geen ster....rekenmachine wel.

maar je vergeet dat je stompzinnige beredenering kant nog wal raakt uiteraard.

want jij hebt ruime ervaring met je station diesel......net geen maand :wtf

Dan heb ik waarschijnlijk een maand meer ervaring ermee dan jij. En weet na 11 jaar diesel rijden wel dat een auto er in de zomer meestal wel wat zuiniger op wordt.

En mijn beredenering klopt precies, heb het speciaal voor jou in een eenvoudig sommetje verwerkt. En weet wel zeker dat er hier meer forumleden zijn met een soortgelijke auto die ook deze verbruikscijfers halen.

Natuurlijk was mijn opmerking niet serieus bedoelt op TS zijn vraag, en was het meer als een "leuke" opmerking bedoelt en heb ik best positieve ervaringen met injectie (turbo/egr) cleaners . Beetje jammer dat jij er gelijk zo triest op reageert.

Zo'n cleaner heeft nauwelijks effect op een auto die iets meer dan een half jaar oud is en iets van 15.000 km gelopen heeft.

Ik vind een verbruik van bijna 1 op 17 nog best netjes voor een auto van 1400(!) kg met een 110 pk-tuffeltje erin.

Echter vind ik het altijd jammer dat de fabrieksopgave niet wordt gehaald en snap ik ook dat het jou tegenvalt.

Wel de nieuwste softwareversie op de auto? (ik vraag maar even)

Heb inderdaad maar rare gebruikcijfers :P

20h4lls.jpg

Maar genoeg offtopic.

De 1.7cdti vooral niet te laag in toeren rijden, dan loopt ze ook duurder.

Het kan zomaar zijn dat 100 in 5 zuiniger is als 100 in 6

De V6cdti kan (met handbak) goed 1op 16 a 1op 17 halen hoor.

De nieuwe cijfers zijn alleen voor de bijtellings voordelen.

Veer het verbruik van deze moderne commonrail moet ik met mijn vol mechanische indirect ingespoten opgeschrorfde rotorpomp diesel, met mechanisch geregelde turbodruk zonder intercooler, roetfilter en egr, VOLGAS stampen.

Moderne motoren lopen in de werkelijke wereld echt niet veel goedkoper als vroeger

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

Kijk eens op werkelijkverbruik.nl , hier zie je dat het redelijk over een komt.

En heb je geen last van onzin V6 verhalen waar je niet naar vraagt.

Soms staat op autoweek.nl ook wel gebruikers die hun verbruik bijhouden.

Toets dit in op google.

@Supermotard wrote:Kijk eens op werkelijkverbruik.nl , hier zie je dat het redelijk over een komt.

En heb je geen last van onzin V6 verhalen waar je niet naar vraagt.

Soms staat op autoweek.nl ook wel gebruikers die hun verbruik bijhouden.

Toets dit in op google.

V6 verhalen zit ik zeker niet op te wachten.

Wel naar vergelijkbare auto met daarbij horende ervaring.

Sent from my iPad using Tapatalk

1op 17 in de stad met een 1.7CDti 100pk Combo-C 2012

Lange rit is 1 op 20 wel te halen, dan moet je geen 130 gaan rijden

1250kg en 5bak

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

Dank je voor je antwoord, ik zal wat hoger in de toeren een tijdje proberen.

Het is niet zo dat ik, zoals men vroeger, bij 1800 toeren schakel maar echt doortrekken doe ik niet.

Behalve met inhalen of invoegen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Terug
Naar boven